Hjälp mig inreda mitt 540liters ciklidakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swedenet

    Hjälp mig inreda mitt 540liters ciklidakvarium

    Jag tänkte be er om lite hjälp!

    Jag har tänkt att lägga ca 7000kr på mitt nya 540liters denna månaden. Så här ser akvariet ut idag:


    Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt ytterfilter, tex Fluval FX5 (Har läst om det här på forumet). Har idag 2 st Fluval 4 plus innerfilter som jag skall ta bort när jag fått nytt ytterfilter. Jag har även beställt 100kg Faxegrus som jag skall hämta nästa vecka. När detta är betalt har jag ca 4000 kvar att handla för.

    Jag undrar nu vad ni experter tycker att jag skall köpa mer? Någon som kanske kan komma med en "inköpslista" från tex http://www.pwss.nu eller någon annan bra akvarieaffär på nätet. Vad skulle ni köpta om ni skulle inreda ett ciklid-akvarium för ca 4000 kr?

    Tacksam för all hjälp man kan få
    //Per
  • jonre723
    Användare
    • October 2004
    • 439

    #2
    http://www.backtonature.se/sweden/rock.html
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

      #3
      Ursprungligen postat av swedenet
      Jag tänkte be er om lite hjälp!

      Jag har tänkt att lägga ca 7000kr på mitt nya 540liters denna månaden. Så här ser akvariet ut idag:


      Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt ytterfilter, tex Fluval FX5 (Har läst om det här på forumet). Har idag 2 st Fluval 4 plus innerfilter som jag skall ta bort när jag fått nytt ytterfilter. Jag har även beställt 100kg Faxegrus som jag skall hämta nästa vecka. När detta är betalt har jag ca 4000 kvar att handla för.

      Jag undrar nu vad ni experter tycker att jag skall köpa mer? Någon som kanske kan komma med en "inköpslista" från tex http://www.pwss.nu eller någon annan bra akvarieaffär på nätet. Vad skulle ni köpta om ni skulle inreda ett ciklid-akvarium för ca 4000 kr?

      Tacksam för all hjälp man kan få
      //Per
      Jag skulle gå ut i naturen och leta ihop 2 stenhögar av lagomt runda o snygga sorter.
      Sen skulle jag handla en troffegrupp för dom 4000 kronorna.

      100kg faxegrus låter väldigt mycket i mina öron, hälften borde vara nog.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • November 2006
        • 1493

        #4
        Ursprungligen postat av swedenet
        Jag tänkte be er om lite hjälp!

        Jag har tänkt att lägga ca 7000kr på mitt nya 540liters denna månaden. Så här ser akvariet ut idag:


        Jag har bestämt mig för att köpa ett nytt ytterfilter, tex Fluval FX5 (Har läst om det här på forumet). Har idag 2 st Fluval 4 plus innerfilter som jag skall ta bort när jag fått nytt ytterfilter. Jag har även beställt 100kg Faxegrus som jag skall hämta nästa vecka. När detta är betalt har jag ca 4000 kvar att handla för.


        Tacksam för all hjälp man kan få
        //Per

        Om du nu skall lägga ner en hel del pengar för och få det snyggt skulle jag aldrig köpa faxegrus. Jag gjorde själv likadant när jag var ny. Köpte massa faxegrus som jag tycker ser alldeles för vasst och onaturligt ut. Om du kan avbeställa så gör det och köp korallsand 0-2mm istället. Då får du en mycket snyggare och mjukare utseende istället. korallsanden buffrar också vattnet men det gör ju faxegruset med. Jag lovar, sanden blir mycket snyggare!

        Sen håller jag med tidigare inllägg, försök och gå ut i naturen och leta snygga lite rundade stenar.


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • September 2005
          • 1250

          #5
          Stenhögarna ska vara HÖGA tycker jag, det vill säga åtminstone nå halva akvariets höjd, gärna högre.

          Nu citerade jag inte men jag tror det framgår att mitt svar avser frågan i trådskaparens inlägg samt förslaget om rundade stenar.
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • swedenet

            #6
            Ursprungligen postat av Mattias777
            Om du nu skall lägga ner en hel del pengar för och få det snyggt skulle jag aldrig köpa faxegrus. Jag gjorde själv likadant när jag var ny. Köpte massa faxegrus som jag tycker ser alldeles för vasst och onaturligt ut. Om du kan avbeställa så gör det och köp korallsand 0-2mm istället. Då får du en mycket snyggare och mjukare utseende istället. korallsanden buffrar också vattnet men det gör ju faxegruset med. Jag lovar, sanden blir mycket snyggare!

            Sen håller jag med tidigare inllägg, försök och gå ut i naturen och leta snygga lite rundade stenar.


            Ok, stort tack för tipset. Men är korallsand samma som ciklidsand som jag har sett på vissa akvarieaffärer? Eller har du kanske en bild på korallsand?

            //Per

            Kommentar

            • swedenet

              #7
              Ursprungligen postat av Per Bjellert
              Stenhögarna ska vara HÖGA tycker jag, det vill säga åtminstone nå halva akvariets höjd, gärna högre.

              Nu citerade jag inte men jag tror det framgår att mitt svar avser frågan i trådskaparens inlägg samt förslaget om rundade stenar.
              Skall kolla runt i området om man kan hitta lite fina stenar. Kan man använda vanlig granit i akvarium?

