energisnålt akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • August 2008
    • 251

Fantasin, säkra slangar och sladdar sätter alltså gränsen för vad som verkar möjligt!

förresten var den artikeln, jag skrev om, inne på att det inte spelar någon stor roll för ett femtiliterkar att optimera energiförbrukning, men om som till exempel i tyskland teoretiskt antaget 1500000 femtiliterkar skulle ta del av energisnålare inovationer så hade det viss effekt...

med andra ord högre elpriser för med sig det goda att det blir mindre elförbrukning och bättre för miljön. och här finns ju en massa idéer hur! fortsätt bara!

vet någon något om ett test på pumpar som helst även tar hänsyn till energiförbrukning?
    en kan bli beroende av att sitta framför karet

Kommentar

• Richardi
      Användare
      • April 2007
      • 84

Angående energisnåla pumpar...

Är väl en novis på ämnet men borde inte orsaken till att en pump drar mycket ström vara friktion med mera i pumphuset. Och detta är ju värmealstrande
      Så då sparar man ju in el på värmebehovet i karet, alltså färre/mindre doppvärmare.

Kan det alltså vara så att de tar ut varandra?

Elslukande pumpar => mindre elförbukring på ytterligare uppvärmmningskällor...

Energieffektiva pumpar => mer elförbukring på ytterligare uppvärmmningskällor...

/Rick

Kommentar

• chippog
        Användare
        • August 2008
        • 251

Ursprungligen postat av Richardi
        Angående energisnåla pumpar...
        Elslukande pumpar => mindre elförbukring på ytterligare uppvärmmningskällor...

Energieffektiva pumpar => mer elförbukring på ytterligare uppvärmmningskällor...
        /Rick
        det låter inte alls dummt i mina öron heller, men endå kan jag tänka mig att det skulle kunna vara bättre att ha så lite spillvärme från pumpen som möjligt föra att tillföra värmen bara när det verkligen behövs via värmestaven kombinerat med ett väl isolerat kar att det ger lägre förbrukning. nån som vet?

Kommentar

• Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

Belysning med lysdioder kan också funka... jag kör med lysrör ca 8-9 timmar per dag och lysdioder innan och efter lysrörsperioden så att det inte blir kolsvart i karet.

Funkar utmärkt för mig och det blir inte lika varmt, speciellt på sommaren. På vintern har det mindre betydelse och då kör jag med fler rör för att hålla bättre värme i akvariet.
          - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• chippog
            Användare
            • August 2008
            • 251

Ursprungligen postat av Peter_A_F
            Belysning med lysdioder kan också funka... jag kör med lysrör ca 8-9 timmar per dag och lysdioder innan och efter lysrörsperioden så att det inte blir kolsvart i karet.

Funkar utmärkt för mig och det blir inte lika varmt, speciellt på sommaren. På vintern har det mindre betydelse och då kör jag med fler rör för att hålla bättre värme i akvariet.
            är det din enda värmekälla?

Kommentar

• Oden70
              Användare
              • January 2007
              • 869

Själva har jag ingen värmare i karet, då detta visat sig överflödigt i mitt fall. Har ett Eheime powerhead som slukar 60W men kan inte påstå att den allstrar mycket värme. Däremot har jag på sommaren bara 1-2 rör av 4a tända och på vintern alla 4a tända. Detta ger mig en temp på ca27-28 grader året runt...
              Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Ursprungligen postat av defdac
                12 IKEA-ljus om dagen (4 timmars brinntid) 365 dagar där 100 ljus kostar 19:- blir runt 832 kronor om året i uppvärmningskostnad för ett 100-liters.

1 värmeljus ger 1 candela = 1 lumens. Plana speglar relekterar runt 25% av en runstrålande låga så du får runt en halv lumens belysning på 100 liter med två värmeljus. Kan du smeta ut en halv lumens på bottnen av en 100-litrare så får du runt 1,5 lux.

Är det mörkt i rummet borde du kunna se fiskarna. Knappt. =)
                Kör man kardinaler eller liknande kan det ju bli väldigt snyggt =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• chippog
                  Användare
                  • August 2008
                  • 251

Ursprungligen postat av Oden70
                  Själva har jag ingen värmare i karet, då detta visat sig överflödigt i mitt fall. Har ett Eheime powerhead som slukar 60W men kan inte påstå att den allstrar mycket värme. Däremot har jag på sommaren bara 1-2 rör av 4a tända och på vintern alla 4a tända. Detta ger mig en temp på ca27-28 grader året runt...
                  har du någon slags isolering på karet, botten, lock, baksidan?

