btn modul på täckglas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • extreme1
    Användare
    • August 2008
    • 39

    btn modul på täckglas

    jag funderar på att sätta någon lämplig btn modul på mitt täckglas är det någon som vet om det är möjligt eller om glaset trycks upp av flytkraften.. kanske någon som har en idé på vilken eller vilka moduler som kan funka bra..... jag har ett 540liters akv.....
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    #2
    Jag har en modul som visserligen inte är satt på täckglaset men väl uppåt i akvariets hörna, limmad på vänster kortsida och baksida. Det fungerar bra men dels är det en liten modul (cirka 20x30) och dels har jag borrat den med en mängd små hål (c:a 3mm).

    Borrar du fungerar det säkert lika bra på ditt täckglas!
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

      #3
      Ursprungligen postat av extreme1
      jag funderar på att sätta någon lämplig btn modul på mitt täckglas är det någon som vet om det är möjligt eller om glaset trycks upp av flytkraften.. kanske någon som har en idé på vilken eller vilka moduler som kan funka bra..... jag har ett 540liters akv.....
      Extreme styling..

      Sätter du den bara på glaset kommer den lyfta glaset. Därimot kanske du har nått mittstag du kan tvinga fast den under?
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

        #4
        Borra hål hjälper till en viss del, men det finns en viss lyftkraft i själva Pu-skummet som man gör modulen av. Vet inte riktigt hur mycket, men det är ju ganska lätt att plocka bort modulen från täckglaset om det skulle vara för mycket så du kan ju prova.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

          #5
          Genom att lägga ner lite sten borde du kunna hitta en jämnvikt som varken tynger ned eller putter upp glaset.
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #6
            Detta låter ungefär som när den lilla flickan hjälpte folk med att få loss en buss som satt fast i en tunnel.....släppte ur luften!

            (absolut ingen missrespekt mot någon) men varför göra det MER komplicerat än det är?

            Lägg modulen i vattnet (dvs toppen av karet) - lägg på täckglaset och se om den lyfter upp glaset!

            Kanske jag som är korkad....men är inte det en enkel test?

            DD

            Ps. Ska du ha ett överhäng???
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • October 2004
              • 439

              #7
              N funkar bra mot täckglas med ramp över. De flesta andra är svårare, men vatten hjälper oftast och sten löser resten.
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • June 2005
                • 1103

                #8
                Känns det inte lite ostabilt att låta en modul balansera på en sten? även om den siliconeras i modulen kan den ju lossa o tippa över eller liknande och då är det ju en bit till botten!
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

                  #9
                  Jag är emot den här fylla med sten tanken. Dels för att de som någon var inne på kan lossna och kanske framför allt för att det blir en tyngd på täckglaset som kanske spricker när man lyfter av det lite hastigt nån gång. Ska man fylla modulen med nåt skulle jag välja sand.

                  Men jag är för den enkla lösningen att stoppa i det och se hur mycket det lyfter och efter det ta ställning till om man ska dumpa projektet eller fylla med nån tyngd eller lägg nåt tungt ovanför glaset(typ lysramp).
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • patrickeriksson
                    Användare
                    • October 2007
                    • 355

                    #10
                    Det kan ju inte behövas nån större sten i modulen och limmar men den så borde den ju sitta rätt bra?
                    Senast redigerad av patrickeriksson; 10 September 2008, 07:57.
                    Patrick Eriksson

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • May 2005
                      • 1554

                      #11
                      Men varför ens riskera med en sten när sand eller grus ger samma effekt och ingen risk?
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • January 2008
                        • 809

                        #12
                        Tja, det var nog grus/småsten som jag tänkte på när jag skrev sten... sedan är det nog svårt att ta bort täckglaset ifall modulen sitter på den pga tyngden, som någon annan också påpekade.
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • extreme1
                          Användare
                          • August 2008
                          • 39

                          #13
                          jag tyckte nog att idén med att stoppa ner modulen i vattnet och sen känna efter hur mycket flytkraft den har man kanske inte ens behöver någon vikt för glaset väger ju en del.... jag hade tänkt att ha ett lite "överhäng" eller vad man ska kalla det.. typ på vänstra sidan av akvariet typ som en spetsig stor sten som sticker ner en bit... jag har ju tyvärr ingen affär i närheten som har moduler hemma på hyllan så jag har ingen direkt aning om vad som finns som kan passa bra..

                          Kommentar

                          Arbetssätt...