"Bästa bud"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    "Bästa bud"

    Det har börjat dyka upp fler och fler annonser som vill sälja till "högstbjudande" eller efterlyser "bästa bud". Jag tycker det ska vara ett krav att alla priser ska vara utsatta på de produkter som säljs via NCS Köp- och sälj. Tjänsten är gratis och är förknippad med en hobbybetonad hemsida. De som vill få ut mesta möjliga av allting kan väl hänga på auktionssajterna eller köpa en betalannons någonstans?

    Vad tycker ni andra?
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Ja håller me du.

    Problemet är nog att man vet liksom inte vad det kan vara värt, och för att kolla läget och ha en brasklapp med så skriver man så.

    Men ja håller med. priset borde vara en naturlig del av annonsen.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #3
      Enligt annonseringsreglerna är redan pris en obligatorisk uppgift. Så det handlar kanske mer om moderering av annonserna?
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

        #4
        Jag tycker det e upp till var å en. Däremot är det intressant att man kan störa sig på nåt sånt!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • May 2005
          • 1554

          #5
          Kan bara svara för egen del. Jag brukar inte sätta ut kronor för att ha lite förhandlingsmån att kunna ge "rabatt" till synnerligen intressanta projekt och så.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av ozric
            Jag tycker det e upp till var å en. Däremot är det intressant att man kan störa sig på nåt sånt!
            Det är ganska lätt ibland... det finns många som skapar en sån annaons fast dom inte alls ska sälja, dom vill bara kolla vad dom skulle kunna få.
            Det är lite sådär tycker jag, speciellt om man blir glad för man tror man hittat något man vill ha.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • September 2005
              • 1250

              #7
              Ursprungligen postat av ozric
              Jag tycker det e upp till var å en. Däremot är det intressant att man kan störa sig på nåt sånt!
              Jag tycker det är intressant att man kan störa sig på att någon stör sig - trots att man är neutral inför frågan.
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • AnnikaY
                NCS Medlem
                • December 2002
                • 228

                #8
                Ursprungligen postat av Micke
                Enligt annonseringsreglerna är redan pris en obligatorisk uppgift. Så det handlar kanske mer om moderering av annonserna?
                Nja, så här står det i annonsreglerna "- pris eller betalningsvillkor på varan (ex. enligt överenskommelse)" Vilket jag tolkar som att det faktiskt är tillåtet att skriva "Bästa bud"

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • September 2005
                  • 1250

                  #9
                  Annika, jag håller helt med dig om din tolkning. Ta bort dessa onödiga rader, det är ungefär som att säga att man är tvungen att berätta vad man tänker sälja. Bladder ska inte finnas i regler.
                  Senast redigerad av Per B; 01 September 2008, 23:01.
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #10
                    Ursprungligen postat av AnnikaY
                    Nja, så här står det i annonsreglerna "- pris eller betalningsvillkor på varan (ex. enligt överenskommelse)" Vilket jag tolkar som att det faktiskt är tillåtet att skriva "Bästa bud"
                    Jag ser det nu. Men jag vill minnas att avsikten var att pris skulle vara obligatoriskt. Sen har nog formuleringen blivit fel.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • AnnikaY
                      NCS Medlem
                      • December 2002
                      • 228

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke
                      Jag ser det nu. Men jag vill minnas att avsikten var att pris skulle vara obligatoriskt. Sen har nog formuleringen blivit fel.
                      Ska ta och kolla upp detta.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

                        #12
                        Jag som modererar annonserna tycker inte att det är något fel att det står bästa bud eller högstbjudande, även om det står att pris ska anges.
                        Det har ju varit så i flera år.

                        Isåfall borde ju även "prutmån finnes" inte vara tillåtet.
                        Det har bara förekommit ett par annonsörer som har varit oärliga när det gäller priser och dessa raderas asap.

                        Annonsreglerna ska kanske ses över och allt "luddigt" bör rättas till.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

                          #13
                          Nu var det inte nån annons, men jag sålde lite växter till Per B igår och som vanligt blev det en diskussion i stilen "jag vill betala X", "Nä, så mycket kan du inte betala, mindre..." när man träffar likasinnade
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

                            #14
                            Varför reta sig på att någon vill ha så mycket som möjligt för sina prylar, det vill vi ju alla.
                            Då är det väl sämre om man sätter ut värsta lockpriset hos ciklid.se och sen kan ha sin egen lilla auktion hemma och kanske få flera besvikna spekulanter.

                            Varför inte ha köp och sälj i forumstil där man kan gå in och ställa frågor till säljaren som sen alla kan se. Jag tror att ciklider.se har det så.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

                              #15
                              Man kan ju även ha en auktionsdel som på plantswap.se. Det är en kul avdelning där man kan sälja saker som man bara måste rensa ut och som andra kan fynda. Men även rariteter som kan ge lite högre pris när alla intresserade bjuder.
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...