energisnålt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #31
    Hej!

    Hej!
    Frigoliten då på mitt diskusakvarium var en halv centimeter per skiva,Ann-Mari

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

      #32
      En slutsats från mitt förra inlägg är alltså att använada T5 rör som ger mer ljus och mindre värmeförlust... värme som mest tillförs rummet och inte karet. Som bonus kan man med rätt HF-trafo även sätta dimmer på ljuset och man får en flimmerfri start som inte stressar fiskarna lika mycket.

      En annan mer galen idé är väl att lägga i värmeslinga kopplad till en solpanel/acctank som ligger på exempelvis 27 grader... detta borde både fungera som kylning och uppvärmning av ett större kar 1000- och uppåt.

      Själv funderar jag på att installera just solpaneler och acc tank för uppvärming av varmvatten och hus med stöttning av pelletspanna... när jag någon gång bygger mitt eget hus... vilket väl lär dröja ett tag...
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • endymion

        #33
        Visst är akvarium en förhållandevis billig hobby. Men varför ska man göra det dyrare än det måste vara. Jag kan nog komma på minst 100 saker som är roligare att göra för pengar än att betala elräkningar.

        En drossel till ett T8 -rör drar ungefär 2/3 av vad röret drar. Alltså ett 36 Wattsrör drar 60 Watt och alstrar 60 Watt i värme. Ett HF-don drar några ynka Watt (ca 10) under de första minuterna när det tänds sedan drar det i princip ingenting.

        Dessutom är det mest energi effektiva sättet att pumpa vatten på att ha EN pump av rätt storlek, dessutom vad ska man med flera meters lyfthöjd till i ett akvarie. Köp en pump som flyttar relativt mycket vatten i stället. Flera pumpar är inte alls energieffektivt. Vill man ha backup för eventuella brunna motorer, skaffa en luftpump de är väldigt strömsnåla, och klarar att driva ett akvarium åtminstone en dag. Dessutom har man flera pumpar istället för en pump kommer akvariet bli onödigt varmt under varma sommarkvällar.

        Kommentar

        • Gäst

          #34
          Hej!

          Hej!
          Akvarium billig hobby nej det håller jag inte med om,det kostar inköp av akvarier teknik och utrustning sen beror det ju också på vilka fiskar man ska ha och hur många akvarier man ska ha,alla på detta forum tillhör knappast Wallenberg släktet,Ann-Mari

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 1159

            #35
            Bor man i lägenhet och har värmen i hyran eller om man tex eldar med ved i en villa är det intressant att driva ner energikostnaderna för akvariet. Det man dock måste tänka på är att akvariet är ett stort element i sig självt, detta elemet håller ca 26-27 grader i normala fall (ej diskus).
            Om man sänker energitillförseln i akvariet måste de andra elementen i rummet arbeta hårdare för att få upp rumstemperaturen till den önskade temperaturen, har man då tex. direkverkande el, med vanliga (ej oljefyllda) element i sin villa, hävdar jag bestämt att det är mer ekonomiskt att tillföra värmen till karet snarare än att låta elementen jobba hårdare, detta eftersom vatten är mycket trögare, och alltså håller värmen bättre än ett "plåtelement".
            En bonus blir dessutom att man får behagligare och jämnare värme i rummet med ett "lågtemperatursystem".
            Eldar man sin villa med olja är det smartast att låta akvariet stå för merparten av rummets uppvärmning, med tanke på oljepriserna. Det är väldigt lätt att bli dumsnål när man jagar kilowatt för intensivt, jag vet för jag har varit där själv. Hoppas dessutom att örena ni tjänar på att isolera era kar går till att köpa miljömärkt el istället för den vanliga smutsiga!
            Senast redigerad av Bilbo; 13 September 2008, 23:22.
            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • chippog
              Användare
              • August 2008
              • 251

