Vad vill vi med Forumet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

Alternativt (trevligt) svar: Sucka inte specmats, jag vet att jag är hopplös. Jag stressläste för att hinna se svenska cupen. :-$

Alternativt (småilsket) svar: Don't patronize me please!

Min huvudinvändning är inte att chatt är ytligt. Den sociala delen är viktig och absolut inte ytlig och sköts mycket väl av chatt. Min kritik är att chattfunktioner privatiserar forumsidén och får forumen att dö ut!!!
    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

Ursprungligen postat av nils42
      När det gäller denna sida; vet du någon som är mer behörig än styrelsen?
      Hälsn Nils
      På idéstadiet skulle det möjligen vara medlemmarna då Nils42. Men jag kan ju ha irrat vilse i den demokratiska processen?
      mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

Ursprungligen postat av Per Bjellert
        Alternativt (trevligt) svar: Sucka inte specmats, jag vet att jag är hopplös. Jag stressläste för att hinna se svenska cupen. :-$

Alternativt (småilsket) svar: Don't patronize me please!
        -No problemo!
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• nils42
          Användare
          • January 2003
          • 931

Ursprungligen postat av Per Bjellert
          På idéstadiet skulle det möjligen vara medlemmarna då Nils42. Men jag kan ju ha irrat vilse i den demokratiska processen?
          Hej!
          Det finns en god poäng i det du skriver. Vilken demokratisk process har du irrat dig vilse i ? Det bästa demokratiska jag kan tänka mig är en utredning som sitter i minst 10 år.
          Hälsn Nils

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
            Det var då ett ältande om vad forumet är till för det är väl bara och köra på som vanligt alla vet väl vad ett forum är/Ann-Mari

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Jo det är rätt Annmari alla vet va ett forum är.
              Men alla vet inte (inte ja iallafall) hur framtiden ser ut för just vårt forum.

Därför tycker jag att denna typen av diskusioner är bra, man får helt enkelt utrymme att uttala sig utanför boxen. Kanske kommer det nya användbara ideer som vi alla kan ha nytta av.

Jag vet inte hur ja ska ställa mig till ett chatt t.e.x.
              Kanske vore det ide att till att börja med som nån sa tidigare ett offtopic ämne kanske med underrubriker.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                Håller med dig LN denna diskussion behövs/Ann-Mari

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Sen tycker inte jag att vi behöver gämföra oss med Zoppet. Där finns en mera uttalad inrikting på andra djur, därför blir det naturligt med en större bredd bland besökarna.
                  Däremot så tycker jag att ett större utbyte borde gynna oss. Någon slags symbios kanske. Varför inte ett gemensamt chatt. ( kanske inte den bästa ideen ja kläckt)

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                    LN detta sagt i välmening Jämföra stvas med J och inte med G som du skrev,inget illa ment/Ann-Mari

Kommentar

• Mikael W
                      NCS Medlem

• August 2002
                      • 8621

Hej alla glada söndagsdebattörer!

Styrelsen överväger som bäst lite förändringar på Forumet. Men det handlar närmast om tekniska grunkor, som att omfördela grupperna lite, etc.

Nåt särskilt ni önskar att vi skulle fundera på?

Sen kommer vi inte att ändra på principerna för modereringen. Vi kommer fortsättningsvis att ta bort inlägg som bryter mot forumreglerna och stänga av folk som inte respekterar dem.
                      Vi kommer inte heller att tillåta tjafs om enskilda modereringsfall, det skall vederbörande sköta per PM direkt med ifrågavarande moderator (ja ja jag vet att det är mycket roligare att panga på i Forumet, men det accepteras inte).
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Helt ok Annmari
                        Ja är helt värdelös på att stava.

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Ursprungligen postat av Mikael W
                          Hej alla glada söndagsdebattörer!

Styrelsen överväger som bäst lite förändringar på Forumet. Men det handlar närmast om tekniska grunkor, som att omfördela grupperna lite, etc.

Nåt särskilt ni önskar att vi skulle fundera på?

Sen kommer vi inte att ändra på principerna för modereringen. Vi kommer fortsättningsvis att ta bort inlägg som bryter mot forumreglerna och stänga av folk som inte respekterar dem.
                          Vi kommer inte heller att tillåta tjafs om enskilda modereringsfall, det skall vederbörande sköta per PM direkt med ifrågavarande moderator (ja ja jag vet att det är mycket roligare att panga på i Forumet, men det accepteras inte).

Hur löser man problemet med dessa gigantiskt långa trådar som Troffetråden? söker man så är det hopplöst om det ligger i en sån tråd.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Ser inte det som ett problem med långa trådar. Dom funkar som motorer för forumet. Många besökare har dom oxå.

Kan man inte förbättra sökmotorn istället så att sidan för träffen kommer upp???

Kommentar

• JohanP
                              Användare
                              • September 2006
                              • 118

Jag har varit i hobbyn sammanlagt ca 20 år, och sedan min nystart för 5 år sedan tycker i alla fall jag att NCS forum överlag är en guldgruva för information
                              Jag läser och följer trådar flera gånger per dag men är dessvärre inte lika flitig på att skriva.

Det jag reagerat/reagerar negativt på är att en hel del trådar spårar ur på grund av "revirpisseri". Det jag syftar på är bland annat det jag skrivit i en annan tråd, som även den blev lite halvhetsig efter ett tag.
                              Jag har väldigt svårt att tänka mig att nybörjarna och/eller de som inte träffat eller känner NCS så kallade kändisar tycker det verkar intressant att vara här när de läser en massa rent ut sagt kvalificerat skitsnack. Detta förvärras enligt mig av att dessa personer dessutom är extremt duktiga akvarister.

I min värld finns det inom NCS forum en hel del forumproffs som svarar på mycket, gör det seriöst och i det närmaste aldrig faller utanför ramen. Här är det en del som har lite att lära sig.

På stämman i Malmö tog jag upp en idé om att vi (jag jobbar visserligen bara lördagar) som jobbar i akvariebutik ska ta oss tid att prata in NCS bättre.
                              Det kanske till och med är så att en ny akvarist som köper ett akvarium med tillbehör och har ett uttalat mål att hålla ciklider kan bjudas på första årets medlemsavgift.
                              På sikt kanske detta gör att forumet får fler aktiva och på så vis ännu mer kunniga människor.

Jag håller med om att en del långa trådar kan vara dryga, så här kanske man behöver ändra lite i uppläggen.

Det kanske finns en möjlighet att öppna några trådar eller delar i forumet som är helt omodererade. Där skulle de som är medlemmar (inte bara användare) och känner för det, hålla till med påhopp och annat tjafs. På detta sätt blir kanske alla nöjda.

Lite ostrukturerat kanske det blev, men det är mina tankar om forumets framtid och eventuella förändringar.

Kommentar

• Gäst

Hej!

He!
                                Terve terve Mikael hur står det till i Helsinki?/Ann-Mari

Kommentar

Arbetssätt...