kallvattenscilkider ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

kallvattenscilkider ?

Jag har länge funderat på ett ”kallvattensakvarium”. Och då inte ett ”äkta” utan med en temp runt 15 grader. Detta efter insikten att flera av mina favoriter nog trivs bättre med denna temp än normal rumstemp 20-22 grader. Drömmen är att i en framtid bygga in ett kar på
    200 x 50 x 50 (500 liter) i en vägg där utrymmet bakom håller lägre temp.
    Inredning med stenar o grus o hyfsad fart på vattnet med rejäla pumpar.
    Besättningar skall bestå av ett gäng Danio Dangila, Odessabarber, Praktbarber och/eller Mässingbarber. Några Väderålar + Nån algätande asiat ( finns några att välja på). Ev makropoder ( får väl fixa en hörna med lite stillatående vatten).
    Men ett akvarium måste ju ha ciklider så vad skulle man kunna ha ??.
    Har funderat lite på någon av Felipes Urugyacilkider men har ingen aning om de passar. Kan ni föreslå 1-2 par av lämpliga kandidater?.
    Senast redigerad av HåkanM; 15 September 2008, 14:03.
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Gymnogeophagus rhabdotus, balzani eller australe borde ju funka finfint, fast jag har ingen erfarenhet av dessa själv.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• HenrikV
      Användare
      • February 2007
      • 697

Perca Fluviatilis kanske skulle passa? Lätt att få tag på också...

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av HenrikV
        Perca Fluviatilis kanske skulle passa? Lätt att få tag på också...
        Den skulle sätta i sig alla de andra firrarna och kanske öronålen också! Specialicerade fisk och kräftätare är inte att leka med...
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Felipe
          Användare
          • April 2002
          • 327

Nastan alla gymnos, mindre australoheros, "cichlasoma" fran; sodra Rio Grande do Sul (Brasilien), soder om Misiones (Argentina) eller Uruguay.
          Fragan ar vilka av dessa som finns att fa ta pa i Sverige?

Halsingar
          Felipe

Kommentar

• Ciklicollector
            Användare
            • June 2008
            • 129

:d

Klassade kallvattens ciklider vet jag inte om men en sak är säker att mina blåciklider trivs hur bra som helst ner till 12grader i vattnet.
            Nästan finare färger än de har vid normal temp runt 25-28grader.

HåkanM- har du funderat på att det är lättare att hindra värme att komma ut än att hindra kyla att komma in i akvariet?!
            Var bara en notis liksom.

Har själv byggt in några akvarium med jordbakgrund, bergbakgrund(dvs. jord bakom glasrutan likaså berg).
            Hade ett super krångel med att tempen steg suggsesivt eftersom själva isoleringen av berg eller jord åstakom en tillbakavärme.
            Fick lösa det hela med att en kallvattensledning gick bakom.

Kommentar

• Danne_K
              Användare
              • February 2006
              • 777

Ursprungligen postat av HåkanM
              Jag har länge funderat på ett ”kallvattensakvarium”. Och då inte ett ”äkta” utan med en temp runt 15 grader. Detta efter insikten att flera av mina favoriter nog trivs bättre med denna temp än normal rumstemp 20-22 grader. Drömmen är att i en framtid bygga in ett kar på
              200 x 50 x 50 (500 liter) i en vägg där utrymmet bakom håller lägre temp.
              Inredning med stenar o grus o hyfsad fart på vattnet med rejäla pumpar.
              Besättningar skall bestå av ett gäng Danio Dangila, Odessabarber, Praktbarber och/eller Mässingbarber. Några Väderålar + Nån algätande asiat ( finns några att välja på). Ev makropoder ( får väl fixa en hörna med lite stillatående vatten).
              Men ett akvarium måste ju ha ciklider så vad skulle man kunna ha ??.
              Har funderat lite på någon av Felipes Urugyacilkider men har ingen aning om de passar. Kan ni föreslå 1-2 par av lämpliga kandidater?.
              har du tänkt hålla 15grader året runt eller ska du låta tempen stiga under en del av året?

Kommentar

• HåkanM
                NCS Medlem

• November 2005
                • 1296

Ursprungligen postat av Danne_K
                har du tänkt hålla 15grader året runt eller ska du låta tempen stiga under en del av året?
                Ja, under juni,juli är det väl svårt att hålla 15 men runt 20 borde det gå
                under denna del av året

Kommentar

• Danne_K
                  Användare
                  • February 2006
                  • 777

Ursprungligen postat av HåkanM
                  Ja, under juni,juli är det väl svårt att hålla 15 men runt 20 borde det gå
                  under denna del av året
                  Har dålig koll på fiskarna som du skriver men dom har inte årstider där?
                  Uruguay cikliderna skulle nog må väldigt bra av att ha några grader varmare åtminstone en del av året.

Kommentar

Arbetssätt...