Vet folk vad L-malar egentligen är?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    Användare
    • April 2002
    • 382

Ursprungligen postat av Daniel
    Att det försvenskade latinet Licoraiider (svårstavat... och nästan lika svårt att uttala som att stava) skulle vara ett finare ord luktar elitism och fikonspråk, vilket verkligen kan skrämma bort nyfikna genom att få akvariehobbyn att verka svårare än vad den är.
    Du stavar fel med flit och förlöjligar diskusionen, en skåning borde gilla ord med fler R i
    Om Harneskmal skulle vara lättare att både stava och uttala än Loricariid så tror jag det gäller bara sådana människor som ändå har svårt att uttrycka sig eller svårt med talet att ljuda ord, de båda orden är varken lättare eller svårare än det ena av dem.

För att alla då ska veta vad ordet "Harnesk" betyder och kunna associera det till en blank, skinande rustning kanske man alltid skulle länka till NE i alla inlägg som görs på forum om "Harneskmalar". I artiklar som publiceras kan man kanske citera NE så ordets betydelse framgår tydligt och med tiden så vet alla exakt vad det betyder och kommer uppleva ordet "Harneskmal" som "Vacker fisk".

Argumentet att fler skulle veta vad en Loricariid är än vad en Harneskmal är faller naturligtivs platt eftersom alla akvarieintresserade vet vad en mal är.
    Alltså, man kan alltid definiera frågor på olika sätt och vill man så anpassar man dem till det svar man vill ha vilket då inte är representativt eftersom frågan är "styrd" åt en riktning, i dagligt tal kallar vi det politik.

Frågar man hela svenska befolkningen om de vet vad en "Loricariid" är eller vad en "Mal" är så kommer de flesta att veta att "Mal" är en fisk eller en insekt men nästan ingen vet vad en "Loricariid" är för något.
    Frågar man alla akvarieintresserade samma fråga så kommer många att veta att "Mal" är en fisk och inte så många kommer veta vad en "Loricariid" är.
    Om man då frågar alla som vet vad en "Mal" är för något, vad är en "Loricariid" kontra en "Harneskmal"? Då kommer många veta att en "Loricariid" är en sugmal från Sydamerika medan flertalet kommer veta att det andra ordet visserligen är en "Mal" eller "Fisk" men inte att det är en sugmal från Sydamerika.

Förhållandevis få skulle kunna peka ut en Loricariid om de fick bilder på tio olika sorters fiskar.
    Så du menar att de istället skulle kunna peka ut en Harneskmal och veta att det är en Loricariid bara för att ordet "Mal" ingår i Harneskmal?

Vad det luktar vet jag inte men inte luktar det "Elitism" hos mig, vad det luktar hos dig vet jag inte. Fint folk använder NE som argument medan vanligt folk använder de ord vi lärt oss i skolan eller i livet, då behöver vi inte uppslagsverk för att förstå (men de kan vara bra ibland när man väl behöver dem). Jag bryr mig inte alls om sådana småsaker utan jag bryr mig mera om vad folk i allmänt uppfattar om ett namn som något fint på något eller om de uppfattar det som något fult, vi är olika människor så det är helt klart att vi också får olika associationer till samma ord eller händelser.

Mvh Janne
    Senast redigerad av Janne E; 04 September 2008, 18:02.

Kommentar

• daniel_i_malmö
      Användare
      • April 2002
      • 1338

Ja, nu tog det fart.

Ursprungligen postat av Janne E
      Du stavar fel med flit och förlöjligar diskusionen, en skåning borde gilla ord med fler R i
      Visst stavade jag fel med flit vilket jag gjorde klart, och det var skämtsamt retoriskt menat eftersom jag faktiskt har fått kolla efter flera gånger i den här diskussionen hur L-ordet stavas när jag skulle skriva det. Men det har aldrig varit min avsikt att förlöjliga diskussionen, även om jag tar rätt lättsamt på den.

