If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
"The 'excuse' of this arrest was that Heiko was trying to 'smuggle' fish without a proper permit."
Min engelska ar betydligt samre an min svenska....men "excuse" maste ju vara "ursakt" pa svenska....eller?
Och "smuggle", "smuggla"?
Jag har svart att se samband mellan det som IBAMA syftar pa och ordet "ursakt"....forsoker man fora in/ut nagot UTAN tillstand sa finns det inte battre ord an "smuggle"????
Man kan diskutera hur lange som helst; gillar vi, gillar vi inte den brasilianska lagen angaende detta....man kan ocksa fa lov att tycka vad man vill....men ar det lag sa ar det lag och att fora in/ut fiskar utan tillstand ar det faktiskt olagligt och da behover IBAMA inga ursakter alls.....annu mindre nar det inte ror sig om nagon "nyhet" och de flesta (intresserade) vet hur det ligger till.
Brasilien har en "svart lista" som ar allt annat an kort....och denna listan har borjat lamnas till andra sydamerikanska regeringar, da man forsoker gora nagot ihop och emot detta (smuggling av djur)
Folk maste borja inse att smuggling av fiskar (levande eller ej) bara far med sig annu strangare lagar, det ar ar 2008....inte 1492....det ar alltsa inte tillatet langre att aka runt och plocka vad man vill och strunta fullstandigt i det landets lagar.
Vi som arbetar med fangst i samband med export/resor i Sydamerika gor inte detta bara for skojs skull....det ar faktiskt det vi lever pa (precis sasom folket i Malawi och som diskuteras i annan trad)....och det ar inte alls roligt att folja utvecklingen pa "hardare regler" senaste aren tack vare alla dessa forsok pa att smuggla ut fiskar (levande/doda).....for att inte prata om ovrig fauna.
Kopierar mitt inlägg från Zoopet i detta ämne och lägger in
Ja man kan ju tycka att fångst av 100 fiskar för vetenskapliga ändamål är en fis i rymden när samtidigt åtskilliga miljoner med fiskar dödas (varav flera arter helt utrotas) pga byggandet av en kraftverksdamm (se denna artikel) eller när regnskog sågas ner.
Inte desto mindre så är det oförsvarligt att bryta mot landets lagstiftning eftersom det leder till
1/ Landets myndigheter får ytterligare vatten på kvarn om hur oansvariga akvarister är och skärper lagarna ytterligare.
2/ Landets egna miljöbrott hamnar i skymundan
3/ I och med de skärpta lagarna så minskar antalet arbetstillfällen för de människor som lever i och vid regnskogen (det finns 10.000 tals med människor som försörjer sig på fångst av akvariefisk). Detta gör det sedan än lättare för myndigheterna att motivera ytterligare nedhuggning av regnskog genom att påvisa behovet av arbetstillfällen.
4/ Detta ger alla akvarister ett dåligt rykte - vilket i sin förlängning säkert även kan påverka europeisk lagstiftning (där en skärpning diskuteras).
Så, därför måste man starkt kritisera alla försök till illegal fångst i Brasilien och andra länder - även om man kan tycka att någon enstaka fisk hit eller dit kan kvitta
Sedan så handlar det i detta fall inte om smuggling av akvariefisk utan om insamling och transport av fisk för vetenskapliga ändamål (ev. DNA-prover för att undersöka släktskap). Enligt vad Ola x 2 + Azur skriver i Zoopettråden så betraktas detta dock som ännu allvarligare (räknar med att någon av dom förklarar detta närmare också här).
För några år sedan åkte några tyskar fast för att ha försökt smuggla ut lite akvariefisk från Brasilien och de fick ca. 1 månad i fängelse och uppåt 100.000 i böter - detta betraktas dock tydligen som ännu allvarligare.
Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 September 2008, 10:12.
The 'excuse' of this arrest was that Heiko was trying to 'smuggle' fish without a proper permit.
This is based on a new law of Brazilian government which along with the new law that every foreign Scientist that is working on Brazilian wildlife should be accompanied by a Brazilian scientist too, makes the exploration of Brazilian wildlife almost impossible.
Note that all the speciments that Heiko was carrying where in alcohol and formalin solution strictly for science.
Man kan få tillstånd att exportera akvariefisk men det är OMÖJLIGT att få tillstånd att exportera vetenskapliga prover. Det handlar alltså inte om "'smuggle' fish without a proper permit". Det FINNS inget "proper permit". Brasilien ser alltså MYCKET allvarligare på att det är prover "strictly for science" än om det varit akvariefisk.
