Vad vill vi med Forumet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

Hej!
    Kan någon säga mig vad som är fel i vårt forum?
    Vad ska ändras och till vadå?
    Fler funktioner ( utöver de brister som sitter i skrivarens finger och kunnande )?
    Fler rubriker?
    Fler experttips, såsom sjukdomar ( fordrar också en länk till sjukdomar och behandlingar en veterinär bör råda till)?
    Vattenkemi ( de är en brist" vara " i samhället , även om jag i ett annat yrke arbetat med en sådan)?
    Annat, jag inte kommer på på rak arm?
    Koi-fantast hade ju en del önskemål förstås, väl värda att tänka på.
    Hälsn Nils

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

Ursprungligen postat av c90368
      Jäpp, men alla misstag har sin egen historia och denna historia är alldeles för lång att berätta här
      Du kan ju be snällt om att få byta alias!
      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• c90368
        Användare
        • September 2007
        • 890

Ursprungligen postat av Bilbo
        Du kan ju be snällt om att få byta alias!
        Har samma alias i +fyra forum samt i min mailadress, så det är för sent

Men i vissa andra forum så kallas jag alltid "c90", lättare att komma ihåg, typ
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Ja har inte nån gång tänkt att tråden har varit påväg att balla ur. Tänk vad man kan se saker o ting helt olika.

Åter till ämnet, vad krävs för att testa det där med shoutbox??.

Ska vi rösta om saken, eller tar styrelsen sådana beslut??
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Anna Österman
            Användare
            • March 2006
            • 282

Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Det kan tyckas finnas en hårfin skilnad mellan tjaffs och argumentation/debatt. Ibland när jag tyckt att jag tjaffsat om ett seriöst ämne (känner fisk smärta, vetenskapliga namn, är en färgform en art eller inte) har det visat sig att läsare av tråden tyckt att det varit extremt intressant. .
            Jag tillhör dem. Även om vi är ett ciklid-forum så tror jag de flesta av oss uppskattar och har ett intresse för andra delar av hobbyn och även biologi (ofta det som tar en till akvariet)
            Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

Ursprungligen postat av CrimsonAnna
              Jag tillhör dem. Även om vi är ett ciklid-forum så tror jag de flesta av oss uppskattar och har ett intresse för andra delar av hobbyn och även biologi (ofta det som tar en till akvariet)
              Hej!
              Jag förstår inte riktigt vad du menar med andra delar av hobbyn och biologin. Kan du precisera det lite närmare?
              Hälsn Nils

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Ursprungligen postat av nils42
                Hej!
                Jag förstår inte riktigt vad du menar med andra delar av hobbyn och biologin. Kan du precisera det lite närmare?
                Hälsn Nils
                En ren gissning, men jag skulle tippa på saker som växter och vattenkemi typ.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                  Mentorkspet i det fallet skulle bestå av att vara någon som man som ny kunde bolla frågor med och få vägledning som tex. i vilka avdelningar olika frågor ställs, hur den informella strukturen på forumet fungerar m.m, för att inte riskera att göra bort sig totalt vid tidiga inlägg osv.
                  Skulle inte forumvärdarna kunna sköta dessa uppgifterna, samt hålla koll på att inga frågor inom sin forumkategori blev obesvarade? Det brukar vara lättare att hitta personer som har intresse av att hjälpa till och ta ett stort ansvar, än många som ska göra lite då och då.
                  Idag finns det t o m. någon kategori som helt saknar forumvärd, ser man till att det finns aktiva forumvädar i alla kategorierna så tror jag att mycket skulle vara vunnit. Forumvärdarnas huvuduppgift bör vara att hjälpa till och skapa god stämning, då slipper man också mycket av den tråkiga modereringen.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Anna Österman
                    Användare
                    • March 2006
                    • 282

Ursprungligen postat av nils42
                    Hej!
                    Hälsn Nils
                    Som redan sagts växter vattenkemi osv. Ävens aker som ekologi och etologi (djurens beteende) är ju intressant för oss (iaf mig).

En idé som slog mig imorse var att man kanske kunde ha en tråd i stil med "Vilken ciklid passar mig?" ädr man kunde gå in och beskriva sina förutsättningar och önskemål så kan företrädare från alla grenar gå och tipsa vilka arter som passar just den personen. Skulle kunna vara till stor hjälp för nya och blivande ciklidister, men även sådana som mig, som varit i hobbyn ett tag men legat lågt och känner sig lite ringrostig. En sådan tråd vore ett alternativ jämfört med att starta en "SA/Afrika/Asien till ett XX liter akvarium"
                    vad säger forumsvärdarna och ni andra som varit med länge?
                    Senast redigerad av Anna Österman; 25 September 2008, 10:48.
                    Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

[QUOTE=CrimsonAnna;747068]Som redan sagts växter vattenkemi osv. Ävens aker som ekologi och etologi (djurens beteende) är ju intressant för oss (iaf mig).
                      QUOTE]

Hej!
                      Etologi är ju utomordentligt intressant. Det finns ju en hel del skrivet i ämnet om olika arter, men kanske inte just speciellt om fiskar, utom du kanske Ola?
                      Hälsn Nils

Kommentar

• spilurum
                        Användare
                        • September 2008
                        • 8

Forumet är jättebra! Bättre än många andra! Mycket info får man bara av att läsa och söka! Keep on Forumister!

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Läge att fråga denna fråga igen. jag tycker att det är ett rejält uppsving i forumerandet det senaste året eller så.

Saknas något?

Är det för mycket av något?

Hur är åsikterna kring dessa långa trådar som jordätartråden, troffetråden, papilotråden osv?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Vet inte om jag håller med om någon uppgång, tycker snarare tvärt om. Vad gäller forumtrådar om fisk känns det riktigt uselt, men det kanske beror på att ämnena är uttömda sen länge och inga nya häpnadsväckande importer sker.

Långa trådar är totalt förstörande för hela forumindelningen som blir totalt onödig. Men de e klart de e trevlig läsning för dom som är inne varje dag och läser.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Lars Andersson
                              NCS Medlem
                              • October 2002
                              • 601

Ursprungligen postat av tege
                              Vet inte om jag håller med om någon uppgång, tycker snarare tvärt om. Vad gäller forumtrådar om fisk känns det riktigt uselt, men det kanske beror på att ämnena är uttömda sen länge och inga nya häpnadsväckande importer sker.

Långa trådar är totalt förstörande för hela forumindelningen som blir totalt onödig. Men de e klart de e trevlig läsning för dom som är inne varje dag och läser.
                              Jag tycker inte heller att det varit någon uppgång i kvalitativa trådar. Själv har jag bara åstadkommit "off topic" trådar de senaste åren. Vet inte om det är en bra idé eller inte? Syftet har varit att få lite engagemang på forumet när jag känt att det nästan självdött.

Långa forumtrådar är förkastligt. (Det har jag skrivit förrut.) Jag tittat inte på dom speciellt ofta och min uppfattning är att det är ett par "självspeglare" i varje sådan tråd som driver tråden mest för sig själva. Informationsvärdet försvinner när tråden bli för lång.
                              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

Ja, ja kan hålla med dig Lars. Problemet är att dom läses av många.
                                Ja har en av mastodonttrådarna här men jag ser tråden som en slags öppen dagbok, där man kan följa ett projekt från start till mål. O tittar man på antalet läsare så är det en lyckad modell.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

Arbetssätt...