Nu är jag med dig JohanP. En broschyr med tips och reklam för NCS och ett gratis nummer av bladet. Det är nog ett bra startpaket att skicka med alla nya ciklidkar.
Vad vill vi med Forumet
Kollaps
X
-
-
Jag spelar en del online och nästan alla har en chattfunktion,alltså nu menar jag inte i själva spelet/servern utan i menyn över spelare,servrar mm och jag kan naturligtvis gå in på en spelares profil och se ifall det finns msn el nått annat som jag kan använda för att chatta med, precis som här på ciklid.se men det är ju bara omständigt och nått som ingen använder
Då skulle man ju kunna nå den funktionen ganska snabbt. (Kanske också en möjlighet att indikera om användaren är inloggad, tex. med en annan färg på signaturen eller liknande...)När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...
Kommentar
-
Osanningar...
De påståenden Ola kastar ur sig i inlägg #42 är fullständigt felaktiga. Det hela härrör sig från en period när vissa ville stänga det mesta av forumet för andra än medlemmar. Jag har alltid stått för ett fritt Internet med högt i tak. Att låsa forumet ansåg jag var en vansinnig idé (och det höll faktiskt Ola med om).
Ola skriver att de personer jag "var tjurig på" inte är aktiva i NCS längre och det är jag glad för. Hade de fått sin vilja fram så hade förmodligen stora delar av forumet varit låst nu. Vem hade haft glädje av det? Jag vill också tillägga att INGA inlägg jag skrev i den diskussionen raderades av moderator, jag följde således de regler som fanns då och försöker även följa de som finns nu. Det är mer än vad Ola gör i inlägg #42!
Så med den bakgrunden, kan någon moderator vara vänlig att moderera Ola Svenssons sanslösa påhopp på mig? Inget av hans påståenden stämmer med
verkligheten, jag ser det som ren smutskastning att Ola påstår att "jag anser mig bättre än alla andra", "att jag tycker det trist att stämningen är bättre på forumet" osv. Detta kan måhända vara Olas uppfattning om mej, den får han gärna ha, men den har inget att göra med verkligheten.
1:
Ola skriver:
"TK tycker att det är intressant att klaga och gnälla på att moderatorerna raderar inlägg, anser sig vara bättre än alla andra osv-"
I forumsregel §3 står: Hånfullt beteende, personangrepp är ALDRIG accepterat.
2:
Ola skriver:
"Nu raderas det nästan inga inlägg längre och man får inte klaga på enskild moderering, ingen drar igång drev som går ut på att skada NCS och misstänkliggöra motiv bakom enskilda personers agerande troligen för att man blivit uppretad på dessa personer (varför vet jag inte, kanske är
stämningen bättre?). Detta tycker TK är trist.
I forumsregel §3 står: Hånfullt beteende, personangrepp är ALDRIG accepterat.
I forumsregel §2 står: Var trevlig mot och respektera de andra på forumet. Visa respekt för andra människors uppfattning.
Ska verkligen bli intressant att se om någon moderator törs moderera en styrelsmedlem som klart och tydligt bryter mot forumsreglerna...Kommentar
-
Samtidigt var trycket stort från forumanvändarna att det skulle bli möjligt att posta bilder. Därför skapades det temorärt en forumavdelning för bildpostning där bara NCS-medlemmar kunde göra inlägg med foton (men alla läsa).
Sen när NCS bytte till den nuvarnade forumprogramvaran blev det möjligt och alla kan nu posta inlägg i alla kategorier, och medlemmar kan posta bilder i alla kategorier.
Detta är en fråga som ältats i många år och vi som satt i styrelsen då drog slutsatsen att vi gjorde fel. Vi borde väntat med bildpostningen tills dagens forumprogramvara var installerad.Kommentar
-
Hej Micke! Det var inget missförstånd. Att låsningen skulle ha att göra med forumets programvara var i så fall en väl bevarad hemlighet. Ingen sa ett ord om att detta skulle vara anledningen till låsningen när det begavs sig. Den låsta delen skulle vara ett privilegium för "riktiga" medlemmar, nå´n annan anledning hörde då aldrig jag.
Men i detta så kan jag faktiskt hålla med Ola, "det var längesedan"...
Det är inget att älta om.Kommentar
-
Kommentar
-
Jag är ledsen Micke men här är vad som skrevs:
Fredik H.
"Diskussioner kring foto och fototeknik har ökat markant på alla akvaristiska web-forum världen över, så även här på Ciklid.se. För att på ett bra sätt kunna hjälpa varandra till ännu bättre ciklidbilder har vi härmed startat en separat avdelning för foto i forumet. Avdelningen kommer endast att vara öppen för medlemmar i NCSW.
Ola Svensson:
"Varför kan man inte läsa forumet utan medlemskap? Jag förstår varför man inte kan göra inlägg, men inte poängen med att inte kunna läsa".
Micke:
citat "Ursprungligen skickat av deelay
Detta e ett bra sätt att göra ett smalt forum ännu smalare...
Lycka Till "
Nej vi gör det inte smalare, vi utökar för betalande medlemmar. Icke medlemmar har kvar alla tidigare funktioner.
Micke:
"Anledningen jag avsåg var att kravet på medlemsinloggning för att lägga in foton gör det lättare för moderatorerna att hantera frågan om upphovsrätt för bilderna när de som skickar foton inte är anonyma.