Om Harneskmal skulle vara lättare att både stava och uttala än Loricariid så tror jag det gäller bara sådana människor som ändå har svårt att uttrycka sig eller svårt med talet att ljuda ord, de båda orden är varken lättare eller svårare än det ena av dem.
      Ja, här tycker vi helt klart olika. Jag står fast vid att jag tycker 'harneskmal' är mycket lättare att stava och uttala. Huruvida det beror på att jag har svårt att uttrycka mig i tal och skrift får vara din bedömning.

För att alla då ska veta vad ordet "Harnesk" betyder och kunna associera det till en blank, skinande rustning kanske man alltid skulle länka till NE i alla inlägg som görs på forum om "Harneskmalar". I artiklar som publiceras kan man kanske citera NE så ordets betydelse framgår tydligt och med tiden så vet alla exakt vad det betyder och kommer uppleva ordet "Harneskmal" som "Vacker fisk".
      Min poäng med att tala om vad jag associerade med harnesk var endast att visa på att din åsikt om att en harnesk var något fult var din egen subjektiva association. Och jag tror du underskattar akvaristernas allmänbildning. Jag tror rätt många har en idé om att en harnesk är något som har med en rustning att göra.

Alltså, man kan alltid definiera frågor på olika sätt och vill man så anpassar man dem till det svar man vill ha vilket då inte är representativt eftersom frågan är "styrd" åt en riktning, i dagligt tal kallar vi det politik.

Frågar man hela svenska befolkningen om de vet vad en "Loricariid" är eller vad en "Mal" är så kommer de flesta att veta att "Mal" är en fisk eller en insekt men nästan ingen vet vad en "Loricariid" är för något.
      Frågar man alla akvarieintresserade samma fråga så kommer många att veta att "Mal" är en fisk och inte så många kommer veta vad en "Loricariid" är.
      Om man då frågar alla som vet vad en "Mal" är för något, vad är en "Loricariid" kontra en "Harneskmal"? Då kommer många veta att en "Loricariid" är en sugmal från Sydamerika medan flertalet kommer veta att det andra ordet visserligen är en "Mal" eller "Fisk" men inte att det är en sugmal från Sydamerika.

Så du menar att de istället skulle kunna peka ut en Harneskmal och veta att det är en Loricariid bara för att ordet "Mal" ingår i Harneskmal?
      Javisst, formulerar man frågan som jag gjorde så kommer de flesta att veta att en harneskmal är en bottenlevande fisk om de får välja på säg tio olika bilder med olika fisktyper, medan väldigt få kommer att veta att en loricariid är det. Jag tycker det är en väsentlig vinkling av frågeställningen om vilket ord av dessa två som har en meningsfull betydelse för flest människor. Det är upp till dig att kalla det politik.

Vad det luktar vet jag inte men inte luktar det "Elitism" hos mig, vad det luktar hos dig vet jag inte. Fint folk använder NE som argument medan vanligt folk använder de ord vi lärt oss i skolan eller i livet, då behöver vi inte uppslagsverk för att förstå (men de kan vara bra ibland när man väl behöver dem). Jag bryr mig inte alls om sådana småsaker utan jag bryr mig mera om vad folk i allmänt uppfattar om ett namn som något fint på något eller om de uppfattar det som något fult, vi är olika människor så det är helt klart att vi också får olika associationer till samma ord eller händelser.

Mvh Janne
      Ordet mal lärde jag mig i skolan. Harneskmal genom att som akvarienördig tolvåring prenumerera på Tidskriften Akvariet och besöka akvarieaffärer. Ordet Loricaridae lärde jag mig just genom att bläddra i uppslagsverk, Akvariets Lexikon närmare bestämt. Vad jag tycker detta säger om vilket ord som är 'finast'/'svårast' kan du nog gissa.

Att jag drog in NE var en slump, den sidan kom upp som en träff när jag googlade på harneskmal. Men jag tycker trots detta det är ett ganska tungt vägande argument för att harneskmal är ett vedertaget ord. Fast det faktum att det använts i Ciklidbladet flera gånger under nittiotalet väger nog tyngre, åtminstone i våra kretsar.

