Inbyggnad av akvarie

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slagskott
    Användare
    • May 2007
    • 180

Inbyggnad av akvarie

Hej.
    Tänkte bygga in mitt akvarie, stommen av träregel och sen funderar jag på att sätta gipsskivor runt, spackla upp och sen måla så att det flyter ihop med den intilliggande väggen.
    Behöver man tänka på ngt speciellt om man ska använda sig av gips?
    Måste man dra på primer, behöver man ventilationshål?
    I.o.m att jag har en heltäckande ljusramp så måste luckan över akvariet vara lite överdimensionerad för att man ska kunna plocka ut den och greja med akvariet, också en sak att tänka på...

Någon som har bild/ritning på ett färdig inbyggt akvarium?
    – Säger man Mark eller Marc?
    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
    ---
    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt
  • Slagskott
    Användare
    • May 2007
    • 180

125 visningar men ingen som vet?
    ---

Kommentar

• Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

Antagligen svårt att svara på eftersom det är många variabler att ta hänsyn till...
      • Bor du i lägenhet eller eget hus?
      • Hur tänker du dig kunna komma åt akvariet?
      • Vad står akvariet på idag, skall du bygga väggen runt befintlig bänk eller bygga en ram av reglar som en del av väggkonstruktionen?
      - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Slagskott
        Användare
        • May 2007
        • 180

Ursprungligen postat av Peter_A_F
        Antagligen svårt att svara på eftersom det är många variabler att ta hänsyn till...
        • Bor du i lägenhet eller eget hus?
        • Hur tänker du dig kunna komma åt akvariet?
        • Vad står akvariet på idag, skall du bygga väggen runt befintlig bänk eller bygga en ram av reglar som en del av väggkonstruktionen?
        Bor i lägenhet, betongolv med parkettgolv.
        Akvariet står på lecablock, 4st per "våning" och tre stackade på höjden med träskiva emellan.

Jag ska ställa akvariet mot en vägg av konstruktionsbetong och regla upp ram runt hela schabraket som fästs i väggen, från golv till en cirkahöjd av 2meter. (blir öppen vägg på sidorna av karet)

Akvariet är 2 meter brett och då jag har en heltäckande ramp som jag ska kunna krånga ut så får luckan över akvariet bli 2,10 meter bred och runt 0,5 meter hög. (med andra ord en ganska stor lucka...
        Har inte löst den biten ännu...

Då det blir en glipa mellan luckan och övriga delen av akvariefronten tänker jag slänga på en list på själva luckan som täcker över glipan och döljer denna.

Jag ritade upp lite på papper ungefär hur det ska se ut...
        Hade ett inbyggt 1200liters kar för tiotalet år sen, det var klätt med grått "fusktegel" men nu ska det passa in med vitmålade väggar istället.

---

Kommentar

• KAM
          Användare
          • February 2008
          • 10

Här kommer ngra länkar till folk som byggt in saltvattenskar. Finns säkert något matnyttigt där?

Kommentar

• Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

Imponerande, man blir alltid impad(och avskräckt) av de supertekniska lösningarna som folk sätter ihop på saltvattensidan.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Peter_A_F
              Användare
              • January 2008
              • 809

Kolla in detta inbyggda akvarium, mindre inbyggt än vad du tänkt dig men en variant av denna kanske kan vara något!?

Hej Vi flyttade, akvariet som stod i gamla vardagsrummet åkte ner i källaren, och i nya köket kom ett nytt kar. Gumman ville ha fiskar "som syns" och inga tanganjikor, så nu får det bli amerikanare. Igår inköptes C. festae, A. rivulatus och ett par H. nicaraguensis. A. citrinellum fanns inte inne, men de lär komma
              - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Så här gjorde jag.

Vem har inte suttit och dreglat efter inbyggda akvarium när Gusrob och andra som har sådana hemma visar bilder här på forumet? Jag ville också ha... men jag bor i hyreslägenhet och alla väggar är gjorda av betong... Jag funderade på att bygga ett regelverk som jag skulle sätta skivor på och göra 30 cm höga luckor över

Detta är en fortsättning på http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=55167 En miss från min sida att inte köra vidare direkt i den tråden Hemma hos Erik Ö Han gjorde det med sin tjej... det får ni tolka hur ni vill =) Och det blev VÄLDIGT bra måste jag säga... och sockerkaka o kaffe hade dom med.

Kommentar

• Peter_A_F
                  Användare
                  • January 2008
                  • 809

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Så här gjorde jag.

Vem har inte suttit och dreglat efter inbyggda akvarium när Gusrob och andra som har sådana hemma visar bilder här på forumet? Jag ville också ha... men jag bor i hyreslägenhet och alla väggar är gjorda av betong... Jag funderade på att bygga ett regelverk som jag skulle sätta skivor på och göra 30 cm höga luckor över

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55311
                  Riktigt snyggt!!!

Hade kollat in de trådarna förrut... hittade bara inte dem när jag skulle ge förslag på andra projekt.
                  - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Slagskott
                    Användare
                    • May 2007
                    • 180

Juste grabbar, nu är faktiskt alla mina problem lösta

Stort stort tack, ska slänga in bilder på hur bygget utvecklar sig
                    ---

Kommentar

• Peter_A_F
                      Användare
                      • January 2008
                      • 809

Spännande!

Alltid kul att titta på byggprojekt... skapar alltid idéer som man vill göra.
                      - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Slagskott
                        Användare
                        • May 2007
                        • 180

Gillar starkt att ha lucka på sidan av akvariet, då kommer man åt bra samtidigt som man kan gömma pump, slangar och ja allt där bakom.
                        ---

Kommentar

Arbetssätt...