Hade i förrgår lek på P.Phenochilus Mdoka, det är andra leken för gruppen. Jag har en hane och två honor, samma två lekte den här gången. Vad jag har märkt så blir honorna mer aggressiva mot varandra efter leken. Den tuggande honan står och trycker, visar hon sig blir det slagsmål. Det var likadant förra gången, då försökte jag håva upp henne. Hon spottade direkt när hon kom i håven. Som tur var hade jag väntat en dryg vecka och de flesta yngel klarade sig bra. Tyvärr gjorde jag en omflytt som tog kol på huvuddelen av den kullen när dom var c:a 2 cm. Vet inte vad som hände omkring 20 yngel dog over en natt tillsammans med en ancistrus på 5 cm. Två yngel överlevde dock och är idag 4 cm, tuffa rackare.
Det är inte så tydligt med tugget, man kan bara se en liten bula på hakan. Förra gången var det dock kring 25 yngel. Den här gången har jag flyttat den andra honan, hoppas det går bättre. Är lite förvånad över att dom lekt nu. Dom går med A. Christyi och F. Rostratus, så det rätt tufft sällskap. Är det någon som har tips eller erfarenheter kring "tugget" tar jag tacksamt emot.
Det är inte så tydligt med tugget, man kan bara se en liten bula på hakan. Förra gången var det dock kring 25 yngel. Den här gången har jag flyttat den andra honan, hoppas det går bättre. Är lite förvånad över att dom lekt nu. Dom går med A. Christyi och F. Rostratus, så det rätt tufft sällskap. Är det någon som har tips eller erfarenheter kring "tugget" tar jag tacksamt emot.
Kommentar