Om kategorin ska vara helt låst för icke medlemmar får tiden utvisa, än så länge har det kommit in både negativa och positiva kommentarer".
Jag skrev:
"Men jag håller med Ola - som är klok som en bok i vanlig ordning - varför kan inte alla få gå in och läsa (och titta) i alla fall?"
Svar från Micke:
Se mitt föregående svar.
Ja, läs själv hela tråden, inte ett ord om att det skulle vara programvarans begränsningar som skulle styra tillgången:
Hela tråden:
Diskussioner kring foto och fototeknik har ökat markant på alla akvaristiska web-forum världen över, så även här på Ciklid.se. För att på ett bra sätt kunna hjälpa varandra till ännu bättre ciklidbilder har vi härmed startat en separat avdelning för foto i forumet. Avdelningen kommer endast att vara öppen för medlemmar i NCS.Senast redigerad av T_K; 22 September 2008, 10:02.Kommentar
-
Det spelar ingen roll hur man skriver en regel. Viss tolkning måste ändå in och totalt paragrafrytteri funkar ju inte. Det är upprepade förseelser som kan orsaka problem. Och som du skriver har så vitt jag vet har inga av dina inlägg blivit raderade så detta gäller inte dig..Senast redigerad av Ola Svensson; 22 September 2008, 10:29.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursäkta men vad var det som var hånfullt i mitt inlägg?
För den som inte orkar scrolla tillbaka:
"När jag upptäckte ciklid.se pga av ett återuppväckt akvarieintresse på "gamla dar" runt 2001 så var det en fröjd att gå in på det forum som fanns då. Allt var fritt och öppet och diskussionerna gick höga. Sen skulle det ändras och efter det blev det aldrig det samma. Diskussionerna kvävdes av några personer som jag betecknar som "fd ordningsmän i skolan", riktigt trist blev det, vissa delar skulle låsas och jag vet inte allt vad det var för dumheter man höll på med. Det forum som finns nu besöker jag några gånger i veckan. Alltid samma personer, sällan något intressant.
Visserligen är det nog lättare att administrera nu för tiden, men de intressanta människorna som tänkte "lite utanför boxen" och slogs för sina åsikter, de är borta. Förmodligen för alltid. Så nu är det ordning och reda, men tusan så trist".Kommentar
-
Ursäkta men vad var det som var hånfullt i mitt inlägg?
För den som inte orkar scrolla tillbaka:
"När jag upptäckte ciklid.se pga av ett återuppväckt akvarieintresse på "gamla dar" runt 2001 så var det en fröjd att gå in på det forum som fanns då. Allt var fritt och öppet och diskussionerna gick höga. Sen skulle det ändras och efter det blev det aldrig det samma. Diskussionerna kvävdes av några personer som jag betecknar som "fd ordningsmän i skolan", riktigt trist blev det, vissa delar skulle låsas och jag vet inte allt vad det var för dumheter man höll på med. Det forum som finns nu besöker jag några gånger i veckan. Alltid samma personer, sällan något intressant.
Visserligen är det nog lättare att administrera nu för tiden, men de intressanta människorna som tänkte "lite utanför boxen" och slogs för sina åsikter, de är borta. Förmodligen för alltid. Så nu är det ordning och reda, men tusan så trist".Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
TK:
Ja diskussionen gick till en början ut på varför det krävdes medlemskap för att posta bilder. Det är den diskussionen du hänvisar till. I så fall är forumet låst fortfarande eftersom det bara är medlemmar som kan posta bilder idag också.
Om du läser läser mina citat i ditt inlägg så ser du att anledningen var att att man inte skulle kunna posta bilder anonymt, därför krävdes medlemskap för bildpostning (och det gör det fortfarande). Det föranledde en massa hetska diskussioner här och i andra forum om upphovsrätt.
Andra diskussioner handlade om låsning av delar av forumet. Den låsningen som fanns, berodde på brister i den tidigare forumprogramvaran. När jag går tillbaka nu ser jag att icke medlemmar varken kunde läsa eller skriva i fotokategorin, vilket var olyckligt. Jag erkänner villigt att det var en miss att inte vänta med bildpostningen tills dagens forumprogramvara var installerad. Men jag står fast vid att man inte ska kunna posta bilder anonymt, sen om det ska krävas medlemskap eller inte är en annan fråga.Senast redigerad av Micke; 22 September 2008, 10:30.Kommentar
-
Ola skrev: "Case closed"
* Visst gärna för mej , du har ju bett om förlåt för att du gick över gränsen. Starkt gjort.
* Micke har berättat att att styrelsen själva inser att de gjorde fel när de tänkte låsa forumet 2004. Bra, även om jag såg en liten antydan till märklig bortförklaring.
Så vad har jag att gnälla över? Inget.
Hoppas på att forumet blir bättre i framtiden bara.
Lycka till!Kommentar
-
Ja det är väl eftersom du tycks läsa det som du vill se det, som den här diskussionen aldrig kommer att ta slut
Jag är i alla fall oerhört tacksam för att jag inte längre är med och ansvarar eller modererar forumet. Det är inte lätt att tillfredställa allaKommentar
-
-
Det är möjligt att det inte finns i den tråden, eftersom det handlar om upphovsrätt och varför man måste vara medlem. Däremot har det påtalats i andra diskussioner.Kommentar
Kommentar