Bygga eget frigolit bakgrund! Hjälp uppskattas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slajf
    Användare
    • September 2008
    • 26

    Bygga eget frigolit bakgrund! Hjälp uppskattas

    Hej!

    Har haft funderingar på att bygga eget frigolitbakgrund till min akvarium Juwel 180Liter Rio. Vill få den så naturlig som möjligt till mina nyblivande malawi-fiskar.

    Jag vet inte om nån annan här har gett in sig på nått liknande, om det finns nån så dela gärna med dig.

    Tillgångar för tillfälle : Arbetsplats
    har frigolit 200cm x 60cm x 5cm
    Sillicon (ska köpa från clas ohlsson)
    Husfix byggspackel (ska köpa från coop bygg)

    Allting är solklart tills jag kommer till färgerna....

    Var kan man köpa färger som inte skadar fiskar ?
    Läste att man måste köpa epotex akvarielack. 370:- för 0.5kg lack är SVINDYRT! Är man verkligen i behov av det ?

    Kan man använda nått annat alternativ ?
  • slusken

    #2
    Ursprungligen postat av Slajf
    Hej!

    Har haft funderingar på att bygga eget frigolitbakgrund till min akvarium Juwel 180Liter Rio. Vill få den så naturlig som möjligt till mina nyblivande malawi-fiskar.

    Jag vet inte om nån annan här har gett in sig på nått liknande, om det finns nån så dela gärna med dig.

    Tillgångar för tillfälle : Arbetsplats
    har frigolit 200cm x 60cm x 5cm
    Sillicon (ska köpa från clas ohlsson)
    Husfix byggspackel (ska köpa från coop bygg)

    Allting är solklart tills jag kommer till färgerna....

    Var kan man köpa färger som inte skadar fiskar ?
    Läste att man måste köpa epotex akvarielack. 370:- för 0.5kg lack är SVINDYRT! Är man verkligen i behov av det ?

    Kan man använda nått annat alternativ ?
    Tjena!
    Ska du blanda i färgpigment i husfixen ska du absolut lacka bakgrunden efteråt. Man vill ju inte att det ska komma ut eventuella gifter och annat mysigt till firrarna i vattnet. Jag köpte pigment som man använder för att färga fogarna till kakel och klinker. Det hittar du i vilken färgbutik som helst. Bara att fråga personalen.
    Lacket är helt klart värt pengarna. Jag har haft min bakgrund i över 6 månader och det finns inte en antydan på att fiskarna skulle ha lyckats gnaga bort något. Nackdelen är ju att det ska torka i en vecka innan du kan sätta i bakgrunden och fylla upp med vatten!

    Har du pengarna skulle jag ändå rekommendera dig att satsa på en "riktig" bakgrund i stället typ BTN eller AquaTerra. Det är svårt som f-n att få det riktigt bra med frigolitbakgrund.
    Jag ska själv byta så fort ekonomin tillåter det!

    // Jim!

    Kommentar

    • roger.j
      Användare
      • June 2008
      • 91

      #3
      Om du ska måla bakrunden går det bra att andvända vanlig vattenfärg (på husfixet dom du lagt på frigoliten).
      Men som lack finns de ju ricktig akvarium lack (epotek) kanske lite väl dyr men den är helt giftfri.
      MVH Roger

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

        #4
        Hej! ta en titt i tråden Projekt 310 under DIY i forumet (är aktuell nu igen!?) så kanske du kan få inspiration och tips. Den dyrare akvarielacken behöver du inte använda - vattenbaserad golvlack (Flügger använde jag) går utmärkt, men den är ju inte heller gratis. Och jag blandade pigment (giftfritt) i husfixen för att få de nyanser jag ville (det senare var inte helt enkelt, men det går om man tar tid på sig och provar!)

        Jag tycker absolut att du ska bygga själv - dels är det inte så svårt, dels får du en helt unik bakgrund som DU själv har gjort. Det tycker iallafall jag är värt en del. Och det går också att komma undan relativt billigt - lacken är i särklass den dyraste utgiften!

        Kör hårt och lycka till!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        Arbetssätt...