pH höjning - chock?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    pH höjning - chock?

    Tänkte börja använda bikarbonat vid mina vattenbyten för att dels höja pH och dels få ett bättre kH (och stabilare pH) - det är ju så det funkar om jag fattat rätt.

    Har införskaffat bikarbonat via det lokala bageriet och ska vattenbyta imorgon...men så fick jag en lite fundering. Tänk om pH höjningen blir alltför kraftig!?

    Idag pH på ca. 7.6-7.9 - byter ca. 100 liter i ett 310 liters, är det nån fara eller bara att köra på? Bara så jag inte dummar bort mig totalt. Det blir ju kanske en höjning på sisådär "1pH"...snabb åsikt/kunskap nån!?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Bikarbonat höjer pH till max 8,5 så det ska inte vara någon fara.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

      #3
      OK - det var som jag också trodde - ingen fara - men man kan aldrig vara för försiktig. Vill ju inte göra tillvaron odräglig för fiskarna!

      Tack för snabbt svar!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1828

        #4
        Oftast så har vattenbytesvattnet samma ph som vattenbytesvattnet + bikarbonat. Risken skulle därmed vara oförändrad.

        I ditt fall tror jag inte att det är några bekymmer, du vet ju vad du håller på med. Men för de som känner sig lite osäkra så bör det nämnas att det finns en risk för amoniakförgiftning och tvärdöda fiskar om man väntat alltför länge mellan vattenbytena.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        Arbetssätt...