Jag har ett par av ovanstående firre, 10 och 8 cm. I början av veckan såg jag att honan hade ett "ägg-rör" ute. Dagen efter stod hon under en rot och vaktade, hon kom bara ut och åt snabbt om hon fick favoritmaten, annars stod hon kvar. Hela tiden i så granna färger det gick. Hannen verkade som vanligt. Har mollys och pansarmalar i karet och någon ampularia. Närmade sig de andra firrarna så blev dom bryskt ivägjagade. Detta upprepades i tre dagar. I dag var det inget dock, en pansarmal var under roten och letade käk, honan hade flyttat sig. Det fanns ingen ny plats hon försvarade. Hon hade fortfarande lekdräkt. Hannen hade nu lite mer lekfärg och hade tagit position högt upp på en rot, i en hålighet. Han verkade ovillig att lämna sin nya plats. Jag har rätt lite erfarenhet av dessa firrar och skulle därför gärna höra lite synpunkter/tankar. Bor på Gotland, har neutralt vatten och har laddat med rötter och torv. Jag uppfattade det som ett lekförsök, kan det stämma? Vilket är troligast, att det nu gått fel eller finns det ännu hopp? Jag vill så gärna hoppas att min objektivitet är begränsad...
Skriv gärna nått om egna erfarenheter, jag har hittat rätt lite info på nätet.
Skriv gärna nått om egna erfarenheter, jag har hittat rätt lite info på nätet.
Kommentar