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                    Ett sätt och spara på elen är och ha frigolitskivor på bägga sidorna plus bakrutan,det har hjälp mig när det gäller diskus/ Ann-Mari

Kommentar

• chippog
                      Användare
                      • August 2008
                      • 251

Ursprungligen postat av annmari
                      Hej!
                      Ett sätt och spara på elen är och ha frigolitskivor på bägga sidorna plus bakrutan,det har hjälp mig när det gäller diskus/ Ann-Mari
                      vilken tjocklek har du på frigoliten?

Kommentar

• Pabbe
                        NCS Medlem
                        • September 2006
                        • 1805

Ursprungligen postat av Oden70
                        Jag slutade med värmare för några år sedan. En sak jag noterat är att akvarieglastes tjocklek har betydelse för hur temperaturen håller jämn nivå. I mitt stora med 12 mm glas ligger tempen ca. två grader över rumstempen, hos mig 22-23 grader i rummet och när jag tempererat vattnet till 25 ligger det där konstant. Har endast en ramp med fyra rör (sällan alla påslagna samtidigt) en invändig pump o ytterfilter. Under botten liggunderlag. Nattetid sjunker tempen några tiondelar.
                        I akvarier med åtta-tio mm glas med liknande kringutrustning ligger tempen ca. en grad över rumstemp. Har jag tempererat till 25 sjunker det till ca.24 och stannar där.
                        Från sex mm och ner i glastjocklek tycks glaset inte ha någon isolerande effekt.
                        Någon som iaktagit detsamma?

Kommentar

• Peter_A_F
                          Användare
                          • January 2008
                          • 809

Ursprungligen postat av chippog
                          är det din enda värmekälla?
                          Normalt har jag inte värmare igång utan bara när jag bytt vatten... för att få upp temperaturen snabbare.

Temperaturen ligger på 26-27 grader i karet. På sommaren 27-30 grader och då med ett eller max två lysrör igång. Men jag har tre fluval4 pumpar + en 2300 l/h pump som säkert ger 50-100 watt värmeenergi till karet.

På mitt 375 liters hade jag en frigolitplatta mot bakrutan men valde att inte ha det eftersom det var svårt att reglera temperaturen nedåt... kände att det kunde bli för varmt.

Det man kan tänka på är att T8 rör är ganska ineffektiva och reaktorn skapar lika mycket värme som röret... dvs i ett 36w rör blir en stor del värme + att reaktorn drar ungefär ytterligare 30-40 watt som blir värme. Det gör att total värme utveckling från ett 36 watts rör är klart mer än 36watt.
                          - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Bilbo
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 1159

All energi övergår slutligen i värme, energiprincipen gäller alltså även i ett akvarie, detta medför att om din pump drar 60 w slutar det hela med att pumpen värmer ditt akvarie med motsvarande 60 w. Enda sättet att spara ström i ett kar är att isolera det så inte lika mycket värme läcker ut. Det ideala vore att klä in hela karet runt om med 10 cm frigolit, resultatet blir att man inte ser fiskarna och därmed kan lägga ner karet och spara ännu mer ström .
                            Skämt åsido så tror jag att om man jagar elförbrukning är nog det enda vettiga att inte ha något akvarie alls. Akvariehobbyn är jämförelsevis en billig hobby, om man jämför med exempelvis golf, streetracing, trollingfiske eller att köra mc. Så titta på era fiskar istället för på elräkningen.
                            // Magnus Arvidsson

Kommentar

• chippog
                              Användare
                              • August 2008
                              • 251

Ursprungligen postat av Bilbo
                              Akvariehobbyn är jämförelsevis en billig hobby, om man jämför med exempelvis golf, streetracing, trollingfiske eller att köra mc. Så titta på era fiskar istället för på elräkningen.
                              helt rätt, men det finns ju inte bara extrema. när jag nu planerar ett nytt kar, kan jag lika gärna ta med tankar och beräkningar om att spara el. blir det enkla och effektiva åtgärder, blir det i längden även billigare för mig samt i vilket fall som en vinst för miljön. da är det ännu roligare att sitta och titta på fiskarna. karet jag har nu, mitt första, har lärt mig att överhuvudtaget ha fiskar. nu, med kar nummer två blir det ju en utmaning att förfina det hela, vilket också är roligt eller hur? ha det och njut av fiskarna!!!

Kommentar

• Oden70
                                Användare
                                • January 2007
                                • 869

Ursprungligen postat av chippog
                                har du någon slags isolering på karet, botten, lock, baksidan?
                                Eftersom det e ett helglas kar har jag 10mm frigolit i botten.
                                Har även BTN slimline bakgrund och den tror jag isolerar en del.
                                Men inget annat.
                                Karet e byggt i 12mm glas samt har 6mm täckglas..
                                Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

Arbetssätt...