              #36
              Ursprungligen postat av Oden70
              .... Karet e byggt i 12mm glas samt har 6mm täckglas..
              12 mm glas i sig är inget som slösar ut värme direkt med den dåliga värmeledningsförmågan glas har.

              jag är mycket nöjd med alla aspekter som redan har kommit fram!

              klar ett kar värmer rummet också. i slutändan kan det vara lite kompicerat hur själva el- och penningsumman ser ut med eller utan kar. kostar elsparåtgärden några hundra- till och med tusenlappar är frågan när detta ska vara avbetalt. om den nu skulle vara en stor vinst för miljön, känns det i alla fall för mig bättre att satsa lite extra. även där kan det dock vara nog så svårt att få fram uppgifter om det verkligen är så miljövänligt som det påstås.

              om det nu finns en sådan liten pump med stor effekt, jag är tacksam för information om en sådan! pm-vägen?

              fler spännande synpunkter? hilsen, chippog
              en kan bli beroende av att sitta framför karet

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #37
                Strömsnåla pumpar som flyttar mycket vatten är t ex Marea stream. Har några själv som jag är nöjd med.

                Mail.ru — крупнейшая бесплатная почта, быстрый и удобный интерфейс, неограниченный объем ящика, надежная защита от спама и вирусов, мобильная версия и приложения для смартфонов. Также на Mail.ru: новости, поиск в интернете, игры, авто, спорт, знакомства, погода, работа


                Såg för övrigt ett test i senaste DATZ om detta med frigolitisolering. Killen hade ställt upp två mindre kar bredvid varandra och körde det ena normalt och det andra med 2 cm frigolit på tre sidor samt en termoruta fram. Det isolerade karet drog ca 1/3 av vad det normala karet gjorde.

                En termoruta är för övrigt busenkel att fixa själv, man tar bara ett glas i samma mått som den ruta man ska isolera. Denna silikonar man sedan fast i ytterkanterna. Klart!! Ingen bra lösning för större kar, eftersom den extra rutan både blir dyr och lätt spricker pga sin storlek. Kan tänka mig att det är en bra lösning för kar upp till ca 100 liter.

                För en lokal tror jag det mest effektiva är att värma upp rummet i stället för varje enskilt kar. Och givetvis vore det bra att köra T5-rör överallt, men skulle jag fixa det själv så kostar det en smärre förmögenhet. En vacker dag, så kanske...

                Skaffar jag någon gång eget hus eller gård vore det attans najs att få till ett par vindkraftsverk samt köra med solpaneler på alla tak. Finns det rinnande vatten på tomten kan man även köra en miniturbin - såg en sådan lösning på Strömmaskolan i Sättila för ett tag sedan. De hade anpassat ett fall för ett gammalt vattenhjul till turbin. Hade varit verkligt gött att dels producera sin egen ström och dels få betalt för överskottet!! "Vadå strömavbrott?!? Det har jag inte märkt något av..."

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1823

                  #38
                  Ursprungligen postat av Bilbo
                  Bor man i lägenhet och har värmen i hyran eller om man tex eldar med ved i en villa är det intressant att driva ner energikostnaderna för akvariet. Det man dock måste tänka på är att akvariet är ett stort element i sig självt, detta elemet håller ca 26-27 grader i normala fall (ej diskus).
                  Om man sänker energitillförseln i akvariet måste de andra elementen i rummet arbeta hårdare för att få upp rumstemperaturen till den önskade temperaturen, har man då tex. direkverkande el, med vanliga (ej oljefyllda) element i sin villa, hävdar jag bestämt att det är mer ekonomiskt att tillföra värmen till karet snarare än att låta elementen jobba hårdare, detta eftersom vatten är mycket trögare, och alltså håller värmen bättre än ett "plåtelement".
                  En bonus blir dessutom att man får behagligare och jämnare värme i rummet med ett "lågtemperatursystem".
                  Eldar man sin villa med olja är det smartast att låta akvariet stå för merparten av rummets uppvärmning, med tanke på oljepriserna. Det är väldigt lätt att bli dumsnål när man jagar kilowatt för intensivt, jag vet för jag har varit där själv. Hoppas dessutom att örena ni tjänar på att isolera era kar går till att köpa miljömärkt el istället för den vanliga smutsiga!
                  Om man värmer sitt hus med direktverkande el eller olja finns det stora pengar att spara på mer miljövänliga och/eller energisnåla uppvärmningsalternativ. I såndant fall är akvariet bara en fis i rymden.
                  Faktum är att det ekonomiskt och miljömässigt inte är effektivt att värma bostaden med akvariet. Att minimera spillvärme från akvariet är alltså ett effektivt sätt att sparaenergi/miljön.

