Vi vill väl alla öka intresset för ciklider. Jag har lite lösa idéer om hur det kan göras o vill gärna höra vad ni tycker om dessa. Jag tror att den målgrupp som skall bearbetas är alla akvarister som idag har andra fiskar än ciklider ( oftast någon form av ”sällskapsakvarium”). Dessa har oftast mindre akvarium i 50-200 liters intervallet. Enklast o snabbast är ju om man kan introducera ciklider i deras befintliga akvarier. Då krävs det naturligtvis ciklider som uppfyller vissa krav, små, tåliga, ej alltför revirhävdande/aggressiva. Det finns naturligtvis en del sådana. Tex. Palettcilkid,kurvciklid, Thomasi + kanske ännu mindre kända fiskar tex. Hemichromis spec ”bangui”+ ???
Min ide är att försöka lista ett antal arter som uppfyller kraven. Vi medlemmar
i Ncs odlar på dessa och försöker på olika sätt kränga dem till ”medelakvaristerna” genom låga priser + reklam, tex små utställningar med enbart denna typ av ciklider.
Kampanjer mha av akvarieaffärer ( vi säljer cikliderna mycket billigt till dem
så att de kan kampanja ut dem till låga priser).
Ju fler ”sällskapsakvarieciklider” vi får ut så ju fler riskerar att fastna i cilklidträsket.
, Tex Ncs skulle kunna jobba med att ta fram listan med artbeskrivningar av ” typ rekommderade ” sällskapsakvariecilkider”
Ja vad tror ni är det genomförbart ??, skulle vi lyckas få fler medlemmar genom detta ??
Min ide är att försöka lista ett antal arter som uppfyller kraven. Vi medlemmar
i Ncs odlar på dessa och försöker på olika sätt kränga dem till ”medelakvaristerna” genom låga priser + reklam, tex små utställningar med enbart denna typ av ciklider.
Kampanjer mha av akvarieaffärer ( vi säljer cikliderna mycket billigt till dem
så att de kan kampanja ut dem till låga priser).
Ju fler ”sällskapsakvarieciklider” vi får ut så ju fler riskerar att fastna i cilklidträsket.
, Tex Ncs skulle kunna jobba med att ta fram listan med artbeskrivningar av ” typ rekommderade ” sällskapsakvariecilkider”
Ja vad tror ni är det genomförbart ??, skulle vi lyckas få fler medlemmar genom detta ??
Kommentar