Mycket tyngd i akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simme85

    Mycket tyngd i akvariet.

    En intressant fråga värd att ta upp är ju hur mycket man vågar ha i sitt akvarium.
    Jag vet att denna fråga tagits upp på andra forum men aldrig någon som vet vad akvariet klarar av utan någon form av platta under.
    Sanden väger ju rätt mycket, jag har kanske 80kg sand och 15-20kg sten grovt uppskattat men det håller än.
    Någon som har ett konkret svar någon tumregel kanske?
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

    #2
    Du kan fylla karet med sten upp till randen om du vill. Förvisso väger sten mer än vatten men för varje liter sand du har i karet försvinner ett kilo vatten.

    Jag hade stenar som vägde uppemot 20 kg st i mitt 720 liters malawiakvarium. Den enda säkerhetsåtgärden jag vidtod var att lägga en frigolitskiva i akvariet under stenarna så att inte ett gruskorn eller liknande skulle göra att all tyngd kom på samma lilla punkt.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Simme85

      #3
      Jo jag funderade mer på den punkt belastning som uppstår då folk bygger grottor och så när det blir lite höjd på det.
      Enstaka stenar utspridda är nog ingen större fara.

      Kommentar

      • palleh
        Användare
        • December 2006
        • 704

        #4
        Har själv byggt upp med stenar upp till ytan i båda hörnen på mitt 840 liters kar en gång. Det lär vägt endel och hade bara ett liggunderlag under då
        http://picasaweb.google.com/palleph

        Nya bilder laddas upp hela tiden


        Mvh Patrik

        Kampfisk!

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • January 2007
          • 869

          #5
          Ursprungligen postat av Simme85
          En intressant fråga värd att ta upp är ju hur mycket man vågar ha i sitt akvarium.
          Jag vet att denna fråga tagits upp på andra forum men aldrig någon som vet vad akvariet klarar av utan någon form av platta under.
          Sanden väger ju rätt mycket, jag har kanske 80kg sand och 15-20kg sten grovt uppskattat men det håller än.
          Någon som har ett konkret svar någon tumregel kanske?
          Någon tummregel har jag inte men har själva 75kg sand samt ca 100kg kalk sten i min ena balja. Bara frigolit under sanden inget annat
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • Simme85

            #6
            Hittentills inget negativt

            Kommentar

            Arbetssätt...