pump med/utan filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas_alden
    Användare
    • February 2006
    • 73

    pump med/utan filter

    Hej!

    Tänker inom kort påbörja mitt bakgrundsbygge till mitt 500 liters kar..Har lite funderingar på vilket sätt som är bäst när det kommer till reningen...

    Tänkte göra ett hål i bakgrunden för utsprut från en cirkulationspump..frågan är om jag ska ha filter där bakom oxå eller om det inte behövs..Hur viktigt är det egentligen med ett filter? Har sett andra som har bottenfilter..hur effektivt är det och hur löser jag det praktiskt isåfall?

    Alla råd och förslag är välkomna..tänkte att jag skulle bestämt mig innan jag påbörjar bygget så ja inte måste göra om nåt efteråt
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • February 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av Thomas_alden
    Hej!

    Tänker inom kort påbörja mitt bakgrundsbygge till mitt 500 liters kar..Har lite funderingar på vilket sätt som är bäst när det kommer till reningen...

    Tänkte göra ett hål i bakgrunden för utsprut från en cirkulationspump..frågan är om jag ska ha filter där bakom oxå eller om det inte behövs..Hur viktigt är det egentligen med ett filter? Har sett andra som har bottenfilter..hur effektivt är det och hur löser jag det praktiskt isåfall?

    Alla råd och förslag är välkomna..tänkte att jag skulle bestämt mig innan jag påbörjar bygget så ja inte måste göra om nåt efteråt
    Hej!
    Filter är akvariets hjärta, utan ett bra filter får du aldrig ordning i baljan.
    Förenklat kan vi säga att det finns 2 filtertyper.
    -Biologisk filtrering
    -Mekanisk filtrering
    Båda typerna är bra då mekanisk tar bort o binder större partiklar i vattnet och den biologiska är hem för goda bakterier som tar hand om skadliga ämnen.
    Vilken filtervariant du skall ha styrs av vad du skall ha för fisk och inredning.
    Mvh Anders
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Thomas_alden
      Användare
      • February 2006
      • 73

      #3
      Ursprungligen postat av Anders i Askim
      Hej!
      Filter är akvariets hjärta, utan ett bra filter får du aldrig ordning i baljan.
      Förenklat kan vi säga att det finns 2 filtertyper.
      -Biologisk filtrering
      -Mekanisk filtrering
      Båda typerna är bra då mekanisk tar bort o binder större partiklar i vattnet och den biologiska är hem för goda bakterier som tar hand om skadliga ämnen.
      Vilken filtervariant du skall ha styrs av vad du skall ha för fisk och inredning.
      Mvh Anders
      Ok..då ska ja ju ha filter iaf
      Som det ser ut nu kommer ja ha kvar mina viktoria och malawi..kan bli en bunt växter men har inte bestäm om ja ska testa lite plastväxter ja har eller om ja ska ta riktiga..de blir ju endå mest för utseendets skull..eller så hoppar ja de helt..får se..annars blir det bara en del sten på botten..mekaniskt är väl det som lockar mest för det verkar enklast..eller?

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • February 2008
        • 1032

        #4
        Ursprungligen postat av Thomas_alden
        Ok..då ska ja ju ha filter iaf
        Som det ser ut nu kommer ja ha kvar mina viktoria och malawi..kan bli en bunt växter men har inte bestäm om ja ska testa lite plastväxter ja har eller om ja ska ta riktiga..de blir ju endå mest för utseendets skull..eller så hoppar ja de helt..får se..annars blir det bara en del sten på botten..mekaniskt är väl det som lockar mest för det verkar enklast..eller?
        Hej!
        Skillnaden mellan ett mekaniskt filter och biologiskt är många gånger hårfin.
        Då dom goda bakterierna även intar mekaniskafilter med tiden.
        Biologiska filter är att föredra eller en kombination av bägge.
        Bottenfilter är en ett av de enklaste och enligt mig bästa biologiska filtren som finns. Men skall det funka skall de ej planteras och fisken skall ej heller ha just denna grusbädd som grävområde.
        Med ett väl fungerande biologiskt filter kan du i princip mata hur mkt som hellst, du riskerar inga nitrit toppar, då filtret bryter ner nitrit till den mer ofarliga kusinen nitrat. Sköter men vattenbytena och utfodringen så får man med tiden ett akvarium som funkar i många år utan problem.
        Mvh Anders
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        Arbetssätt...