Vad vill vi med Forumet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

Ursprungligen postat av nils42
    Forumet skulle kanske delas i två delar; en del för nybörjare, där man verkligen kan leda in dem i akvaristiken utöver de första problemen (då intresset kan falna pga dålig feed-back) och en del för dem som pysslat med detta längre?
    Om man delar forumet mellan nybörjare och veteraner så tror jag att vi bara åstadkommer segregering vilket inte gagnar forumet i längden. Vem avgör tex. när någon blivit tillräckligt mycket veteran för att "slippa" husera i nybörjardelen?

Nej, fram för att blanda in fler i diskussionerna och att agera tolerant mot andra människor, oavsett om de är nya eller gamla på forumet.

Själv tror jag fortfarande att ett mentoskap skulle kunna lösa en del av tröskeln för att bli en ny aktiv användare.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
      Om man delar forumet mellan nybörjare och veteraner så tror jag att vi bara åstadkommer segregering vilket inte gagnar forumet i längden. Vem avgör tex. när någon blivit tillräckligt mycket veteran för att "slippa" husera i nybörjardelen?

.
      Hej!
      Du har nog rätt. Vad tror du om att ha fler rubriker på forum istället?
      Hälsn Nils

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Hej!
        Oj, oj, jag har tydligen missat något.
        Forumet skulle kanske delas i två delar; en del för nybörjare, där man verkligen kan leda in dem i akvaristiken utöver de första problemen (då intresset kan falna pga dålig feed-back) och en del för dem som pysslat med detta längre?
        Hälsn Nils
        En av de absolut sämsta ideer jag har kommit på är att på Zoopets forum införa en kategori som heter "Mitt första akvarium". Visst här frågar "nybörjarna" men problemet är att det är alldeles för få experter som i längden orkar svara i den kategorin. Visst några få duktiga akvarister tar sig an frågorna i den kategorin - men i regel funkar det som så att en nybörjare frågar och andra nybörjare svarar och detta är ju inte syftet.
        Att det skulle bli någon slags segregering pga av detta som Joakim menar det tror jag inte (då är väl det i så fall en större segregering i uppdelningen av NCS-medlemmar och icke medlemmar).
        Men jag tycker ändå inte pga de skäl som jag anger ovan att förslaget är bra.

Sedan så tycker jag att sträva efter att alla läsare också skall vara aktiva är lite felaktigt. Det är helt enkelt som så att alla vill inte "synas" utan nöjer sig med att passivt ta del av den information som ges. Detta är väl inte konstigare än att av de som lyssnar på ett ciklidföredrag, är det bara några få av åhörarna som sedan ställer frågor efteråt - men alla lyssnar på vad som sägs.
        Vi är alla olika - en del nöjer sig med att lyssna andra vill ta aktiv del.

Kommentar

• nils42
          Användare
          • January 2003
          • 931

Hej!
          Klokt sagt, Kjell.
          Detta dåliga med mitt första akvarium; kom det 10-tals, hundratals eller ännu fler frågor om det basala?
          Nu tror jag ju naturligtvis inte att NCS ska " uppfostra " morgondagens akvarister, men vi kan kanske dra vårt strå till stacken, för vi har ju alla varit nybörjare en gång i tiden.
          Hälsn Nils

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
            Har forumet fungerat bra i all desa år kan det väl vara kvar i nuvarande form,varför klaga över något som fungerar, det ärbra att nybörjare blandas med avancerade så att känner sig välkommna, dessutom så sporras nybörjare när dom får råd av avancerade att bli ännu bättre/Ann-Mari

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Hej!
              Klokt sagt, Kjell.
              Detta dåliga med mitt första akvarium; kom det 10-tals, hundratals eller ännu fler frågor om det basala?
              Nu tror jag ju naturligtvis inte att NCS ska " uppfostra " morgondagens akvarister, men vi kan kanske dra vårt strå till stacken, för vi har ju alla varit nybörjare en gång i tiden.
              Hälsn Nils
              Det finns just nu 4.608 trådar i kategorin "Mitt första akvarium".

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                Nu håller vi oss till ämnet Kjell/Ann-Mari

Kommentar

• nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det finns just nu 4.608 trådar i kategorin "Mitt första akvarium".
                  Hej!
                  Onekligen finns här ett stort problem. Detta problem kan inte NCS rimligen ta på sig.
                  Många verkar köpa akvarium och sedan börja fundera över hur detta ska skötas. Ansvaret ligger naturligtvis på köparen; precis på samma sätt när jag köpte min första hund.Då fick jag själv skaffa mig nödvändig kunskap först, innan jycken kom hem.
                  Kan akvariehandeln hjälpa till här tro? Vid försäljning kunde man ha lite basal information vad köpet innebär.
                  Nejdå, sådant fanns inte när jag en gång i tiden blev en fisknörd, och sprang så ofta på föreningsmöten och andra möten att jag helt plötsligt var styrelsemedlem.
                  Sedan spelar det väl ingen roll om det är en zebrafisk eller en ciklid som finns i akvariet.
                  Hälsn Nils