                  mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 1159

                    #39
                    Ursprungligen postat av olof
                    Om man värmer sitt hus med direktverkande el eller olja finns det stora pengar att spara på mer miljövänliga och/eller energisnåla uppvärmningsalternativ. I såndant fall är akvariet bara en fis i rymden.
                    Faktum är att det ekonomiskt och miljömässigt inte är effektivt att värma bostaden med akvariet. Att minimera spillvärme från akvariet är alltså ett effektivt sätt att sparaenergi/miljön.

                    mvh

                    olof
                    Nej det är varken effektivt eller miljövänligt, men det har jag heller aldrig skrivit, andemeningen med hela inlägget är att om du skall hålla en viss temperatur i ett rum måste du tillsätta den på något sätt, om elementen får jobba eller doppvärmaren är egentligen ointressant. Om man sedan som jag har en bergvärmepump i huset skulle det vara ekonomiskt att isolera karet, eftersom jag får ut mer än 1 kWh värme per inköpt kWh ren el och därmed skulle förlora på direktverkande el. Jag hävdar fortfarande att spillvärmen från karet är en del av rummets uppvärmning, dessutom är det förmodligen det vackraste element man kan få tag på.
                    // Magnus Arvidsson

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #40
                      Ursprungligen postat av Bilbo
                      Bor man i lägenhet och har värmen i hyran eller om man tex eldar med ved i en villa är det intressant att driva ner energikostnaderna för akvariet. Det man dock måste tänka på är att akvariet är ett stort element i sig självt, detta elemet håller ca 26-27 grader i normala fall (ej diskus).
                      Om man sänker energitillförseln i akvariet måste de andra elementen i rummet arbeta hårdare för att få upp rumstemperaturen till den önskade temperaturen, har man då tex. direkverkande el, med vanliga (ej oljefyllda) element i sin villa, hävdar jag bestämt att det är mer ekonomiskt att tillföra värmen till karet snarare än att låta elementen jobba hårdare, detta eftersom vatten är mycket trögare, och alltså håller värmen bättre än ett "plåtelement".
                      En bonus blir dessutom att man får behagligare och jämnare värme i rummet med ett "lågtemperatursystem".
                      Eldar man sin villa med olja är det smartast att låta akvariet stå för merparten av rummets uppvärmning, med tanke på oljepriserna. Det är väldigt lätt att bli dumsnål när man jagar kilowatt för intensivt, jag vet för jag har varit där själv. Hoppas dessutom att örena ni tjänar på att isolera era kar går till att köpa miljömärkt el istället för den vanliga smutsiga!
                      Hej

                      1. Det är inte vinter jämt

                      2. Moderna hus förbrukar inte en massa energi till uppvärming. När jag bodde i lägenhet i ett nybyggt hus så stängde jag av elementet det första jag gjorde. Temperaturen var aldrig under 25 grader under de 4 år jag bodde där. Jag hade självklart ingen värmare, men ventilationen var öppen på fullt och jag hade balkongdörren öppen för det mesta när jag var hemma.

                      Självklart hade jag inge värmare, men jag drog även ner på mängden belysning samt belysningstiden.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      Arbetssätt...