Slamsugning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elvedin
    Användare
    • September 2008
    • 63

    Slamsugning

    Hej!
    har en fråga när de gäller slam sugnig många seger att man ska slam suga sina akvarium vissa seger att de ska man aldrig behöva göra..
    så frågan lyder

    1: varför slam suga å hur gör man de på bästa sätt.
    för jag har en sån där sugare men den tömmer ju halva akvariet innan jag ens hunnit ta en tredje del av stenarna !!? så har skippat å slam suga .
    tömmer bara akvariet på 30% å sen skrapar jag glassset å städar pumpen lite försiktigt!

    2: hur får man stenarna riktigt rena utan att behöva ta upp dom ur akvariet för då måste man ju tömma allt vatten..

    3: har funderat på en sak som jag har läst med.
    när det gäller städning av akvarium..
    ska man verkligen behöva ta ut fiskarna när man tömmer akvariet på 30% å ska göra bas städningen. eller kan man låta dom va kavar i karet å städa ändå?



    några tipps på hur man får stenarna rena utan att ta ut dom ur karet?å varför slam suga.
    i mitt akvarium ser man ju inget skit på botten men de kan flytta upp lite bajs då och då som dom själva lyckas dra upp när dom simmar bland gruset!!

    hoppas ni kan läsa detta sorry för stavningen dyslektiker!!??
    Senast redigerad av Elvedin; 05 September 2008, 16:10.
  • Sacrium
    Användare
    • November 2005
    • 353

    #2
    Nej nej. Kör vattenbyten och eventuellt en slamsugning om du ser att det blir alltför skitigt.
    Har du en bra pump så ska den plocka upp den värsta skiten ändå.

    Fiskarna ska vara kvar i akvariet.
    Varför vill du städa stenarna? Skaffa ett par malar istället så gör dom jobbet åt dig. Flera ciklider uppskattar ju desutom lite alger att gnaga från stenarna.

    Kommentar

    • Elvedin
      Användare
      • September 2008
      • 63

      #3
      Hej

      Okej tack så mycket de va mycket övertygande
      nej de där med stenarna är en gammal vana från mitt andra akvarium där jag har dom vanligaste fiskarna i typ guppys å sånt har ett me såna fiskar med.
      men du säger då alltså att jag ej behöver städa stenarna .
      men har en fråga till då alltså eller två rättare sakt.
      när jag ska köra slam sug så hinner jag knapt börja innan halva akvariet redan är tömt på vatten hur gör jag en slamsug på bästa sätt om det skulle behövas.
      å pump har en pump i akvariet som jag typ fick till när jag köpte de här nya karet som är på 112 liter e den pumpen oftast förklen borde man köpa en starkare?

      ¨å sen har jag en mal som är hyfsat stor
      Senast redigerad av Elvedin; 05 September 2008, 21:42.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

        #4
        Har du inte växter så finns det ingen (el mkt liten) anledning att ha så mkt grus el sand på botten. Personligen har jag bara 1-4 cm tjockt lager å då är det enklare å går snabbare att "vakuum-suga" sanden.

        Hur mkt du hinner med att suga beror givetvis hur tjockt lager grus du har å hur pass skitit det är. Och vad du suger med och tjockleken på slangen samt fall/sugkraften i suget. Själv kör jag med en liten cola-flaska (med bortskuren botten) och,,, eh nu fick jag hjärnsläpp.... Gissar att det e Eheims 3:e tjockaste slang (den som går att trä IN på en liten cola).Funkar bra för mig.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Elvedin
          Användare
          • September 2008
          • 63

          #5
          Haj

          jag har växter så de kan ju va en anledning till å slamsuga
          men har inte häller så tjock lagger me grus eller sten vad man nu kan kalla de för.
          köpte en slamsuggar å slangen e ju inte så tjock men jag får nog ta å göra det kanske lite snabbare kanske .. . de e väll egentligen att bara få ett drag i den så kan man ju svepa den över som en damsugare tekniskt sätt eller?
          litte teknik tips e ju alltid bra å ha hehe

          Kommentar

          • Sacrium
            Användare
            • November 2005
            • 353

            #6
            Japp. Du drar den bara över botten som en dammsugare så ska du se att du får bort skiten

            Kommentar

            • Elvedin
              Användare
              • September 2008
              • 63

              #7
              yess yess okej så då behöver man inte hålla den på en plats å grejer utan de e bara att lägga den lite försiktigt över å sen dra

              Kommentar

              Arbetssätt...