Och jag ber om ursäkt om meningen om elitism uppfattades som ett personligt påhopp. Jag hade en smiley med i den meningen från början men den försvann i en redigering.

Poängen var att svåra ord som inte säger nybörjaren något kan verka avskräckande och få akvariehobbyn att verka mer komplicerad än vad den är.

Jag tror alltså att ordet harneskmal säger mer än loricariid för nybörjaren just därför att det innehåller ändelsen 'mal'. Som en bonus vet nog rätt många också ungefär vad en harnesk är.

Jag tror inte harneskmal uppfattas som något fult, och om Loricariid uppfattas som något alls av en nybörjare så tror jag att det uppfattas som något som låter svårt.

Och nog är hela denna diskussion en småsak. Men jag tycker det är kul att argumentera och det verkar du också göra. Hoppas du inte tar det personligt på något sätt. Det vore kul om du kom ner till Akvariets Dag i oktober så kunde vi ju fortsätta diskussionen över några öl på supén på lördagskvällen!
      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 04 September 2008, 19:43.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Janne E
        Användare
        • April 2002
        • 382

Poängen var att svåra ord som inte säger nybörjaren något kan verka avskräckande och få akvariehobbyn att verka mer komplicerad än vad den är.

Jag tror alltså att ordet harneskmal säger mer än loricariid för nybörjaren just därför att det innehåller ändelsen 'mal'. Som en bonus vet nog rätt många också ungefär vad en harnesk är.

Jag tror inte harneskmal uppfattas som något fult, och om Loricariid uppfattas som något alls av en nybörjare så tror jag att det uppfattas som något som låter svårt.
        Och jag tror precis tvärtom.

Harneskmal genom att som akvarienördig tolvåring prenumerera på Tidskriften Akvariet och besöka akvarieaffärer.
        Hur många är riktiga nördar utav alla "akvarister" i Sverige? Om det vore övervägande nördar inom hobbyn skulle jag inte argumentera emot om vilket ord som är bättre än det andra att användas för familjen Loricariidae.

Min poäng med att tala om vad jag associerade med harnesk var endast att visa på att din åsikt om att en harnesk var något fult var din egen subjektiva association. Och jag tror du underskattar akvaristernas allmänbildning. Jag tror rätt många har en idé om att en harnesk är något som har med en rustning att göra.
        Ja, men jag tror inte att jag är så ensam om den åsikten. Nej, jag tror inte att så många visste vad "Harnesk" betyder före den här diskusionen...men nu tror jag att många fler vet det

Ordert Elitism kan jag erkänna "eggade" upp mig lite men det är ingen fara, varför jag argumenterar om just detta ämne är bara för att jag har en åsikt som jag tror delas av fler än vad den motsatta åsikten har anhängare.

Är jag fortfarande hemma i Sverige i oktober så ska jag försöka komma ner, jag tror det kommer bli ett kanonbra evenemang och några öl på kvällen är inte heller fel.

Mvh Janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
          Att det försvenskade latinet Licoraiider (svårstavat... och nästan lika svårt att uttala som att stava) skulle vara ett finare ord luktar elitism och fikonspråk, vilket verkligen kan skrämma bort nyfikna genom att få akvariehobbyn att verka svårare än vad den är.

Är harneskmal bra nog för nationalencyklopedin är det bra nog för mig. Och det har ju varit bra nog för CB också, vilket en snabb sökning i artikalregistret visar./Daniel
          Vadå elitism - jag tycker sannerligen att det är på tiden att vi döper om NCS till Nordiska Brokabborresällskapet och att vi skall ha som medlemskrav att man på ett korrekt sätt både skall kunna uttala och stava alla brokabborrearter.Om man nu inte klarar av att uttala och stava till arter som Tahuantinsuyoa macantzatza, Bujurquina peregrinabunda, Cichlasoma sanctifranciscense, Amphilophus hogaboomorum etc. Ja då skall man inte godkännas som medlem i Nordiska Brokabborresällskapet. Dom vetenskapliga artnamnen duger för nationalencyclopedin och då duger det också för mig

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Vadå elitism - jag tycker sannerligen att det är på tiden att vi döper om NCS till Nordiska Brokabborresällskapet och att vi skall ha som medlemskrav att man på ett korrekt sätt både skall kunna uttala och stava alla brokabborrearter.
            Ja varför inte!
            Under tiden detta utreds så kan ni laga till brokabborre (Buntbarsch) enligt receptet nedan, fast kocken använder visst hajmal oxå!

