ballong ögon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hedstrom
    Användare
    • December 2006
    • 51

    ballong ögon

    Hej, har sett att en av mina malawis, att hennes ögon är som som två klot.
    Hur ska jag behandla det? köra med salt? eller måste jag köpa nåt o ha i karet?
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

    #2
    Ursprungligen postat av Hedstrom
    Hej, har sett att en av mina malawis, att hennes ögon är som som två klot.
    Hur ska jag behandla det? köra med salt? eller måste jag köpa nåt o ha i karet?

    Det är nog sjukdomen popeye. Den orsakars a bakterier. Det finns en medicin ifrån JBL som heter furanol. Den hjälper och om det är bara en fisk som har det skulle jag håvat den och medicinerat i en hink eller litet akvarium om du har möjlighet. Salta 1,5 dl / 100 l Vatten och gör vattenbyte i huvudakvariet. Furanol finns i de flesta zoobutiker och är samma som Aquafuran. Kör bara salt ett lite tag och gör ca 30% vattenbyten var 3e dag tills saltet är i princip borta.
    Senast redigerad av Mattias777; 17 September 2008, 22:32.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • Hedstrom
      Användare
      • December 2006
      • 51

      #3
      i fall jag inte tar ut fisken och bara kör salt direkt i karet, finns det risk att det smittas mot de andra fiskarna?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Glosöga kallas det för på svenska. Det finns en hel del olika saker som orsakar det och det går sällan tillbaka. Det kan vara smittsamt, men behöver inte vara det. Jag skulle inte under några som helst omständigheter låta den gå tillsammans med annan fisk. Personligen skulle jag avliva fisken.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Hedstrom
          Användare
          • December 2006
          • 51

          #5
          det blev en avlivning, hela fisken svullnade upp.

          Kommentar

          Arbetssätt...