Geophagus Tapajos - råd om flytt av yngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

Geophagus Tapajos - råd om flytt av yngel

Hej,
    har fått den första lyckade leken av mina Tapajos; dvs de verkar ruva tiden ut. Har någon erfarenhet av artens yngelvård. Skall jag flytta föräldraparet innan de släpper ynglen? Eller låta de gå kvar i det kar de lekt och sedan ta ynglen när de är "färdigvårdade" Har bara erfarenhet av malawi när det gäller munruvare och där är det ju inte mycket till yngelvård från föräldrarnas sida...Nå, hur länge kan jag räkna med att föräldraparet vaktar sina yngel efter ruvningstiden;de har endast sällskap av ett annat tapajos-par och några tuppkammar i ett 375l. Vill gärna få tillfälle att studera hur de hanterar sin avkomma så länge det går.

Tacksam för synpunkter
    /Pablo
  • Ciklicollector
    Användare
    • June 2008
    • 129

.

Försök att låta yngeln gå så länge som möjligt med sina föräldrar.
    Sydamerikanska jordätare är bra yngelvårdare iallafall jämnfört med malawis.

En fundering bara, är det inte trångbott i 375liters med två par tapajos o tuppkammar?

Har du något annat kar som du kan flytta det yngelvårdande paret till om du blir tvungen?

Kommentar

• Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

Ursprungligen postat av Ciklicollector
      Försök att låta yngeln gå så länge som möjligt med sina föräldrar.
      Sydamerikanska jordätare är bra yngelvårdare iallafall jämnfört med malawis.

En fundering bara, är det inte trångbott i 375liters med två par tapajos o tuppkammar?

Har du något annat kar som du kan flytta det yngelvårdande paret till om du blir tvungen?
      Nej, jag tycker inte det är trångt. De två paren är tämligen sams. Det andra paret tilläts t.o.m att röra sig fritt bara centimeter från romkakan. Tuppkammarna är fem st ganska små.

Har funderat på att flytta paret, men är rädd för att de ska störas då. Släppa eller käka upp sin egen avkomma. Jag låter tiden gå ett tag och har en burk redo./Tack

Kommentar

• olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

Geophagus är mycket bra yngelvårdare och kul att se när de tar in ynglen i munnen vid fara.

Flytta Tuppkammarna till ett annat akvarium de kommer garanterat att störa paret när ynglen blir frisimmande.

mvh

olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...