Tips på skolprojekt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HannaB
    Användare
    • May 2005
    • 16

    Tips på skolprojekt!

    Hejsan!
    Jag går i 3an på gymnasiet och det är nu dags för oss att göra ett projektarbete. Jag har bestämt mig för att arbeta med någonting som har med akvariefiskar att göra, eftersom jag tidigare haft ett stort akvarieintresse, och nu skulle vilja återuppliva detta lite. Problemet är att jag inte vet exakt vad jag ska göra! Därför tänkte jag fråga om någon av er har några bra förslag?
    Tiden som vi har på oss är ungefär 5 månader, från januari till maj. Jag har tidigare haft huvudsakligen sydamerikanska ciklider, och tror att jag kommer inrikta mig på något åt det hållet. Men jag skulle även kunna tänka mig någon labyrintfisk, udda levandefödare eller något annat spännande. Det får inte vara något alltför avancerat, eftersom betyget blir bättre om man verkligen lyckas med sitt projekt. Jag har tidigare erfarenhet av att odla kampfisk, lite levandefödare, fjärilsciklid och lite annat smått och gott. Jag har tillgång till tre olika akvarier, två stycken på 40-50 liter och ett på ungefär hundra.
    Har funderat lite på att göra någon biotop, något DIY-projekt eller bara odla någon art. MEN, jag kan inte riktigt bestämma mig, och skulle gärna vilja ha lite fler idéer. Så, någon som sitter på någon riktigt bra projektidé?

    tack på förhand!
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

    #2
    Skaffa 3 par fjärilsciklider och se om yngelvården skiljer sig åt i de olika karen. Om något par lyckas, och de tre andra inte gör det kan du analysera varför... Du kan även observera förberedelser och så i de olika karen. I något kar kan du köra med lite torv, för att få lite olika vattenvärden i de olika karen. Även om du inte lyckas får lek på så kort tid kan observationerna lätt leda till ett projektarbete (typ förberedelser till lek, håller paren ihop o.s.v.).

    /Jocke

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

      #3
      hmm, inte så lätt. Du vill ha given framgång och det är ju svårt att utlova. Om jag skulle göra nåt projekt så skulle jag nog skaffa en massa olika guppys och se vilka färgvarianter man får genom olika korsningar. Det går hyggligt fort och kan ge lite intressanta grafer och fyrfältare att presentera.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • HannaB
        Användare
        • May 2005
        • 16

        #4
        Hmmm, bra förslag båda två Tack! Ska fundera på båda, vet inte exakt hur många akvarier jag kommer kunna ha plats för samtidigt, eftersom jag förmodligen ska flytta innan dess. Men det går nästan alltid att fixa

        Kommentar

        • salo
          Användare
          • April 2002
          • 314

          #5
          Ursprungligen postat av HannaB
          Hmmm, bra förslag båda två Tack! Ska fundera på båda, vet inte exakt hur många akvarier jag kommer kunna ha plats för samtidigt, eftersom jag förmodligen ska flytta innan dess. Men det går nästan alltid att fixa
          Skaffa en liten grupp (4-6) prinsessor, på 5 månader bör det ha kommit minst 2 kullar, förmodligen fler. Skriv om deras yngelvård där de äldre syskonen hjälper till att ta hand om de mindre ynglen.

          De är billiga, oerhört lättlekta, behöver ett ganska litet akvarium (100 liter räcker för ditt projekt).
          540 (180x60x50) under uppbyggnad
          30L Nano under planering
          Drömmer om ett Nanorev

          Kommentar

          • HannaB
            Användare
            • May 2005
            • 16

            #6
            Ursprungligen postat av salo
            Skaffa en liten grupp (4-6) prinsessor, på 5 månader bör det ha kommit minst 2 kullar, förmodligen fler. Skriv om deras yngelvård där de äldre syskonen hjälper till att ta hand om de mindre ynglen.

            De är billiga, oerhört lättlekta, behöver ett ganska litet akvarium (100 liter räcker för ditt projekt).
            Också ett bra förslag, men jag har lite svårt för afrikanska ciklider. Dessutom måste jag köpa en del ny inredning då, rötter och sånt till amerikanare har jag nämligen massor av. Men tack ändå!

            Kommentar

            • KuRtaN
              Användare
              • February 2008
              • 778

              #7
              Varför inte snäcklekare? Lite vanlig sten och tomma vinbergsskal så har du ju allt som behövs
              Over and out // Mathias

              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

              Kommentar

              • HannaB
                Användare
                • May 2005
                • 16

                #8
                Sant, men jag vet inte om det blir så mycket projekt av det hela då.. jag får fundera lite

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem

                  • April 2002
                  • 4170

                  #9
                  Om du blir NCS medlem, så kan du ansöka om ett stipendium och få bidrag för att göra projektet.
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • HannaB
                    Användare
                    • May 2005
                    • 16

                    #10
                    Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                    Om du blir NCS medlem, så kan du ansöka om ett stipendium och få bidrag för att göra projektet.
                    Jo, jag har funderat på såntdär tidigare. Men jag är för feg för att publicera något i tidningen, inte ens mina föräldrar får läsa mina skolarbeten.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...