Filter till akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • r0lf

    Filter till akvarie

    Hej!
    Är ny här på forumet så ska börja med att presentera mig. David 25år boende i göteborg, hade för många år sen akvarie och har nu bestämt mig för att starta upp ett nytt.

    Har köpt mig ett Juwel trigon 350l och ett Aquael Unimax 500 filter som ska pumpa 1200l/h.

    Nu till frågan räcker det filtret till malawisar som ja tänkt att ha eller ska ja satsa på ett filter som pumpar 1400l/h?

    Mvh David
  • Hogan1
    Användare
    • August 2008
    • 149

    #2
    Ursprungligen postat av r0lf
    Hej!
    Är ny här på forumet så ska börja med att presentera mig. David 25år boende i göteborg, hade för många år sen akvarie och har nu bestämt mig för att starta upp ett nytt.

    Har köpt mig ett Juwel trigon 350l och ett Aquael Unimax 500 filter som ska pumpa 1200l/h.

    Nu till frågan räcker det filtret till malawisar som ja tänkt att ha eller ska ja satsa på ett filter som pumpar 1400l/h?

    Mvh David

    Bra fråga som jag själv har ställt (alltså hur stort filter man skall ha i förhållande till akvariets volym) men jag tycker aldrig att jag sett något kvalificerat bra svar. Vad jag har kunnat läsa mig till är i princip; "Du skall ha så stort filter du har råd med".

    Juwels standard till ett 450 liter är ett filter som pumpar 1200 l/h vilket åtminstone jag ansåg klart i underkant så i stället för att lägga till ett svampfilter, satsade jag på ett Fluval FX5 och vet i alla fall att kapaciteten är tillräcklig.
    Har man å andra sidan dryga 3 gånger akvarievolymen borde det ju kunna räcka en bit - men hellre 1400 l/h än 1000 om pengarna finns.
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

      #3
      Ursprungligen postat av Hogan1
      Bra fråga som jag själv har ställt (alltså hur stort filter man skall ha i förhållande till akvariets volym) men jag tycker aldrig att jag sett något kvalificerat bra svar. Vad jag har kunnat läsa mig till är i princip; "Du skall ha så stort filter du har råd med".

      Juwels standard till ett 450 liter är ett filter som pumpar 1200 l/h vilket åtminstone jag ansåg klart i underkant så i stället för att lägga till ett svampfilter, satsade jag på ett Fluval FX5 och vet i alla fall att kapaciteten är tillräcklig.
      Har man å andra sidan dryga 3 gånger akvarievolymen borde det ju kunna räcka en bit - men hellre 1400 l/h än 1000 om pengarna finns.
      Hej!

      Det finns inga sanningar i denna fråga.
      Dels så beror det på:
      - hur mycket fisk vi skall ha i baljan.
      -Vilken filter teknik vi skall nyttja
      -Och sist men inte minst viktigt vilka firrar skall gå i akvariet.
      Man skall inte glömma att idag finns teknik som man bara kunde drömma om för 20 år sedan. För att inte tala om hur det såg ut på 60-70 talet.
      Men det gick utmärkt att både odla och ha riktigt imponerande baljor på den tiden. Vi hade inte så mycket val.
      Visst är det enklare idag, inget att diskutera.
      Själv kör jag i ett 540 l akv 3000 l/t powerhead genom filtermatta.
      Fisken är Tanganyika funkar kanon.
      Till SA blir detta för mycket för vissa arter. För att inte tala om Gurami och liknande firrar
      Mvh Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Hogan1
        Användare
        • August 2008
        • 149

        #4
        Nu skulle det ju vara Malawi i tanken - så mitt "råd" utgick från det. Hittade filtret Aquael Unimax 500 också - det skall ju ge 2000 l/h och bör enligt vad jag kan förstå räcka en bra bit under normala omständigheter.

        Själv köpte jag ett Fluval FX5 till mitt Juwel 450 och har tidigare erfarenheter av Eheim ytterfilter, Filtermatta med powerhead och bottenfilter.

        I mitt förra akvarieliv (540 l) med Malawi hade jag två Eheim ytterfilter. Mitt enda Fluval fyller nu filterfunktionen ensamt och det känns som en klar förbättring. Fluvalfiltret känns också så säkert jag tror det går att få ett ytterfilter med slangklämmor som garanterat håller fast slangarna i filtret.

        Vilket ytterfilter som helst som kan snurra 2000 l/timmen bör som jag ser det i alla fall räcka till.
        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • February 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av Hogan1
          Nu skulle det ju vara Malawi i tanken - så mitt "råd" utgick från det. Hittade filtret Aquael Unimax 500 också - det skall ju ge 2000 l/h och bör enligt vad jag kan förstå räcka en bra bit under normala omständigheter.

          Själv köpte jag ett Fluval FX5 till mitt Juwel 450 och har tidigare erfarenheter av Eheim ytterfilter, Filtermatta med powerhead och bottenfilter.

          I mitt förra akvarieliv (540 l) med Malawi hade jag två Eheim ytterfilter. Mitt enda Fluval fyller nu filterfunktionen ensamt och det känns som en klar förbättring. Fluvalfiltret känns också så säkert jag tror det går att få ett ytterfilter med slangklämmor som garanterat håller fast slangarna i filtret.

          Vilket ytterfilter som helst som kan snurra 2000 l/timmen bör som jag ser det i alla fall räcka till.
          Hej
          Jag ser inga problem i detta.
          Se bara till att "smyg" igång filtren dvs mata försiktigt första tiden för att sen när balansen infunnit sig öka matningen något.
          Personligen är jag av den uppfattningen att många håller för mycket fisk på för få liter. Så för att kompensera detta kör man på ordentligt med l/t.
          3000 l/t i mitt 540 l inhyser förtillfället 50 st E. kilesa och 60 st tanganyika killi i bra storlek vilket är för mycket fisk men jag odlar så jag har ibland inget val när kullarna kommer tätt.
          Lycka till ! / Anders
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • r0lf

            #6
            Tack för alla svar
            Har bestämt mig för att behålla filtret jag köpte och om det inte räcker slänga in en cirkulationpump senare

            mvh david

            Kommentar

            Arbetssätt...