Mycket intressant info, jag har också noterat att mina inte har något av det orange som finns med i andra beskrivningar. Å andra sidan så är mina köpta från Akvarieteknik för några år sedan. Jag tror att de härstammar från de fiskar daniel i malmö köpt i Danmark, enligt en uppgift Daniel skrivit så togs föräldrana till fiskarna in till Danmark av en Dansk ( tror han var ordförande i någon ciklid/akvarieförening i Danmark). Se bild 15-17 i följande tråd
Se inlägg 20 i denna tråd där Daniel köper Bangui
som visar Daniels fiskar. Men Daniel är ju på forumet lite då och då så han kan nog bekräfta om ättlingar till dessa fiskar nått akvarieteknik.
Men jag skulle gärna se foto på "äkta" bangui fullt utfärgade för jämförelsen skull. Om mina är guttatus så är de små (hane ca 8 cm) och relativt snälla vilket väl talar mot detta, å andra sidan vet man väl aldrig vilka hybrider som förekommer i hobbyn.
Se inlägg 20 i denna tråd där Daniel köper Bangui
som visar Daniels fiskar. Men Daniel är ju på forumet lite då och då så han kan nog bekräfta om ättlingar till dessa fiskar nått akvarieteknik.
Men jag skulle gärna se foto på "äkta" bangui fullt utfärgade för jämförelsen skull. Om mina är guttatus så är de små (hane ca 8 cm) och relativt snälla vilket väl talar mot detta, å andra sidan vet man väl aldrig vilka hybrider som förekommer i hobbyn.
Kommentar