Bokhyllekar -vad tänka på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helenai
    Användare
    • October 2004
    • 269

    Bokhyllekar -vad tänka på?

    Jag läser om LNs kar... ("Mitt akviarebygge del 2") och får inspiration!

    Tyvärr har jag just nu så lite plats över i vårt nyköpta minikedjehus så 2x250 l åker ut. Enda chansen att få plats med något i akvarieväg är att pilla in något skräddarsytt i bokhyllan (IKEAs Leksvik, ger utrymme för cirka 88x25x30 cm (LxDxH), får ju förstärkas ner till golv).

    Är ju insnöad på SA, så jag tänker mig att några dvärgciklider borde få plats, helst schackisar. Blir detta för litet för dem?? Apistogramma-arter istället?? Eller är det för pyttigt för ciklider överhuvudtaget??

    Teknikbiten... Några förslag på filter, belysning?? Och hur komma ifrån problemet med att komma åt ovanifrån m a p tömning av vatten/slamsugning p g a hyllplanet ovanför? Rullutdrag till belysningen??

    Är tacksam för lite hjälp här...
    Varde ljus... och det vart mörker.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007
  • Robin Floridan
    Användare
    • December 2007
    • 91

    #2


    Om det är denna du menar, så kom jag på ett förslag för att få mer utrymme, ta bort näst nederste hyllan dra ut hyllan kanske 5-10 cm från väggen så kan akvariet sticka ut lite på baksidan har du lite mer höjd och djup att leka med. och förstärk självklart nedersta hyllan.
    Jag är solipsist!

    Kommentar

    • Helenai
      Användare
      • October 2004
      • 269

      #3
      Det är precis den hyllan.
      Bra idé. Det borde vara möjligt att vinna åtminstone 5 cm på det viset, givet att man kan ta väck bakkanten på hyllplanet utan allvarligare konsekvenser. Ska kolla det.

      Hade tänkt mig att ställa karet på den översta av de djupa hyllorna (där hyllan smalnar av första gången), så båda planen under måste ju förstärkas.

      Som sagt, bra att hjälp med att tänka "outside the box". Tack.
      Varde ljus... och det vart mörker.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

      Kommentar

      • Robin Floridan
        Användare
        • December 2007
        • 91

        #4
        annars så om du tar bort den bakre kanten så lär det ju i alla inte fall synas om du har ett akvarie som täcker hela hyllan! (ingen tittar ju på baksidan)
        Jag är solipsist!

        Kommentar

        Arbetssätt...