Ursprungligen postat av Daniel
Om Harneskmal skulle vara lättare att både stava och uttala än Loricariid så tror jag det gäller bara sådana människor som ändå har svårt att uttrycka sig eller svårt med talet att ljuda ord, de båda orden är varken lättare eller svårare än det ena av dem.
För att alla då ska veta vad ordet "Harnesk" betyder och kunna associera det till en blank, skinande rustning kanske man alltid skulle länka till NE i alla inlägg som görs på forum om "Harneskmalar". I artiklar som publiceras kan man kanske citera NE så ordets betydelse framgår tydligt och med tiden så vet alla exakt vad det betyder och kommer uppleva ordet "Harneskmal" som "Vacker fisk".
Frågar man hela svenska befolkningen om de vet vad en "Loricariid" är eller vad en "Mal" är så kommer de flesta att veta att "Mal" är en fisk eller en insekt men nästan ingen vet vad en "Loricariid" är för något.
Frågar man alla akvarieintresserade samma fråga så kommer många att veta att "Mal" är en fisk och inte så många kommer veta vad en "Loricariid" är.
Om man då frågar alla som vet vad en "Mal" är för något, vad är en "Loricariid" kontra en "Harneskmal"? Då kommer många veta att en "Loricariid" är en sugmal från Sydamerika medan flertalet kommer veta att det andra ordet visserligen är en "Mal" eller "Fisk" men inte att det är en sugmal från Sydamerika.
Vad det luktar vet jag inte men inte luktar det "Elitism" hos mig, vad det luktar hos dig vet jag inte. Fint folk använder NE som argument medan vanligt folk använder de ord vi lärt oss i skolan eller i livet, då behöver vi inte uppslagsverk för att förstå (men de kan vara bra ibland när man väl behöver dem). Jag bryr mig inte alls om sådana småsaker utan jag bryr mig mera om vad folk i allmänt uppfattar om ett namn som något fint på något eller om de uppfattar det som något fult, vi är olika människor så det är helt klart att vi också får olika associationer till samma ord eller händelser.
Mvh Janne
Kommentar