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • November 2006
                • 1493

                #8
                Ursprungligen postat av swedenet
                Skall kolla runt i området om man kan hitta lite fina stenar. Kan man använda vanlig granit i akvarium?
                Ja det kan man. Jag hittade en del stenar vid havet som hade blivigt brunaktiga av alger fast det var impregnerat i stenen. Dom blir otroligt snygga i ett akvarium med ljus sand men även gråaktiga stenar kan bli fint. Här är en bild där du ser sanden någorlunda. Ciklidgrus känner jag inte till men jag tror ej det är samma som korallsand som e från havet? Skulle föröka undvika om det finns svarta prickar i sanden eller om den är kritvit. Min korallsand har en lite beige ton även om den är ljus.


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • swedenet

                  #9
                  Jag är en nybörjare på akvarier, framförallt det tekniska. Fiskar, vattenförhållanden etc har jag läst några böcker om.

                  Måste man inte både ha ett ytterfilter och cirkulationspump i ett ciklidakvarium?

                  Kommentar

                  • swedenet

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mattias777
                    Ja det kan man. Jag hittade en del stenar vid havet som hade blivigt brunaktiga av alger fast det var impregnerat i stenen. Dom blir otroligt snygga i ett akvarium med ljus sand men även gråaktiga stenar kan bli fint. Här är en bild där du ser sanden någorlunda. Ciklidgrus känner jag inte till men jag tror ej det är samma som korallsand som e från havet? Skulle föröka undvika om det finns svarta prickar i sanden eller om den är kritvit. Min korallsand har en lite beige ton även om den är ljus.
                    Den sanden är jättesnygg. Skall genast kila ner till affären och ändra på min beställning imorgon

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1493

                      #11
                      Ursprungligen postat av swedenet
                      Jag är en nybörjare på akvarier, framförallt det tekniska. Fiskar, vattenförhållanden etc har jag läst några böcker om.

                      Måste man inte både ha ett ytterfilter och cirkulationspump i ett ciklidakvarium?

                      Det som du skall tänka på att ha en stark cirkulation i vattnet och att du riktar pumpar mot vattenytan så den rör sig mycket. Det är det som syresätter vattnet. Jag har flöden ifrån båda sidor av akvariet och det bildas en neråtström i mitten av akvariet. Detta är bra för sanden ligger någorlunda kvar där den ska när jag gör så.

                      Jag har själv ytterfilter och undrar väl lite om det är nödvändigt eller ej. Vad många gör är att dom bygger en filterkammare och stoppar in grov filtermatta där sen har dom ett starkt pumphuvud högst i kammaren. Det är nog det bästa filtret att ha tror jag...


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • Markus_A
                        Användare
                        • December 2005
                        • 418

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mattias777
                        Ja det kan man. Jag hittade en del stenar vid havet som hade blivigt brunaktiga av alger fast det var impregnerat i stenen. Dom blir otroligt snygga i ett akvarium med ljus sand men även gråaktiga stenar kan bli fint. Här är en bild där du ser sanden någorlunda. Ciklidgrus känner jag inte till men jag tror ej det är samma som korallsand som e från havet? Skulle föröka undvika om det finns svarta prickar i sanden eller om den är kritvit. Min korallsand har en lite beige ton även om den är ljus.
                        Är det korallsand 0-2 mm från PWSS du har där Mattias? http://www.pwss.nu/product.php?produ...1&cat=3&page=2

                        I så fall, hur stor del av sanden är 2 mm? Jag vill ha en del korallsand att blanda med fin råda och baskarp men blev osäker på ovan nända om det är många av kornen som är 2 mm.

                        Kommentar

                        • Mattias777
                          Användare
                          • November 2006
                          • 1493

                          #13
                          Ursprungligen postat av Markus_A
                          Är det korallsand 0-2 mm från PWSS du har där Mattias? http://www.pwss.nu/product.php?produ...1&cat=3&page=2

                          I så fall, hur stor del av sanden är 2 mm? Jag vill ha en del korallsand att blanda med fin råda och baskarp men blev osäker på ovan nända om det är många av kornen som är 2 mm.
                          Ja, det finns en hel djungel med olika korallsand. Denna kommer ifrån akvarilagret men jag fick även en likadann en gång ifrån PWSS. Den är mkt jämn i storleken och den finaste korallsand jag sett. Vet inte exakt måttet på den men är nog mindre än 2mm. Skriv till Patrik vilken storlek du önskar och att han tittar personligen tittar på den innan han sänder den till dig. Samma rubrik på PWSS kan ge dig olika sand ifrån gång till gång.


                          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

                            #14
                            Ursprungligen postat av swedenet
                            Ok, stort tack för tipset. Men är korallsand samma som ciklidsand som jag har sett på vissa akvarieaffärer? Eller har du kanske en bild på korallsand?

                            //Per

                            Korallsand är oftast precis som det låter krossade koraller. Ciklidsand däremot är kross av ren kalk.

                            Annars säljer swedol blästersand som många tycker är snygg, mycket billigare blir det också.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • ulfand
                              Användare
                              • July 2008
                              • 2

                              #15
                              Håller med föregående talare ang ytterfiltrets vara, eller icke vara, jag har iofs själv ett FLuval FX5 med biologiskt filtermaterial, men det är absolut inte nödvändigt. Har du begränsad ekonomi (vilket de flesta av oss har) så skulle jag satsa på att köpa driftsäkra, tysta och tillräckligt kraftfulla cirkulationspumpar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...