uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • February 2005
    • 143

    uppstart

    Hejsan...

    Hittade inte riktigt på forumet så jag skriver en liten hjälpfråga till er som verkar kunnig på detta...

    Jo, Jag har startat ett nytt kar, inte det första men första gången jag fått problem med nystart...

    började så här.... Tvättade ur akvarie, (trasa och vatten) tvättade botten material(engelsk sjösten 4-6mm) la i den, fyllde upp till hälften, lite mjölkigt eller dimmigt, (inget ovanligt) la ner fyra inner filter som fick snurra på för att rensa och sätta igång... nu efter tre dagar ingen märkbar skillnad????

    Varför är det grumligt och blir inte bättre?

    Jag tog två spannar för att börja byta vatten, när jag börjar slam suga ser jag att vattnet skummar mycket....ovanligt mycket... börjar nu misstänka att det kan vara något rengörings medel kvar i karet på något sätt eller vad tror ni? Jag har ju byggt bakgrunden själv. kanske kan det vara någon rest?

    Frågan är då hur får jag bort det, får jag tömma allt eller löses detta upp efter några vatten byten? byta vatten var tredje dag och låta det gå nån vecka tills det slutar skumma?
    Eller är bottenmaterialet helt enkelt inte rent nog, tvättade samma botten material från samma påsa ett par dagar innan till ett annat kar utan problem.

    Tacksam för all hjälp eller tips jag kan få, har startat många kar och inte råkat ut för detta innan...
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av lilljimpan
    Hejsan...

    Hittade inte riktigt på forumet så jag skriver en liten hjälpfråga till er som verkar kunnig på detta...

    Jo, Jag har startat ett nytt kar, inte det första men första gången jag fått problem med nystart...

    började så här.... Tvättade ur akvarie, (trasa och vatten) tvättade botten material(engelsk sjösten 4-6mm) la i den, fyllde upp till hälften, lite mjölkigt eller dimmigt, (inget ovanligt) la ner fyra inner filter som fick snurra på för att rensa och sätta igång... nu efter tre dagar ingen märkbar skillnad????

    Varför är det grumligt och blir inte bättre?

    Jag tog två spannar för att börja byta vatten, när jag börjar slam suga ser jag att vattnet skummar mycket....ovanligt mycket... börjar nu misstänka att det kan vara något rengörings medel kvar i karet på något sätt eller vad tror ni? Jag har ju byggt bakgrunden själv. kanske kan det vara någon rest?

    Frågan är då hur får jag bort det, får jag tömma allt eller löses detta upp efter några vatten byten? byta vatten var tredje dag och låta det gå nån vecka tills det slutar skumma?
    Eller är bottenmaterialet helt enkelt inte rent nog, tvättade samma botten material från samma påsa ett par dagar innan till ett annat kar utan problem.

    Tacksam för all hjälp eller tips jag kan få, har startat många kar och inte råkat ut för detta innan...
    Min gissning är: Inga bakterier. Har du andra filter igång? Krama ut ett filter i akvariet (inte ett totalt genomgeggigt förstås), byt en liter sand mellan akvarierna eller liknnde. Eller köp en flast bakterier.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • lilljimpan
      Användare
      • February 2005
      • 143

      #3
      aha...tänkte jag inte på...kanske kan vara så enkelt... jag ska ta och testa detta...

      hur lång tid brukar det ta innan det är i balans...

      Kommentar

      • lilljimpan
        Användare
        • February 2005
        • 143

        #4
        inga andra åsikter?

        Kommentar

        • Radioaktiva Räkor
          Användare
          • April 2008
          • 53

          #5
          Antagligen bristen på bakterier som Ola skriver, också vart med om att det skummade mycket, la sig efter en dag eller två dock.

          Snålkör med lite fisk två veckor, sköt vattenbytena och börja gradvis öka belastningen. Eller så kan man ju turbostarta som jag brukar göra av ren lathet - kläm ur ett filter så att vattnet blir alldeles grumligt och brunt, vänta 1-3 dagar, i med fisk ^^ Känns som att alla har olika metoder för att starta akvarier, man får helt enkelt hitta den lösning som passar en bäst själv

          //C
          - Christoffer & Marielle - With a license to krill -
          ~1800liter vatten hemma...

          Kommentar

          Arbetssätt...