Öka intresset för ciklider ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Öka intresset för ciklider ?

    Vi vill väl alla öka intresset för ciklider. Jag har lite lösa idéer om hur det kan göras o vill gärna höra vad ni tycker om dessa. Jag tror att den målgrupp som skall bearbetas är alla akvarister som idag har andra fiskar än ciklider ( oftast någon form av ”sällskapsakvarium”). Dessa har oftast mindre akvarium i 50-200 liters intervallet. Enklast o snabbast är ju om man kan introducera ciklider i deras befintliga akvarier. Då krävs det naturligtvis ciklider som uppfyller vissa krav, små, tåliga, ej alltför revirhävdande/aggressiva. Det finns naturligtvis en del sådana. Tex. Palettcilkid,kurvciklid, Thomasi + kanske ännu mindre kända fiskar tex. Hemichromis spec ”bangui”+ ???
    Min ide är att försöka lista ett antal arter som uppfyller kraven. Vi medlemmar
    i Ncs odlar på dessa och försöker på olika sätt kränga dem till ”medelakvaristerna” genom låga priser + reklam, tex små utställningar med enbart denna typ av ciklider.
    Kampanjer mha av akvarieaffärer ( vi säljer cikliderna mycket billigt till dem
    så att de kan kampanja ut dem till låga priser).
    Ju fler ”sällskapsakvarieciklider” vi får ut så ju fler riskerar att fastna i cilklidträsket.
    , Tex Ncs skulle kunna jobba med att ta fram listan med artbeskrivningar av ” typ rekommderade ” sällskapsakvariecilkider”
    Ja vad tror ni är det genomförbart ??, skulle vi lyckas få fler medlemmar genom detta ??
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Några tankar -
    1/ Tror att det är viktigt att hänga på trender.
    a) Idag så är det utan tvekan som så att nanoakvarier är inne och då skall man sjävklart även ta upp detta genom att tala om vilka ciklider man kan ha i Nanoakvarier, hur man skall inreda ett nanoakvarium med ciklider etc.
    b) En annan trend är avelsformer på ciklider och då bör detta tas upp mer
    c) En annan "trend" är miljöfrågor och då bör detta behandlas mer med utgångspunkt från ciklider (vilket i viss mån även har börjat ske)
    Så vill man få fler att skaffa ciklider och få fler att bli NCS-medlemmar så gäller det att aktivt haka på trender - annars kommer det att bli färre och färre.
    2/ Sedan handlar det ju också om att inse att de flesta som har ciklider idag har ciklider som passar utmärkt i sällskapsakvarier och då är det int heller fel att delvis ta upp sådant som malar, växter etc. etc.
    3/ Utställningar vore verkligen kanon men tyvärr är de flesta för lata för att ta på sig detta arbete.
    4/ Priserna tror jag inte är speciellt viktiga när det gäller fiskinköp.
    5/ Jobba för att fler blir NCS-medlemmar. Ciklidbladet är i sig så bra att man bara genom att läsa den vill skaffa sig ciklider. Varför är du inte själv medlem, förvrigt

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • November 2005
      • 1294

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Några tankar -
      1/ Tror att det är viktigt att hänga på trender.
      a) Idag så är det utan tvekan som så att nanoakvarier är inne och då skall man sjävklart även ta upp detta genom att tala om vilka ciklider man kan ha i Nanoakvarier, hur man skall inreda ett nanoakvarium med ciklider etc.
      b) En annan trend är avelsformer på ciklider och då bör detta tas upp mer
      c) En annan "trend" är miljöfrågor och då bör detta behandlas mer med utgångspunkt från ciklider (vilket i viss mån även har börjat ske)
      Så vill man få fler att skaffa ciklider och få fler att bli NCS-medlemmar så gäller det att aktivt haka på trender - annars kommer det att bli färre och färre.
      2/ Sedan handlar det ju också om att inse att de flesta som har ciklider idag har ciklider som passar utmärkt i sällskapsakvarier och då är det int heller fel att delvis ta upp sådant som malar, växter etc. etc.
      3/ Utställningar vore verkligen kanon men tyvärr är de flesta för lata för att ta på sig detta arbete.
      4/ Priserna tror jag inte är speciellt viktiga när det gäller fiskinköp.
      5/ Jobba för att fler blir NCS-medlemmar. Ciklidbladet är i sig så bra att man bara genom att läsa den vill skaffa sig ciklider. Varför är du inte själv medlem, förvrigt
      Kul med lite synpunkter, Jo jag är medlem i Ncs men har inte reggat detta på forumet då jag inte har några bilder ännu att lägga upp. Vad gäller priset
      så har det ingen betydelse för oss nördar men jag har lyssnat på många
      samtal i akvarieaffärer o tyvärr verkar många medelsvenssons tycka att
      90 kr för en fisk är dyrt.
      En annan sak jag glömde var att via samma lyssnande i Akvarieaffärer så hör
      man ofta kunder frågar om tips av lämpliga fiskar av försäljaren. Ett utmärkt
      tillfälle att sälja cilklider om Affären vill/kan detta

