akvariumstorlek??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    NCS Medlem

• August 2008
    • 252

akvariumstorlek??

hur stor ska ett akvarium vara till de fiskar jag vill ha? det är en vardaglig fråga som går att lösa på olika sätt. mycket spännande, tycker jag, är att rota i andra länders rekommendationer. själv är jag född i tyskland och engelskan funkar också hyfsat. det blir alltså både böcker och hemsidor på minst tre språk (norska och danska är ju inte heller så långt borta) en del böcker vi har på svenska är dessutom översatta. själv ser jag en benägenhet att tro på de mest optimistiska rekommendationerna, jag vill ju ha firrarna och ett nytt kar är alldeles för dyrt just nu.... och så verkar det finnas olika förhållanden (vattenkvalitét i ledningen, mm.) och traditioner (antal vattenbyten, antal växter och fiskar, mm.) i respektive land. har någon intressanta synpunkter till ämnet? c
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • jannemannen
    Användare
    • July 2004
    • 306

Hur stort akvarium skall man ha ? Det styrs ju helt och hållet av vad man vill ha för fiskar, hur mycket plats man har, och hur mycket pengar man har tänkt att spendera.

Jag brukar säga att man skall ha så stort som man har plats och råd med ! Ju större desto bättre !

Jag har iaf aldrig hört talas om någon som har ångrat att dom har köpt ett lite större än vad som var tänkt från början...

Mvh/Janne
    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

exakt... jag köpte ett 375 i tron på att om man tog i rejält skulle man vara nöjd längre. Efter sex månader bytte jag till ett 720

Köpte mitt begagnat... kan hitta klipp emellanåt.
      - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• chippog
        NCS Medlem

• August 2008
        • 252

det skulle vara intressant, om någon har en kommentar angående utländska storleksrekommendationer också. vet någon mer om skillnader mellan länderna?

Kommentar

• dan_ne
          Användare
          • October 2007
          • 41

amerikanare

rent generellt o utan att hänvisa till nån särskild källa så tycker jag att det verkar som att samma art kräver ett mindre akvarie i usa
          (dessutom verkar dom vara dassiga inredare...(akvarie presentationerna på cichlid forum)

mvh Danne

Kommentar

• chippog
            NCS Medlem

• August 2008
            • 252

det är just det jag menar, det måste ju finnas fler her som har stött på det, olika länder, olika akvariestorlekar, olika rekommendationer om vilka fiskar som går ihop osv.

Kommentar

• patrickeriksson
              Användare
              • October 2007
              • 355

Ursprungligen postat av dan_ne
              rent generellt o utan att hänvisa till nån särskild källa så tycker jag att det verkar som att samma art kräver ett mindre akvarie i usa
              (dessutom verkar dom vara dassiga inredare...(akvarie presentationerna på cichlid forum)

mvh Danne
              Håller med på båda punkterna. Ursprungligen så kom väl dom flesta rekommendationer från Europa och sedan översattes från liter till gallon och från cm till tum. Det avrundades nog hej vilt och dessutom så finns ju olika mått på gallon.
              Däremot tror jag att antal cm fisk per liter akvarievatten är ungefär lika.
              En annan sak som också gör viss skillnad är standard storlekarna och måtten på akvarium. I USA och Kanada är akvarium oftast högre än bredare och många ciklider utnyttjar ju inte de övre regionerna i karet.

När det gäller inredning så beror det nog mest på att akvarie bakgrunder inte varit lätta att få tag på, samt att folk här inte vill lägga ut några större belopp på inredning. Detta håller dock på att vända med det lär väl ta ett tiotal år innan vi är ikapp...
              En annan sak är också att som jag nämnde ovan är karen höga och inte breda vilket inte är optimalt för att installera bakgrunder.
              Patrick Eriksson

Kommentar

• dan_ne
                Användare
                • October 2007
                • 41

Ursprungligen postat av patrickeriksson
                Håller med på båda punkterna. Ursprungligen så kom väl dom flesta rekommendationer från Europa och sedan översattes från liter till gallon och från cm till tum. Det avrundades nog hej vilt och dessutom så finns ju olika mått på gallon.
                Däremot tror jag att antal cm fisk per liter akvarievatten är ungefär lika.
                En annan sak som också gör viss skillnad är standard storlekarna och måtten på akvarium. I USA och Kanada är akvarium oftast högre än bredare och många ciklider utnyttjar ju inte de övre regionerna i karet.

När det gäller inredning så beror det nog mest på att akvarie bakgrunder inte varit lätta att få tag på, samt att folk här inte vill lägga ut några större belopp på inredning. Detta håller dock på att vända med det lär väl ta ett tiotal år innan vi är ikapp...
                En annan sak är också att som jag nämnde ovan är karen höga och inte breda vilket inte är optimalt för att installera bakgrunder.
                ok ,nu när du säger det så kopplade jag.en del lägger till"long" efter akvarievolymen.
                så i praktiken kanske ett"long kar" i själva verket är mer likt dom svenska standardmåtten?
                har förresten hört att Btn bakgrunder ska va svindyra där,stämmer det?

Kommentar

• chippog
                  NCS Medlem

• August 2008
                  • 252

jag undrar, om det bara är en modegrej med höga kar, är det vissa i amerikat favoriserade fiskarter som trivs bättre i höga kar eller vad ligger bakom skillnaden? just översättningen kan jag tänka mig delvis som en bov i sammanhanget, särskild om översättare utan djupare kunskap försöker göra så gott de kan. varför är det förresten här i sverige så omtyckt med långa kar, 150 cm och längre? är det ciklidernas "fel"? saltvattenkar ser inte alls lika långsmala ut däremot...

