Vinglig ställning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rauken
    Användare
    • January 2007
    • 310

Ursprungligen postat av endymion
    Det funkar åtminstone för mig att klämma ihop profilerna, detta i ställningar med 3x222 kar. Och är man orolig för att åldringen skulle försvinna kan man bara stoppa in profilerna i ugnen i 200°C i 4.5 timmar. Det som händer vid åldring är legeringsämnena kristalliseras.
    Är du pizzabagare Albin!! Är inte profilbitarna till ett 540 upp till 75 cm långa???
    (Fast det var en intressant upplysning)
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

• ixxe
      Användare
      • February 2005
      • 234

Ursprungligen postat av endymion
      Det funkar åtminstone för mig att klämma ihop profilerna, detta i ställningar med 3x222 kar. Och är man orolig för att åldringen skulle försvinna kan man bara stoppa in profilerna i ugnen i 200°C i 4.5 timmar. Det som händer vid åldring är legeringsämnena kristalliseras.
      Är lite tveksam om jag vill lägga i eloxerade aluminium profiler i ugnen. Dom eftertätas visserligen i 100°C men endå
      http://ixxe.se

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Ursprungligen postat av Rauken
        Är du pizzabagare Albin!! Är inte profilbitarna till ett 540 upp till 75 cm långa???
        det skulle vara bra med ett bildreportage
        tyvärr vi kan inte baka pizza just nu, å andra sidan kanske en vedeldad ger en snygg färg
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Rauken
          Nä ugnarna på mitt jobb åldrar aluminium och är 19 och 12.5 meter långa.... men visst det rymms nog ett par ton pizza där inne.

Därimot kan jag tänka mig att man förstör oxidskiktet på eloxeringen om man bucklar dem lite. Men skulle åldringen försvinna skulle ju aluminiumet haverera av tyngden(Oåldrat aluminum är ungefär ligga hårt som kola).

Tillverkningstoleranserna på alu-profiler är inte överdrivet höga heller. Men det är klart har man otur och får en profil med bakändesfel och klämmer på kommer den ju gå sönder. Men du kan ju likaväl få en sådan profil i en ställning där du inte märker detta förens ställningen havererar av andra anledningar. För normalt sett testas inte fyrkantsrör för bakändesfel.

Kommentar

• jannemannen
            Användare
            • July 2004
            • 306

Varför inte limma ihop plastkorsen med aluminiumrören med epoxylim ? Du får ju iofs aldrig isär bänken igen, men den lär ju knappast bli vinglig om vi säger så...

Mvh/Janne
            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Jag köpte 12 nya knutar för drygt 300Kr (med metallkärna) och nu sitter de som satan. Man får banka rätt bra för att få i dem. Har inte byggt klart än men det verkar bli suuperstabilt.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• roger.j
                Användare
                • June 2008
                • 91

Om du inte ill byta knutarn så ta isär och limma med pl400 men du kan aldrig mer få isär ställningen.
                Roger

Kommentar

Arbetssätt...