Jarinens lokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

    Jarinens lokal

    Hej,

    har ju nu haft lokal i ett halvår ungefär i den egna bostadsföreningen och det börjar på att bli något som går att "benämna i förbifarten".

    Finns det något som är så befrämjande för själen som en lokal med ett gäng kar där man kan trixa lite med, ja, allt möjligt. Den ger mig möjlighet att lira fiskar som ex. : Svärdbärare, Kejsartetror, Dolkstickstetror, Scalarer, och annat som man aldrig skulle prioritera annars som CA-Nörd.

    Men också "honduran red point", eldbuk och allt möjligt annat.

    Lite bilder då från nämnda lokal hittills:


    Mvh Jari
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Välkommen i "lokalgänget" Jarinen!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

      #3
      Förresten ochså en fråga:

      6 st. 150 liters kar behöver bästa möjliga filterlösning. Vad skulle ni säga skulle vara en sådan om både pris o prestanda är kriterium?

      Har funderat på Fluval 4, moddade med grov filtermatta, samt filterhörna med samma filtermedia men med cirkulationspump typ Eheim compact. Ja, vad sägs om pris/prestandalösningar för den storleken av kar? och varför?

      Tacksam på förhand!

      Mvh Jari

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Välkommen i "lokalgänget" Jarinen!
        Tack! det är angenämt.....


        Mvh Jari

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

          #5
          Kul att se!

          Det såg ut som att det stod några tomma i hörnet för framtida bruk också...
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

            #6
            Ursprungligen postat av Peter_A_F
            Kul att se!

            Det såg ut som att det stod några tomma i hörnet för framtida bruk också...
            Stämmer bra det. Dom är projekterade men ännu ej i gång. 2st 200L, samt 3 70L. De står startklara när jag har fixat filterlösning som går att leva med.

            Mvh Jari

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • April 2007
              • 1147

              #7
              snyggt akvarium och ha kul där hobby hemma .. mysigt där..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av jarinen
                Förresten ochså en fråga:

                6 st. 150 liters kar behöver bästa möjliga filterlösning. Vad skulle ni säga skulle vara en sådan om både pris o prestanda är kriterium?

                Har funderat på Fluval 4, moddade med grov filtermatta, samt filterhörna med samma filtermedia men med cirkulationspump typ Eheim compact. Ja, vad sägs om pris/prestandalösningar för den storleken av kar? och varför?

                Tacksam på förhand!

                Mvh Jari
                Jag tillhör ju luftmaffian så jag säger nog Luft och filtermatta. Men så klart fri EL ? så varför inte pumphuvud och matta! fast det beror ju lite på vad för fiskval du tänkt i karen.

                Tetror och levandefödare så en klenare pump. men om du ska odla i karen så passar inte grov matta till tetror och levfödare. Ynglen går rätt igenom mattan så då fungerar den 30 ppi bättre

                Har du tänkt att dra större yngel så är den grova helt Ok.Fast nog är 1000 liter pumpen i grövsta laget till 150 liters.

                Fast oavsett vad du väljer så Lycka Till :d

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lennart 2
                  Jag tillhör ju luftmaffian så jag säger nog Luft och filtermatta. Men så klart fri EL ? så varför inte pumphuvud och matta! fast det beror ju lite på vad för fiskval du tänkt i karen.

                  Tetror och levandefödare så en klenare pump. men om du ska odla i karen så passar inte grov matta till tetror och levfödare. Ynglen går rätt igenom mattan så då fungerar den 30 ppi bättre

                  Har du tänkt att dra större yngel så är den grova helt Ok.Fast nog är 1000 liter pumpen i grövsta laget till 150 liters.

                  Fast oavsett vad du väljer så Lycka Till :d
                  Jo, jag har börjat erkänna det här med luft faktiskt sedan jag riggat luftdrivet bottenfilter i 2 kar. Fungerar förvånansvärt bra. Än bättre med filtermatta skulle jag förmoda.

                  Jag har en Fluval som är moddad med 10 ppi matta i hela chassit och när det blir ingånget så är det inte så mycket fart i den, dessutom är det ställbart. En mycket bra konstellation med moddningen. Ändå lite dyr lösning när det gäller de 6 karena kanske.

                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Bottenfilter fungerar bra fast kräver ju att man suger ur muddrar ovanpå plattan och är då suveränt till typ tetror och små små yngel är ju ingen risk att de åker in i filtren då

                    i mina småburkar (upp till 70 liter) så kör jag med luft och 30 ppi matta. dvs ett elrör skårat och en luftslang inborrat i mattan som är 5cm och ca 20 hög.

                    i större kör jag med frysbutt grus filtermattspill och överst matta sedan ett elrör och luftslang inborrat även där.

                    Rengöring typ var tredje månad( om det ser jäkligt ut annars längre)

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

                      #11
                      Då blev det som så att 6 st Fluval 3 är beställda till dessa kar och skulle inte dessa fungera väl så behövs de alltid i något framtida kar.

                      Däremot till kommande 70 litersbaljor som står på tur varefter skall det nog bli luftdrivet och med svamp då. Är det någon som är haj på den här biten och kan rekommendera nån bra variant som är färdig att koppla på luft på eller är det självsnickeri som gäller på denna fronten för att det skall bli bra?

                      Har väl sett nån variant hos någon med ett u-liknande rör som har en halvstor svamp mitt i u et och som är luftdrivet. Dessa kar kommer köras helt nakna, det vill säga inget grus eller inredning så något sånt kanske vore nåt?

                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Hej!

                        Hej!
                        Snyggt jobbat Jarinen,det är en bra start/Ann-Mari

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

                          #13
                          Ursprungligen postat av jarinen
                          Då blev det som så att 6 st Fluval 3 är beställda till dessa kar och skulle inte dessa fungera väl så behövs de alltid i något framtida kar.

                          Däremot till kommande 70 litersbaljor som står på tur varefter skall det nog bli luftdrivet och med svamp då. Är det någon som är haj på den här biten och kan rekommendera nån bra variant som är färdig att koppla på luft på eller är det självsnickeri som gäller på denna fronten för att det skall bli bra?

                          Har väl sett nån variant hos någon med ett u-liknande rör som har en halvstor svamp mitt i u et och som är luftdrivet. Dessa kar kommer köras helt nakna, det vill säga inget grus eller inredning så något sånt kanske vore nåt?

                          Mvh Jari
                          Tja Jari.

                          snyggt bara att odla nu då, du kan ju testa med såna filter med sugkopp i botten kommr inte ihåg namnet men ojzoo säljer dem.

                          säg till om du behöver hjälp att fixa nåt som vi snackade om....glas tex
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

                            #14
                            Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            Tja Jari.

                            snyggt bara att odla nu då, du kan ju testa med såna filter med sugkopp i botten kommr inte ihåg namnet men ojzoo säljer dem.

                            säg till om du behöver hjälp att fixa nåt som vi snackade om....glas tex
                            Tjena, precis såna filter blir ju ypperliga i 70 liters. Tack för tipset!

                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            Arbetssätt...