Det han påstås ha brutit mot är lagen mot "Biopiracy", en lag för att behålla genetiska resurser inom landet och den är främst riktad mot läkemedelsindustrin, men man gör ingen skilnad på forskning och forskning. Alla analyser ska ske i Brasilien.
Jag vet inte hur gammal lagen är men den har flera år på nacken.
Senast redigerad av Ola Svensson; 02 September 2008, 10:25.
All reklam är bra har jag hört
vissa medlemmar här skulle antagligen betala en peng för att dom låser in honom lite längre
Frågan som sådan är alltför alvarlig för att skämtas bort och göras till en personlig vendetta.
Jag skriver inte på petitionen även om jag kan tycka att Brasiliens regering bär sig inhumant åt mot Heiko och hans fru och inte bryr sig om miljön (se mina inlägg ovan).
Anledningen till att jag inte skriver på är istället
att jag tycker att den inte kraftigt tar avstånd från de övertramp mot lagen som uppenbarligen trots allt har skett.
att man inte accepterar landet Brasiliens rätt att besluta om egna lagar inom landet.
att skrivelsen innehåller flera sakfel.
att kravet är "Frige Heiko Bleher" - vadå är det då OK att hans fru sitter kvar.
Det kan kanske vara intressant att veta bakgrunden till Biopiracy lagarna.
Brasiliens upplevde vid förra sekelskiftet en mycket stark ekonomisk tillväxt pga en enorm gummiboom. Efterfrågan på gummi kom sig av den framväxande bil och cykel industrin. Det fanns ingen annan tillgänglig teknik eller naturresurs för att framställa gummi vid denna tidpunkt.
En Britisk "forskningsresande" smugglade ut frön från gummiträdet vilka sedan användes för att starta gummipplantager i sydostasien. Det låga löneläget där pressade gummipriset och gummiboomen var snart över för Brasilien.
Den Brasilianska uppfattningen är att detta skadat landets ekonomi på ett orättfärdigt sätt och att det inte får upprepas.
Detta exempel är bakgrunden till biopiracy lagarna men tillämpningen är ju en annan. I tillämpningarna spelar sannolikt mutor och ren xsenofobi ofta en mycket stor roll.
"Detta exempel är bakgrunden till biopiracy lagarna men tillämpningen är ju en annan. I tillämpningarna spelar sannolikt mutor och ren xsenofobi ofta en mycket stor roll.
mvh
olof"
Det kanske ocksa spelar stor roll att Heikos ilegala fangst/smuggling forsok ar langt ifran hans forsta? (+ alla andra som inte ar nagra fa)
Ocksa att det faktiskt gar, oavsett % av svarighet, att fa tillstand?
Jag tycker absolut inte att vi ska gora detta svarare an var det egentligen ar; allt sant har bara gett/hjalpt till att fa fram en massa ursakter for annu hardare regler.
Om det sedan dessa tillampas hardare eller ej pa utlanningar spelar mindre roll....man kan ocksa vanda pa det hela och saga att alla dessa ilegala fangster/smuggling forsok har lett till hardare regler....vilket har gjort att brasilianarna sjalva (akvarister/guider/studenter/forskare/etc/etc) har fatt det mycket svarare....vilket kan/har lett till storre xsenofobi?? Alltsa gamla diskutionen av honan eller agget?
Det har inte att gora med mutor och xsenofobi....en hel del sydamerikanska forskare har lange tryckt pa for att dessa regler ska finnas...jag har sjalv varit faltguide 5 ganger for Sven Kullander och 3 ganger for Luiz Malabarba..sa jag vet precis hur det ligger till och jag haller inte med dessa patryck....men trots att ingen utlanning har blivit tagen i Uruguay (fast jag vet vilka som har varit har och smugglat) har reglerna har ocksa blivit betydligt hardare (pa grund av alla fall i grannlanderna) och det ar hittills bara jag som fatt "betala for det" i och med att reglerna ar for alla och inte enbart for utlandska akvarister/forskare.
Jag kan mycket val forsta att brasilianare som arbetar legalt, reagerar varje gang nagon blir tagen (oavsett nationalitet), for att detta avslutar med samre arbetsmojlighet for alla inblandade.
NCS styrelse har beslutat att ha en officiell hållning i frågan:
NCS avvaktar att ha en uppfattning i det aktuella fallet tills bevisningen förts fram.
Vår generella uppfattning är att Brailiansk lag gäller i Brasilien och att man inför utlandsresor ska införskaffa aktuella tillstånd. NCS stöder inte olaglig verksamhet.
Mvh. Ola Svensson (ansvarig styrelseledamot för frågor gällande Miljö, djurskydd och samhälle)
Senast redigerad av Ola Svensson; 04 September 2008, 08:44.
Kommentar