Sydamerika for beginners, del 1: Kalk i sten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    Sydamerika for beginners, del 1: Kalk i sten?

    Inför uppstarten av ett sydamerikaakvarium har jag testat att hälla "Absolut ren ättika", 24% på de kalkstenar jag använder till mina Tanganyikaakvarier. Jag hör inte ett endaste litet fräsande vilket föranleder följande frågor:

    Betyder det att kalksten inte innehåller kalk eller att det är så marginellt att dessa stenar inte kommer att påverka mitt vattenvärde så att det blir mer hårt eller basiskt?

    Innehåller kalksten inte kalk?

    Hur kan "Absolut ren ättika" vara enbart 24%? :|

    Är tricket att använda ättika med eller utan fräsande bara en myt?
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Ursprungligen postat av Per Bjellert
    Inför uppstarten av ett sydamerikaakvarium har jag testat att hälla "Absolut ren ättika", 24% på de kalkstenar jag använder till mina Tanganyikaakvarier. Jag hör inte ett endaste litet fräsande vilket föranleder följande frågor:

    Betyder det att kalksten inte innehåller kalk eller att det är så marginellt att dessa stenar inte kommer att påverka mitt vattenvärde så att det blir mer hårt eller basiskt?

    Innehåller kalksten inte kalk?

    Hur kan "Absolut ren ättika" vara enbart 24%? :|

    Är tricket att använda ättika med eller utan fräsande bara en myt?
    Bättre är att att använda en mer koncentrerad syra. Det krävs relativt hög kalkhalt för att den vanliga ättikan som finns i handeln skall ge utslag. T.ex. avkalkningmedel till kaffebryggare brukar vara lite mer koncentrerat.

    Själv använder jag en del kalk i mitt sydamerikaakvarium eftersom vattenvärdena annars blir så himla instabila - men det beror ju förstås på att KH-värdet i kranen är lågt här

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

      #3
      Tack för svaret.

      Jag glömde att berätta att när jag använde samma ättika i vattenkokaren så fräste det med besked på kalkavlagringarna. Med andra ord så borde min kalksten vara måttligt "kontaminerad" av kalk, eller? Men jag ska testa avkalkningsmedel så jag får en referens till.

      Mitt kH här på Öland är nog bättre (högre) än ditt, 6-7 KH, så jag har skapligt stabilt vatten och borde kunna unna mig att sänka KH några enheter, eller vad tycker du? Samtidigt är det ju detta höga värde som gör att jag vill vara på den säkra sidan i mitt val av bergart. Vi ska till Gbg och västkusten nästa helg. Det kanske är säkrast att lägga upp ett litet lager med granitsten då. Det är väl en "sur" stenart?
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #4
        Ursprungligen postat av Per Bjellert
        Tack för svaret.

        Jag glömde att berätta att när jag använde samma ättika i vattenkokaren så fräste det med besked på kalkavlagringarna. Med andra ord så borde min kalksten vara måttligt "kontaminerad" av kalk, eller? Men jag ska testa avkalkningsmedel så jag får en referens till.

        Mitt kH här på Öland är nog bättre (högre) än ditt, 6-7 KH, så jag har skapligt stabilt vatten och borde kunna unna mig att sänka KH några enheter, eller vad tycker du? Samtidigt är det ju detta höga värde som gör att jag vill vara på den säkra sidan i mitt val av bergart. Vi ska till Gbg och västkusten nästa helg. Det kanske är säkrast att lägga upp ett litet lager med granitsten då. Det är väl en "sur" stenart?
        På Öland är väl vattnet så hårt att man kan "gå på det" om man nu inte kör med en avkalkare som många gör på Öland.
        Så du lär inte behöva kalksten i ditt akvarium - vanlig granit påverkar inte vattnet alls.

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • September 2005
          • 1250

          #5
          Granit får det bli!
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          Arbetssätt...