filterposition, för strömt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johag86

    filterposition, för strömt

    Jag har två innerfilter till mitt 375 tanganyika. De tar ungefär 1000 L var i timmen. Det är väldigt strömt, eftersom jag vill ha tekniken på samma ställe, och båda skjuter iväg sina strömmar åt samma håll -mina firrar står helst på botten, när dom inte tar sig energi och jagar varandra eller gräver lite.

    Någon som har ett förslag på hur man bäst placerar filtrerna för att få bra genomströmning men inte lika mycket "ström"?

    Jag tänkte sätta det ena filtret bak, i mitten, med vattenstrålen rakt fram mot frontrutan, så att den andra pumpen skjuter sin stråle på den första, och på det sättet hejdar strömmen lite. Jag tänker hur virvlar och sånt blir då. Skumt?

    Tack! Johannes
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Ett sätt är att rikta en stråle mot botten vilket jag ofta gör. Då samlas det inte lika mycket gunk i filterhörnan. Man kan placera något framför utblåset som bryter strålen. Om man vill få ner strömmen rejält sätter man filtermatta på utblåset.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

      #3
      Du kan koppla på en slang på det ena filtret som du släpper ut i andra änden av karet. Det kan vara lite knivigt att dölja den men det fungerar utmärkt... jag hade så fast bakom en BTN bakgrund.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      Arbetssätt...