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                    Ska man som nybörjare skaffa akvarium bör man låna eller köpa böcker i ämnet akvaristik eller gå med i en akvarieklubb för många år sedan så började jag själv i Spånga AF där jag lärde mig massor om hobbyn man träffade garvade akvarister som kunde sin sak utan och innan samt lånade litteratur som man sen läste hemma,det som är jobbigt för en nybörjare är att om dom inte skaffar sig kunskap INNAN dom startar upp sitt första akvarium går dom i så många fällor att dom mer eller mindre tappar intresset totalt det är därför viktigt att en nybörjare får en bra start och sen kan gå vidare och upptäcka alla tjusningar med hobbyn/Ann-Mari

Kommentar

• Bilbo
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 1159

Något som fått mig att bli lite trött är alla dessa "gruppspecifika" trådar, exempelvis troffetråden, CA-tråden m.fl.
                      Det är inget fel i sig, men problemet tror jag blir att många endast tittar i de trådar som behandlar deras specialintresse. Till exempel kan jag ju säga att jag själv numera endast läser Växjö-tråden på Zoopet, även om den av olika anledningar börjat dö ut nu.
                      Kanske blir man lite förblindad.
                      Angående ytterligare indelningar av forumet så tror jag att det har två sidor:
                      Bra:
                      Att det blir lättare att hitta det man vill veta om man exempelvis intresserar sig för Tanganyika. Då slipper man skumma alla ämnen om Malawi eller Västafrikaner. Alltså bra för dem som vet vad de letar efter.
                      Dåligt:
                      Svårare att hitta för nybörjare som vill skaffa sig allmän kunskap om hobbyn, och kanske inte bestämt sig för vilken inriktning de vill välja.

Om det skall skapas fler kategorier måste det göras med fingertoppskänsla, och jag vill minnas att vi brottades med det problemet redan på den tiden jag satt i styrelsen.

Som någon tidigare skrev så är det viktigt att bli väl bemött i forumet redan från början, förutsatt att det inte rör sig om uppenbara "troll", dessa skall obönhörligen och utan vidare kommentarer tas bort från forumet.

Angående obesvarade frågor så åligger det forumsvärdarna att ta tag i det med jämna mellanrum och gå igenom, precis som det fungerar nu.

Som tidigare nämnts är långa trådar något som både lockar och avskräcker, men det går lika fort att lägga in en länk till svar på en återkommande fråga som att skriva: "Läs tråden innan du frågar".
                      Långt och ostrukturerat inlägg, men jag har nog anledning att återkomma i frågan
                      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

Får man fråga vad medelåldern är på detta forum o NCS ???
                        Jag vågar inte ens gissa, men ofta är det så juniorgruppen i ett akvariesällskap är 50 minus O då är jag snäll.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

Kommentar

• c90368
                          Användare
                          • September 2007
                          • 890

Ursprungligen postat av kaj.p
                          Får man fråga vad medelåldern är på detta forum o NCS ???
                          Jag vågar inte ens gissa, men ofta är det så juniorgruppen i ett akvariesällskap är 50 minus O då är jag snäll.
                          Om jag skulle gissa så tror jag den är lägre på zoopet

Men jag vet inte om det är någon naktdel
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av c90368

Jag tro att medelåldern är ungefär samma på Zoopet som på ciklid.
                            Dock är åldrarna mer varierande på Zoopet än här. På Zoopet finns det klart fler både juniorer och seniorer. Dessutom finns det betydligt fler kvinnor på Zooopet.
                            Deltagarna på ciklid är en betydligt homogenare grupp bestående av medelålders män (även om det självklart finns undantag)
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 September 2008, 10:09.

Kommentar

• nils42
                              Användare
                              • January 2003
                              • 931

Ursprungligen postat av c90368

Hej!
                              Nackdelen kan ju vara att akvarister hamnar i samma sällskap som dinosaurierna ( ett utdött släkte )
                              Hälsn Nils

Kommentar

• Erik Wikström
                                • March 2003
                                • 127

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Jag tro att medelåldern är ungefär samma på Zoopet som på ciklid.
                                Dock är åldrarna mer varierande på Zoopet än här. På Zoopet finns det klart fler både juniorer och seniorer. Dessutom finns det betydligt fler kvinnor på Zooopet.
                                Deltagarna på ciklid är en betydligt homogenare grupp bestående av medelålders män (även om det självklart finns undantag)
                                Kan ju bero på att ett gäng troffar är dyrare en ett stim sabrafiskar. Bara en tanke. Kanske inte ciklider det första man börjar sin hobby med.
                                Mvh Erik

Kommentar

Arbetssätt...