Sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats E

    Sniglar

    Flyttade för en månad sedan mina sju Praktbotia från mitt 400 l till mitt 720 l.
    Hade sett några sniglar där och tänkte detta skulle få bort dom.
    Fick en chock ikväll när jag tittade till 400 l. En helt otrolig mängd sniglar (värre än Egyptens gräshoppor, nästan).
    Har snigelmedel hemma men törs jag ha i det, det blir väl flera kilo döda sniglar. Tömma och sanera karet helt är det lösningen?
    Tacksam för svar. Mats
  • Mats E

    #2
    Sniglar!

    Jag är tydligen ensam om detta problem!???
    Nåväl, hade i snigelmedel för två dagar sedan. Nu många döda men lika många icke döda. Vad göra? Köpa 20 Praktbotia eller???
    Jag skriver ej ofta här men har i tre års tid läst och lärt av er mer erfarna akvarister!
    Fortfarande tacksam för svar...

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • November 2006
      • 1493

      #3
      Ursprungligen postat av Mats E
      Jag är tydligen ensam om detta problem!???
      Nåväl, hade i snigelmedel för två dagar sedan. Nu många döda men lika många icke döda. Vad göra? Köpa 20 Praktbotia eller???
      Jag skriver ej ofta här men har i tre års tid läst och lärt av er mer erfarna akvarister!
      Fortfarande tacksam för svar...

      Jag vet inte hur stora sniglarna är men palettciklider och liknande äter ju sniglar om dom inte är allt för stora....


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • December 2005
        • 1295

        #4
        Ursprungligen postat av Mats E
        Jag är tydligen ensam om detta problem!???
        Nåväl, hade i snigelmedel för två dagar sedan. Nu många döda men lika många icke döda. Vad göra? Köpa 20 Praktbotia eller???
        Jag skriver ej ofta här men har i tre års tid läst och lärt av er mer erfarna akvarister!
        Fortfarande tacksam för svar...

        Nu vet jag inte vilken typ av sniglar som du har problem med, men jag gissar att det är den Malaysiska snigeln. På senare tid har det kommit ut en snigelfälla i handeln mot denna ohyra....

        Så här skrev Nols ciklidhobby på sin hemsida www.ciklidhobby.com/ för en tid sedan.

        Nyinkommet (071105)
        NYHET:
        Nu har den kommit, snigelfällan som lurar den Malaysiska snigeln, som tidigare har varit svårt att bli av med, man lägger en fodertablett i fällan och sätter i fällan över natten i akvariet, på morgonen dagen efter tömmer man så ur nattens fångst tills man blivit av med alla större sniglar, de små tar botier hand om.

        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • oaken
          Användare
          • January 2008
          • 269

          #5
          Sen kan man ju fråga sig: varför har jag problem med sniglar? De förökar sig bara explosionsartat under goda förhållanden (mycket mat). Alltså kan man ju dra vissa slutsatser, eller?

          Känns som om det är något fel när folk gör allt de kan för att bli av med akvariets bästa renhållare

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

            #6
            Har läst att Agamyxis Pectinifrons och liknande malar är duktiga på sniglar.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • daniel60
              Användare
              • March 2003
              • 527

              #7
              Instämmer i de två föregående inläggen.
              Sedan jag blev småbarnpappa och inte längre har tid att mata fiskarna hela tiden har snäckorna blivit lagom många (och fiskarna friskare).
              Akvarierna med yngel är de enda där snäckorna blir för många. Överskottet vräker jag ner till två stora Agamyxis-släktingar - Megalodoras uranoscopus - och alla snäckor försvinner under natten.
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

              Kommentar

              • Mats E

                #8
                Tack för era svar.
                Jo jag har nog matat lite väl mycket, får dra ner på det.
                Har nu sugit gruset,gjort rent filtrena,plockat en hel del sniglar och köpt 5 Praktbotia som jag hoppas kan vräka i sig en del!
                Har planer/drömmar om att låta mitt RödRubin par leka i detta kar sedan.

                Kommentar

                Arbetssätt...