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Vad gäller priset
        så har det ingen betydelse för oss nördar men jag har lyssnat på många
        samtal i akvarieaffärer o tyvärr verkar många medelsvenssons tycka att
        90 kr för en fisk är dyrt.
        I så fall har det mer med försäljaren att göra eftersom det i så fall räcker med att förklara att ciklider ofta lever längre än andra vanliga fiskar och att de blir större så man behöver inte så många fiskar. Om inte de i affären kan förklara detta utan det hela enbart handlar om prislappen så måste i så fall din 90-kronors fisk ner i 15 spänn för att kunna konkurrera med de vanligaste fiskarna och det tror jag är orealistiskt.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Det första man ska fråga sig är förstås vad man ska ha NCS till. Det är ju inget självändamål att ha en förening med mycket medlemmar.

          Om vi tar Kjells 1a till exempel. Föreningens syfte kan t ex utifrån ett årsmöte vara att öka intresset för vildformer och då ska man ju inte "bara" skriva om vildformer. Eller för att tramsa till det ännu mer, vi kan ju inte övergå till att endast ägna oss åt koi i en ciklidförening.

          Men jag går igenom punkt 1 och 2 med utgångspunkt som redaktör för Ciklidbladet (det kändes som om Kjells punt 1 och 2 främst handlade om CB, men det kan ju vara forumet och stämman också):

          1a: Att sätta ihop en lista över ciklider för nanoakvarier är en utmärkt ide! Vi skulle kunna "spåna" ihop en sådan och så kan någon skriva en artikel i CB.

          1b: Jag är personligen fullständigt ointresserad av dessa förutom ur genetiskt perspektiv. Det gäller nog de flesta skribenterna i CB också eftersom jag varken fått in artikelar om dessa eller förslag om artiklar. Röd rubin är det "dags" att någon skriver en artikel om antar jag. Jag skulle inte tacka nej om en artikel om odlingsformer på diskus eller skalar (jag tackar inte nej till något tror jag, jag menar att jag gärna skulle få in dessa artiklar). Rent generellt så är min uppfattning att odlingsformer ska betraktas som en särskild "grupp" som t ex malawi och behandlas på samma sätt, men jag kan komma att ändra mig i frågan. En tidning med odlingsformer på malawi, odlingsformer på tanganyika och odlingsformer på diskus skulle inte vara helt lyckat. Men där är vi inte. Jag får som sagt inte in några artiklar alls gällande dessa.

          1c: I viss mån? Varje ciklidblad ska innehålla en miljörelaterad artikel. Det ärdet enda kravet på innehållet för CB som finns!

          2. Det sker redan i CB. Vi har haft artiklar om både växter och malar detta år.
          Senast redigerad av Ola Svensson; 10 September 2008, 13:01.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • January 2008
            • 809

            #6
            Varför inte jobba lite lokalt...

            En tanke som slog mig var följande:

            Jag skulle tänka mig att de flesta gärna skulle vilja ha ytterligare ett akvarium men får inte plats...

            varför inte kolla vilka möjligheter det finns att placera ett akvarie på arbetsplatsen... lunchrummet, kontoret eller vart det nu är lämpligt. Företaget står för utrustning och invånare och kanske även någon timme i veckan för underhåll av akvarie.

            Vinsten för en själv är att man får pyssla lite till med sin hobby. För företaget är vinsten ökad trivsel på arbetsplatsen. För cikliderna är att att fler kanske blir intresserade av Ciklider (självklara valet av invånare i akvariumet!)

            Fritt att testa för alla som känner sig manade...
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            Arbetssätt...