Val av lack till frigolitbakgrunden!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slajf
    Användare
    • September 2008
    • 26

    Val av lack till frigolitbakgrunden!?

    Ska göra egen frigolitbakgrund.

    Är man i behov att lacka den eller räcker husfix-puts gött och väl?

    Om jag nu ska lacka, var hittar jag dom giftfria färger? Hoppas färgerna finns i rusta,bauhaus,jem&fix, Flugger färg osv..... vill inte beställa genom internet precis
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    #2
    Ursprungligen postat av Slajf
    Ska göra egen frigolitbakgrund.

    Är man i behov att lacka den eller räcker husfix-puts gött och väl?

    Om jag nu ska lacka, var hittar jag dom giftfria färger? Hoppas färgerna finns i rusta,bauhaus,jem&fix, Flugger färg osv..... vill inte beställa genom internet precis
    Hej! Kul att du fixar egen bakgrund - bilder? Om du söker så finns det säkert tonvis med trådar om bakgrunder och lackförslag både här och på Zoopet -

    själv använde jag Flüggers vattenbaserade golvlack och strök två - tunna! - lager. Det har fungerat jättebra i ett 310 liters kar som nu varit igång i snart ett år. Kolla tråden projekt 310 - kan inte detta med att ge en länk!

    Lycka till!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

      #3
      Jag byggde några frigolitbakgrunder för 25 år sedan. Jag använde husfix med brytfärg och täckte sedan det hela med tvåkomponents båtlack. Tyvärr kan ju båtlackerna ha förändrats sedan dess så jag har inte så mycket att tillföra egentligen. Dessutom verkar husfix ha så förändrats så pass att vissa föredra att inte måla över med lack.

      Vad hette nu han som ansvarade för bakgrunderna på Skansens akvarium och höll föredrag lite här och där om hantverket, bland annat i Botkyrka Akvarieförening? Det måste ju gå att hitta uppgifterna någonstans!
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      Arbetssätt...