snyggt Per, jag hade lagt i torkade boklöv på botten, tror det hade blivit pricken över i:et, dessutom är det kul att se dvärgcikliderna gömma sig bland löven
Sydamerika for beginners, del 2: Hur många fiskar?
Kollaps
X
-
-
Tack för tipset Wofflan. Jag har redan en hel del löv, visserligen ek. Med andra ord ska jag ha mer löv i förgrunden?mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Tycker det ser kanonfint ut Per. Gillar de långa grenarna eller rötterna. Sett ur en Apistogrammas ögon skulle det finnas mer löv på botten, men det sänker PHt och jag tycker du har fina värden på vattnet nu. PHt kan bli väl instabilt om man kommer i närheten av 6 och man vill inte få ett störtdyk till 4.
Och jo, om man vill ha mer än en hanne Apistogramma så skulle jag förorda ett rejält röse av rötter typ i mitten av karet så man delar av reviren. Men det blir inte alltid så snyggt så det är en avvägningsfråga.
Jo, och så klassikern, vill man ha lek så finns det inte mycket som slår en halv kokosnöt som grotta.
Förövrigt så kanske du skulle droppa i några testpiloter innan Apistona går i.Senast redigerad av Olorin; 04 September 2008, 07:24.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Kommentar
-
Tack Maths.
Nu ska jag lägga skolböckerna åt sidan ett tag och åka och hämta ett stim vinkeltetror så akvariet kommer igång. Då får jag ju samtidigt de testpiloter som Olorin talade om.mvh Per
-
Lite uppdatering:
Igår kom jag hem från ett besök hos döttrarna i Göteborg. Denna mycket trevliga helg avslutades med ett besök hos ni-vet-vem i Kungsbacka. Därifrån bar jag hem ett par påsar innehållandes dels ett par av Microgeophagus Ramirezi av den blåare modellen, dels ett par av Apistogramma Pulchra, "blau spiegel" (hej Maths). Ciklidistiskt (finns det ordet?) ska alltså akvariet nu kompletteras med gul A. agassizii. Enligt plan kommer dessa individer att bestå av en mycket stilig, tjeckiskt odlad, ung man tillsammans med en av hans landsmaninnor. Detta vackra par ska kompletteras med Olorins tre ungmöer. Det tjeckiska paret hämtar jag i morgon, hur det ska bli med Olorins trio bestäms av hur känsliga hans nylekta Kurvciklider är.
Otocinclusar och Fantomtetror finns att shoppa i Växjö. Mina drömmars pansarmalar får vänta en aning - jag vacklar.
Än så länge är det väldigt roligt med SA. Hur det blir om jag i vanlig ordning lyckas döda mina växter återstår att se...mvh Per
-
Jag behöver er hjälp igen:
Jag har hittills sänkt pH och KH med Amtra trop. Enligt lagen om alltings jävlighet har det preparatet givetvis försvunnit från hyllorna i alla akvarieaffärer i Växjö/Kalmar/Nybro. Beror det på att det märket har försvunnit i konkurrensen eller "bara" på att Simontorp har lagt ned?
Min fråga är vilken alternativ produkt som är lämpligast? Hur väl står sig tex Tetra Aqua Ph/KhMinus mot Amtra Trop? När det gäller Amtra hade jag precis lärt mig att det var 6 ml per 10 liter vatten som gällde vid vattenbyte. Vad kan tänkas gälla med Tetras produkt. Finns det andra produkter som rekommenderas istället för Tetra Aqua Ph/KhMinus som ersättning för Amtra trop?mvh Per
-
Kommentar
-
Tack för tipset. Jag beställde precis 2 liter. Hoppas de sköter sig och levererar snabbt!mvh Per
-
Jag har ett gämg pirangatetror och det är nog den "bästa" tetra jag haft. Tetrevärldens Cyprichromis ungefär. Hannarna är hur snygga som helst när de står sida vid sida och spänner sig.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
Vad jobbig du är
Jag surfade fram namnet Nannostomus beckfordi samt en bild på två hanar som spänner sig http://www.geocities.jp/goleshiiriin...ordi203top.jpg
De är inte lika "fjompiga" som smyckestetror utan rätt kaxiga.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag misstänkte att det var den
Har haft och har varianter från Nannostomus släktet så länge jag kan minnas. De är helt klart favoriter även hos mig!Kommentar
Kommentar