Kommentar

• patrickeriksson
                    Användare
                    • October 2007
                    • 355

Ursprungligen postat av chippog
                    jag undrar, om det bara är en modegrej med höga kar, är det vissa i amerikat favoriserade fiskarter som trivs bättre i höga kar eller vad ligger bakom skillnaden? just översättningen kan jag tänka mig delvis som en bov i sammanhanget, särskild om översättare utan djupare kunskap försöker göra så gott de kan. varför är det förresten här i sverige så omtyckt med långa kar, 150 cm och längre? är det ciklidernas "fel"? saltvattenkar ser inte alls lika långsmala ut däremot...
                    Att karen är så höga här beror nog främst på att det blir större yta att titta på och karen ser också större ut än dom egentligen är, vilket går hand i hand med Amerika mentaliteten att allt ska vara så stort som möjligt.
                    För att ta ett exempel: Jag går ut i affären här för att köpa en sovsäck. Sovsäckarna är löst ihoprullade för att se så stora ut som möjligt. Kollar man på sovsäckar i Sverige så är dom ju oftast mer kompakta för man vill ha en som är lätt att stuva ner i ryggsäcken. Samma sak gäller det mesta här.
                    Klart man vill visa tjejen sin nya stora sovsäck, eller akvarium
                    Patrick Eriksson

Kommentar

• chippog
                      NCS Medlem

• August 2008
                      • 252

jag hade hoppats på, att det kunde varit nån biologisk nödvändighet bakom...
                      de där långsmala karen som är inne här nu, har varit ett tag, är ju optiskt också ganska tilltalande om inte mer ändå, cinemaskop, typ, plus att det finns en biologisk nödbändighet bakom enligt härskande uppfattning.

Kommentar

• Peter_A_F
                        Användare
                        • January 2008
                        • 809

jag hade hoppats på, att det kunde varit nån biologisk nödvändighet bakom...
                        de där långsmala karen som är inne här nu, har varit ett tag, är ju optiskt också ganska tilltalande om inte mer ändå, cinemaskop, typ, plus att det finns en biologisk nödbändighet bakom enligt härskande uppfattning.
                        Jag skulle gissa att det finns några enkla anledningar till vårat format.

Kravet på tjockare glas ökar också med höjden eftersom vattnet utövar högre tryck när vattenhöjden ökas.

Det är också mer praktiskt att komma åt i ett kar som inte är för högt.

För de flesta fiskar som skapar revir är det bottenytans storlek som spelar störst roll eftersom de får mer yta/grottor eller vad som nu reviret består av att dela på.
                        - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

I USA och Kanada är akvarium oftast högre än bredare och många ciklider utnyttjar ju inte de övre regionerna i karet.
                          Det är nog bara i Sverige som vi vill ha bredare än högre akvarier. Standardstorleken på t.ex. tyska akvarier är ofta högre än bredare. Fördel med högre kar är att växterna kan växa mer. I Sverige har vi inte direkt haft någon växtradition utan heller jobbat med "död" inredning och då är det lättare med ett brett än högt akvarium. Sverige är t.ex. det land där det säljs särklassigt mest BTN-bakgrunder per capita.

jag hade hoppats på, att det kunde varit nån biologisk nödvändighet bakom...de där långsmala karen som är inne här nu
                          Långsmala akvarier ger ofta utrymme för fler revir i akvariet och ciklider är ju revirhävdande vilket gör att långa akvarier passar utmärkt för dessa.

det skulle vara intressant, om någon har en kommentar angående utländska storleksrekommendationer också. vet någon mer om skillnader mellan länderna?
                          Jag tycker nog i alla fall oftast att det inte är någon större skillnad i storleksrekommendationer mellan olika länder i Europas norra halva. I södra Europa är detta nog inte någon prioriterad fråga om man säger så
                          Då kan det i så fall också finnas minst lika mycket varierande storleksrekommendationer inom ett land. Ta t.ex. hajmalen där jag i Sverige har sett rekommendationer på mellan 60 liter och 3.000 liter.

Kommentar

• chippog
                            NCS Medlem

• August 2008
                            • 252

just hajmalen (cirka 11 cm) har jag haft ett exemplar som jag fick tillsammans med mitt begagnade kar (220 liter). av de åtta arter jag har haft under min korta nybörjartid (i år) verkade denna fisk mest lida av det "lilla karet". trots praktbotiornas sällskap under simövningarna saknade den så klart andra hajmalar. men då antar jag att vi snackar mycket större kar.
                            fast jag är från tyskland ursprungligen, vet jag inte alls, vilka kar som är de mest köpta där. utbudet ser enligt katalogen och hemsidorna likadant ut som här. även snacket på ciklidlastiga hemsidorna verkar likna det som finns här. jag kanske borde ställa frågan även där...
                            tack förresten för alla spännande synpunkter! chippog

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

fast jag är från tyskland ursprungligen, vet jag inte alls, vilka kar som är de mest köpta där. utbudet ser enligt katalogen och hemsidorna likadant ut som här. ! chippog
                              IDAG är det till stor del samma akvarium. För 15 år sedan så var säkert 80% av alla akvarium som såldes i Sverige svensktillverkade och därmed också ofta bredfare än högre.
                              Idag är situtionen den omvända och 80% av akvarierna som säljs här är tysk- eller polsktillverkade vilket då också innebär att de ofta är högre än bredare.

Kommentar

Arbetssätt...