Vad vill vi med Forumet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_K
    Användare
    • September 2005
    • 147

Glömde - jag säger som Gunde, skynda, skynda... in med boxen.

Åsså en liten en till Ola. Sorry. Konstig att vi började kriga, vi tyckte ju lika... när det begav sig. Och du är ju bara bäst. Minns att det var dej som jag fick mest och kunnigast hjälp av när jag hoppade in på det hör forumet 2000.

Keep up ´tgw Ola :-)

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Det är synd att det blir färre inlägg (tror att det är så)

men när jag började att hänga på ciklid så fanns det inte så mycket annat,

Ett bra forum som allt hände på,
      familjen hade bara en dator
      nu hänger jag på ca 4 forum samtidigt och familjen behöver inte slåss om en dator utan alla har en varsin i sitt rum (vill man prata med någon måste man skrika högt)
      barnen hör inte ändå för dom har headset.
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• T_K
        Användare
        • September 2005
        • 147

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        nu hänger jag på ca 4 forum samtidigt och familjen behöver inte slåss om en dator utan alla har en varsin i sitt rum (vill man prata med någon måste man skrika högt)
        Bra inlägg. Dessutom. Hur länge tar det innan ett akvarieforum är fullt av alla svar som finns på nitrat nitrat sulfit o sulfat och allt vad det heter. Sökfunktionen ger snabbt svar på det mesta. Den som bara är ute efter info skriver knappast en fråga. Det är väl bara vi gamle halvsociala som bemödar oss. Ungdomarna gör det nog inte så stor grad. De klarar sig med sökfunktionen. Inte minst google. Här tjötar de nog inte förrän de börjar bli gaggiga... *självironi...

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3216

Ursprungligen postat av T_K
          Bra inlägg. Dessutom. Hur länge tar det innan ett akvarieforum är fullt av alla svar som finns på nitrat nitrat sulfit o sulfat och allt vad det heter. Sökfunktionen ger snabbt svar på det mesta. Den som bara är ute efter info skriver knappast en fråga. Det är väl bara vi gamle halvsociala som bemödar oss. Ungdomarna gör det nog inte så stor grad. De klarar sig med sökfunktionen. Inte minst google. Här tjötar de nog inte förrän de börjar bli gaggiga... *självironi...
          Fy fan, klockrent Tommy den nya generationen är ju lite bortskämda.
          Det är ju bara att söka på en sak så får man ju svar.
          Så jag har aldrig fattat varför vi i våran förening ska vara så oroliga för att dom nya ungdomarna inte kommer hitta hit.
          Nej har vi ett bra budskap att ge, så kommer dom hit.
          Och det har inte med minsta att göra om vi har en hetsig debatt om si eller så.
          Nej ungdomarna söker till som dom tycker känns bra för dom själva.
          Så vakna upp NCS.Janne

Kommentar

• Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Det är synd att det blir färre inlägg (tror att det är så)

men när jag började att hänga på ciklid så fanns det inte så mycket annat,

Ett bra forum som allt hände på,
            "Det är synd att det blir färre inlägg (tror att det är så)

men när jag började att hänga på ciklid så fanns det inte så mycket annat,"
            Håller med dej Kompis.
            Tur att Jag e tillbaks för underhållningens skull ( Jag har inte fått muter eller nåt ;-) )

Kommentar

• Sacrium
              Användare
              • November 2005
              • 353

Ursprungligen postat av malawijanne
              Fy fan, klockrent Tommy den nya generationen är ju lite bortskämda.
              Det är ju bara att söka på en sak så får man ju svar.
              Så jag har aldrig fattat varför vi i våran förening ska vara så oroliga för att dom nya ungdomarna inte kommer hitta hit.
              Nej har vi ett bra budskap att ge, så kommer dom hit.
              Och det har inte med minsta att göra om vi har en hetsig debatt om si eller så.
              Nej ungdomarna söker till som dom tycker känns bra för dom själva.
              Så vakna upp NCS.Janne
              Fast det där är många gånger motsägelsefullt. I flera av dom forumen jag sitter på, NCS forumet inte inräknat, så får man svaret så fort man ställer en fråga: ANVÄND SÖKFUNKTIONEN!

Om man ständigt blir hänvisad till detta tror jag att man använder det överallt. Varför ska ungdomar ställa frågor, när dom överallt får höra att dom ska sluta ta upp gamla frågor och använda sökfunktionen istället.

Zoopetfunktionen som Kjell pratade om med Mitt första akvarie är en bra idè i teorin. Men problemet är många gånger att de gamla rävarna inte orkar gå in gång på gång och svara på frågorna.

