Några intressanta ideer från JohanP. Men innan man hoppar på tåget att bjuda på första medlemsavgiften så undrar jag hur många medlemmar som bara är med ett år. Själv brukar jag vara sån att efter ett år så har jag sugit ut det göttaste och lämnar sen av uttråknad. Men det är ju bara jag, hur är det med medlemskurvan generellt?
Vad vill vi med Forumet
Kollaps
X
-
-
Jag är också mot chattfunktion på forumet. Ett forums uppgift är bland annat att ställa och svara på frågor. Om dessa frågor ställs i chatt så försvinner engagemanget. "Allmännyttan", det vill säga möjligheten för andra än frågeställaren att lära sig av svaren, försvinner. Ställs frågorna som nu i forumet så kan vi alla lära oss av svaren eller, ännu hellre, delta i debatten!
Men på mångas begäran har vi faktiskt tänkt att testa igen senare i år.
Visst man kan som du resonera som så att en chatt (eller för all del en blogg) leder till att det då skrivs mindre i forumet - men jag kan faktiskt inte se någon automatik i detta. Tvärt om så finns det många som heller vill "prata" i chattform eller i "bloggform" och som inte finner sig tillrätta i ett forum och om dessa då inte får kommunicera på det sätt som dom vill så försvinner de snabbt istället till ett annat forum.
För att hårddra det hela lite kan man säga att ungdomar är mer intresserade av att chatta och kvinnor är mer intresserade av att blogga.
Så om man väljer bort blogg och chatt så innebär det också att man väljer bort dessa grupper.Kommentar
-
Kommentar
-
En chatt tror jag inte riktigt på i ett forum. Däremot finns det ju många forum som har en "shoutbox" och det tycker jag är ett bra komplement. Till vBulletin finns det också en shoutbox som är gratis för redan registrerade kunder.Kommentar
-
Vad är en shoutbox?Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Allvarligt talat Kjell, du kan anta att det får de följder som du befarar men det är inte någon naturlag och bör inte framställas så. Enligt mig är det inte ens särskilt troligt men jag kan ha fel.mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Ett klotterplank som läggs i anslutning till forumet, diskussion arkiveras och man kan gå tillbaka och läsa. Se i högerkanten på denna sidan så finns där ett exempel: www.nikonforum.seKommentar
-
En shoutbox kanske är en bra kompromiss, bra förslag Micke.mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
He he många smarta människor, och egensinniga. Ankdamm och nördar. Tycker själv att forumet har både ödmjuka och kunniga användare, och med tanke på långa trådar verkar denna bli en oxå, så engagemang finns. Allt kan bli bättre, men handlar det inte om att anpassa sig. Och då är det väl vad nya användare söker efter som gäller (chatt blogg vet inte heller vad en skrik låda är) Och handen på hjärtat det första karet handlar väl om att få en snygg ro fylld möbel in i vardags rummet inte vilket släkte som befinner sig i det? Ta hand om nybörjare är nog inget problem snarare alla som börjar om igen, och tycker att dom blir bemötta som nybörjare Och var rädda om originalen, dom lyfter av spänningen ibland och tar ner det på nya nivåer. Alla mäter inte strömmar, vissa har det som ett trevligt tidsfördriv. Själv saknar jag kalle-majas lördags kommentarer.Kommentar
-
I princip tror jag att du har rätt, många hoppar av efter första året. Ok, då kan man gå steget längre och skicka med även ett nummer Ciklidbladet av nyare snitt. Det skulle förvåna mig om inte 50% löste nytt medlemskap med en så pass professionell tidning som en av förmånerna med ett medlemskap.
Här kan ju även den goda idéen med en folder komma in i bilden. Låt oss hjälpas åt att skriva ihop en "Så här lyckas du - Topp 10"
En annan idé kanske kan vara att låta bli att ge bort ett medlemskap och i stället låta dem vara "hang arounds" här på forumet. Då kan vi andra se att de är det och verkligen hjälpas åt att ge bra svar på deras inlägg och frågor.
Det är få krafter som är så starka som entusiasmen när man är ny i någon hobby och det tror jag gäller även i vår hobby.
Några intressanta ideer från JohanP. Men innan man hoppar på tåget att bjuda på första medlemsavgiften så undrar jag hur många medlemmar som bara är med ett år. Själv brukar jag vara sån att efter ett år så har jag sugit ut det göttaste och lämnar sen av uttråknad. Men det är ju bara jag, hur är det med medlemskurvan generellt?Senast redigerad av JohanP; 21 September 2008, 21:20.Kommentar
-
Sen kanske en shoutbox kanske vore nåttDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Kommentar
-
Ja, snacka om att hårddra! Jag har inte sett något som helst som antyder att man skulle "välja bort" ungdomar och kvinnor för att de inte erbjuds andra kommunikationsformer i ett forum. Men vad vet jag, jag har ju bara studerat publik- och medieeffekter i drygt tre år.
Allvarligt talat Kjell, du kan anta att det får de följder som du befarar men det är inte någon naturlag och bör inte framställas så. Enligt mig är det inte ens särskilt troligt men jag kan ha fel.
De som "tjatar" om att de vill ha en chatt på Zoopet är främst ungdomar.
Ungefär 60% av alla bloggar på Zoopet skrivs av kvinnor - om man jämför med forumet så skrivs kanske 30% av inläggen av kvinnor.
Så utifrån detta så stämmer det som jag skrev ovan - men så kanske det inte är - vad vet jag.
Trots allt så har vi ju faktiskt fler ciklidintresserade såväl ungdomar som kvinnor på Zoopet än vad det är på ciklid och det kan ju inte bara bero på min charmKommentar
-
Jag tror inte det nyttar till att förbjuda långa trådar eller tjata om att folk inte skall skriva i sådana. Då blir det bara som så att dom som verkligen gillar att skriva i långa trådar tröttnar på att skriva alls.
Så det är väl bara bra att det finns både långa och korta trådar - så får alla som de vill.Kommentar
-
Jag själv ogillar långa trådar, men so what - de som trivs med detta får väl skriva i långa trådar.
Jag tror inte det nyttar till att förbjuda långa trådar eller tjata om att folk inte skall skriva i sådana. Då blir det bara som så att dom som verkligen gillar att skriva i långa trådar tröttnar på att skriva alls.
Så det är väl bara bra att det finns både långa och korta trådar - så får alla som de vill.Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
Kommentar