Silikon till stort akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KuRtaN
    Användare
    • February 2008
    • 778

Silikon till stort akvarium?

Hej! Om ett tag kommer jag och sambon antagligen flytta till hus, vilket "tyvärr" resulterar i ett enormt källarrum som har plats för mkt trevligt : )

Har 4st glasskivor som är 3000x950x16mm
    Akvariets mått kommer bli 300x95x95 om möjligt.
    Nu undrar jag vilket silikon som är bäst för att limma större kar?
    Har limmat ett ca 200L med clas ohlssons akvariesilikon, men vet inte om clash ohlsson känns tillräkligt seriöst för detta kar?
    Sen undrar jag om 95cm på höjden är för mycket?
    Nu tänker jag inte på att det blir svårt att fånga fisk o.s.v utan rent hållbarhetsmässigt.

Over and out!
    Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker
  • Ciklicollector
    Användare
    • June 2008
    • 129

.

Stort blir det.
    Jag skulle nog valt att bygga ett som är 80cm högt.
    Troligtivs blir det också aningens högt(beror på hur långa armar man har).
    Har själv ett på 600l bra som jag byggt själv o det är 70cm högt, svårt att underhålla det pga den höga höjden.

Då det gäller silikon så kan jag rekommendera parasilico eller aquastabil då jag själv använt dem till både mitt 600l bygge och andra byggen ex. akvarium på 2000liter.
    Ett råd är att du har tvärstag så att inte de längst gående rutorna buktar(minst två) sen så fungerar ju dessa stag som hylla för täckglas.

Så om du inte byggt så stort akvarium så skulle jag nog välja parasilico som silikon och sen tvåstag uppetill samt längs gavlarna och även längsgående förstärkning för fram och bakstycke.

Tänkte du bygga lysrampen själv också för i de måtten finns det inte vad jag vet någon fabrikant som har armaturer i vettiga längder.

Kommentar

• KuRtaN
      Användare
      • February 2008
      • 778

Har tänkt att ha 4 st tvärstag alla med lika långt mellanrum.
      Sen har jag inte tänkt att greja så mkt med karet, men 95 på höjden kanske är lite överdrivet. Men det hade vart tufft
      Men tack för tipset med silikonet.
      Ljusramperna kommer bestå av 2st 125cm som kommer hänga i kedjor ner från taket. Dom har plats för 2 rör vardera.
      Kanske ska påpeka att tanken är ett stort men billigt kar.
      Eller iaf så billigt det går utan att tulla på kvaliten

Ursprungligen postat av Ciklicollector
      Stort blir det.
      Jag skulle nog valt att bygga ett som är 80cm högt.
      Troligtivs blir det också aningens högt(beror på hur långa armar man har).
      Har själv ett på 600l bra som jag byggt själv o det är 70cm högt, svårt att underhålla det pga den höga höjden.

Då det gäller silikon så kan jag rekommendera parasilico eller aquastabil då jag själv använt dem till både mitt 600l bygge och andra byggen ex. akvarium på 2000liter.
      Ett råd är att du har tvärstag så att inte de längst gående rutorna buktar(minst två) sen så fungerar ju dessa stag som hylla för täckglas.

Så om du inte byggt så stort akvarium så skulle jag nog välja parasilico som silikon och sen tvåstag uppetill samt längs gavlarna och även längsgående förstärkning för fram och bakstycke.

Tänkte du bygga lysrampen själv också för i de måtten finns det inte vad jag vet någon fabrikant som har armaturer i vettiga längder.
      Over and out // Mathias

Kommentar

• poujac
        Användare
        • May 2006
        • 170

Jeg formoder at du har tjek på målene..

>>Drive a real car drive a Jaguar<<

Kommentar

• LaRu
          Användare
          • June 2005
          • 32

Har ett akvarium som är 2500x1000x1000. Det är både maffigt och lite jobbigt med den höjden och djupet. Jag kommer åt akvariet från baksidan men inte från framsidan. Har byggt det med glasfiber och sedan en glasruta framtill.

Tänk på att inte ha för hög ställning till akvariet då det blir svårt att komma åt mellan akvariet och taket

Jag tycker att du skall ha det så högt som du kan, för det tycker jag se maffigare ut

När det gäller silikonet så skall du naturligtvis gå på kvalitet, tråkigt om det skulle spricka p.g.a att det är dåligt silikon(tänk på att det är färskvara så kolla datum på tuberna)

Lycka till och ser fram emot foto!
          MVH/
          LaRu

Kommentar

• jeppehb
            Användare
            • February 2008
            • 124

Akvarielagret använder ett silicon som heter Soudal - Silirub AQ. Med den mängd akvarier dom tillverkar så är de nog okej.

Kommentar

• KuRtaN
              Användare
              • February 2008
              • 778

Skall traska ner till kent på nols ciklidhobby och fråga honom och fjäska lite ifall han kan limma det åt mig : ) Det är nog säkrast om man bara limmat ett 200L..
              Over and out // Mathias

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Höjden är för hög med 95cm
                en sak som gör bättre anläggning mot glasen är att svetsa en ram i rostfritt
                kanske 100x100mm och 5mm tjock runt om då blir ramen även bärande
                (men att låta Kent limma är nästan lika smart då får han ansvara o ha sin Tillverkningsgaranti i 5 år redo)
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

Arbetssätt...