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Ursprungligen postat av Sacrium
                Zoopetfunktionen som Kjell pratade om med Mitt första akvarie är en bra idè i teorin. Men problemet är många gånger att de gamla rävarna inte orkar gå in gång på gång och svara på frågorna.
                O det är där ideen med en mentor kankse kan funka. En räv som svarar på de fem första frågorna i en tråd. Då har nykommlingarna kanske lättare att komma in på Forumet.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Forumvärdarna är väl egenligen mentorer? Förr var det i alla fall sagt att forumvärdarna skull se till att inga frågor lämnades obesvarade inom sitt ansvarsområde.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

Ursprungligen postat av Micke
                    Forumvärdarna är väl egenligen mentorer? Förr var det i alla fall sagt att forumvärdarna skull se till att inga frågor lämnades obesvarade inom sitt ansvarsområde.
                    Hej!
                    Nja, en forumsvärd kan väl inte anses vara en mentor, om vi ser ordet i betydelsen handledare, lärare eller uppfostrare?
                    Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av nils42
                      Hej!
                      Nja, en forumsvärd kan väl inte anses vara en mentor, om vi ser ordet i betydelsen handledare, lärare eller uppfostrare?
                      Hälsn Nils
                      Som Micke skriver så var det forumsvärdens uppgift att göra just detta. Det var Kjell som i princip ensam skötte "disiplinen" på forumet, men jag, Christian, David, Micke osv snarast var "mentorer".
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 7334

Jo en forumsvärd kan förstås vara en mentor, när det gäller att vägleda en ny användare rätt.

Min tanke med mentorer var att inte enbart forumsvärdar skulle kunna vara detta, utan även den vanlige användaren oavsett erfarenhetsgrad.

Mentorkspet i det fallet skulle bestå av att vara någon som man som ny kunde bolla frågor med och få vägledning som tex. i vilka avdelningar olika frågor ställs, hur den informella strukturen på forumet fungerar m.m, för att inte riskera att göra bort sig totalt vid tidiga inlägg osv.

Vore intressant att få höra någon tanke från en nyregistrerad användare, om ett mentorskap skulle vara av intresse. Så är du ny användare (och ja, jag vet att ni är ganska många senaste 2 månaderna) så uppmanar jag att skriva något om detta, och vill du inte skriva, så skicka ett PM till mig istället.
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• nils42
                          Användare
                          • January 2003
                          • 931

Hej!
                          Det låter gott det du skriver Ola ( och även ni andra ).Då är ju frågan om mentorskap löst.
                          Kjell Fohrmans kapacitet, med ett stort kunnande och en förmåga utöver det vanliga, är nog en stilla nåd att be om, att forumet skulle få tag på ytterligare en gång.
                          Hälsn Nils

Kommentar

• c90368
                            Användare
                            • September 2007
                            • 890

Äntligen lite possitiva vibrationer i denna tråd, har följt varje inlägg och var rädd att det skulle spåra ur totalt.

Nu när tråden har kommit in på rätt väg skulle jag vilja delge er mina personliga regler för att posta i forumet.

Svara enbart possitivt på inlägg, vill jag framföra kritik/fel i sakfrågor så ska dessa framföras i en possitiv anda och på ett sätt så frågeställaren inte känner sig okunnig.

Svara ALDRIG på negativa inlägg eller inlägg där det framförs någon form av påhopp eller synpunkter som inte har med fakta att göra.

Med dessa enkla regler hamnar man aldrig i utdragna disskusioner där en person aldrig kan få rätt.

Sen kan det i vissa fall klia i fingrarna när man blir utsatt för direkta tokigheter. Men faktum är att man dödar tråden genom att inte svara och jag tror man avgår med större heder än om man svarar.
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

Kommentar

• Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1553

Ursprungligen postat av c90368
                              Äntligen lite possitiva vibrationer i denna tråd, har följt varje inlägg och var rädd att det skulle spåra ur totalt.

Nu när tråden har kommit in på rätt väg skulle jag vilja delge er mina personliga regler för att posta i forumet.

Svara enbart possitivt på inlägg, vill jag framföra kritik/fel i sakfrågor så ska dessa framföras i en possitiv anda och på ett sätt så frågeställaren inte känner sig okunnig.

Svara ALDRIG på negativa inlägg eller inlägg där det framförs någon form av påhopp eller synpunkter som inte har med fakta att göra.

Med dessa enkla regler hamnar man aldrig i utdragna disskusioner där en person aldrig kan få rätt.

Sen kan det i vissa fall klia i fingrarna när man blir utsatt för direkta tokigheter. Men faktum är att man dödar tråden genom att inte svara och jag tror man avgår med större heder än om man svarar.
                              Så sant, sen hjäper det till att ha ett alias som är så knepigt att skriva att ingen orkar svara, typ ditt
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• c90368
                                Användare
                                • September 2007
                                • 890

Ursprungligen postat av Olorin
                                Så sant, sen hjäper det till att ha ett alias som är så knepigt att skriva att ingen orkar svara, typ ditt
                                Jäpp, men alla misstag har sin egen historia och denna historia är alldeles för lång att berätta här
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

Kommentar

Arbetssätt...