öppet sår

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • djenan
    Användare
    • July 2006
    • 78

öppet sår

Hej...
    ..har en liarus marmoratus på ca 35cm.Och igår var han helt bra innan ljuset släcktes.Men imorse upptäckte jag två öppna sår ppå honom.
    Den ena är vid bakfenan ocg den andra vid ryggfenan.
    Nu ikväll när jag kommit hem så ser jag att han har flera sår på undersidan och vid munnen med
    Och bak/ryggfenorna ser ut söndertrasslade ut
    Vad kan det vara för något?
    Har haft honom ett bra tag nu,sedan han var 12-13 cm så det känns tungt om han nu skulle flytta till fiskhimellen
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Det låter som att han fått stryk. Har du någon fisk som kan ha orsakat detta? Hade det varit en ciklid så är rådet att salta vattnet, men malar kan vara känsliga. Kan du beskriva akvariet samt övriga invånare?

Min gissning är att orsaken till att du inte fått svar av de som läst är att malen du har inte är speciellt vanlig att man håller i akvarium och ingen av de som läst har ens vågat gissa vad som hänt.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 11 September 2008, 12:18.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tjornpatrik
      Användare
      • August 2006
      • 830

Låter helt klar som han varit i slagsmål, hände flera gånger när jag hade mina marmoratus, däremot var det aldrig malen som bråkade utan fiskarna som ville ta över malarnas revir. ahHde de varit något enstaka kunde de bero på att han slagit emot vass inredning.

Har du bilder förresten?

Salt har aldrig varit problem med mina Marmoratus, även i större mängder.

Sen är det ju som Ola säger en fisk som är väldigt ovanlig i akvariesammanhang så egentligen är det inte så konstigt att du inte fått svar ännu, bland större rovfiskar är det väl egentligen Fasciatum som är vanligast.
      Senast redigerad av tjornpatrik; 11 September 2008, 10:28.

Kommentar

• djenan
        Användare
        • July 2006
        • 78

Tackar för svaren.Kom på att det måste ha varit en channa som måste ha orsakat det.
        Har flyttat henne nu från karet där malen är så får jag se vad som händer.Hoppas han repar sig.
        Mvh Djenan

Kommentar

Arbetssätt...