Buntbarsch im Kokosmantel mit Wokgemüse an Bratensaftrisotto. Über 16 Bewertungen und für mega befunden. Mit ► Portionsrechner ► Kochbuch ► Video-Tipps! Jetzt entdecken und ausprobieren!

Laga till denna rätt. Förbaskad god!
            Senast redigerad av Wilhelm; 04 September 2008, 23:53.
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Vadå elitism - jag tycker sannerligen att det är på tiden att vi döper om NCS till Nordiska Brokabborresällskapet och att vi skall ha som medlemskrav att man på ett korrekt sätt både skall kunna uttala och stava alla brokabborrearter.Om man nu inte klarar av att uttala och stava till arter som Tahuantinsuyoa macantzatza, Bujurquina peregrinabunda, Cichlasoma sanctifranciscense, Amphilophus hogaboomorum etc. Ja då skall man inte godkännas som medlem i Nordiska Brokabborresällskapet. Dom vetenskapliga artnamnen duger för nationalencyclopedin och då duger det också för mig
              Bra idé! Språktest för medborgarskap i den virtuella staten Brokaborealis!
              Senast redigerad av Ola Svensson; 05 September 2008, 08:37.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Språktest tycker jag är för lamt. Eftersom att så många propagerar för rena raser i akvarierna borde samma krav ställas på NCSarna D.v.s. att om man inte kan visa att man enbart stammar från en VF-linje d.v.s. rakt nedstigande led från en av de definierade Homo sapiens/erectus/africanus/homobilis eller vilken det nu gäller så ska man kallas NCS medlem spec.

Signerat
                NCS medlem spec. mörkhårig smålänning

PS! Jag tror jag ska sluta använda orden L-mal, Loricaridae, Harneskmal och gå över till sugmal. Om inte annat kommer det att reta gallfeber på några bessensmittar
                Senast redigerad av Olorin; 05 September 2008, 10:45.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Guy_P
                  Användare
                  • April 2002
                  • 301

Ursprungligen postat av Olorin
                  PS! Jag tror jag ska sluta använda orden L-mal, Loricaridae, Harneskmal och gå över till sugmal. Om inte annat kommer det att reta gallfeber på några bessensmittar
                  Och jag som alltid trott att de heter dammsugare
                  Guy

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av Guy_P
                    Och jag som alltid trott att de heter dammsugare
                    Sorry felstavat - ett m för mycket.
                    Det vore verkligen att ge dom ett namn som folk kommer ihåg

Kommentar

• Olorin
                      Användare
                      • May 2005
                      • 1554

Sorry felstavat - ett m för mycket.
                      Det vore verkligen att ge dom ett namn som folk kommer ihåg
                      Du tänker nog på nåt som används i porrindustrin Kjell
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Janne E
                        Användare
                        • April 2002
                        • 382

Ja, här tycker vi helt klart olika. Jag står fast vid att jag tycker 'harneskmal' är mycket lättare att stava och uttala. Huruvida det beror på att jag har svårt att uttrycka mig i tal och skrift får vara din bedömning.
                        Jag syftade inte på dig eftersom jag vet att du stavade fel medvetet, jag menade verkligen att båda orden kan vara lika svåra för dem som har den typ av problem men inte för andra människor som normalt har lätt för att tala och skriva så är det ingen skillnad i svårighetsgrad (glömde svara igår).

Ursprungligen postat av Olorin
                        Har du sett nån då?
                        Du får kanske använda sugmal på ett tyskt forum för att hitta några "bessensmittar" men det är en viss risk för missförstånd:
                        "Saugen Sie Motte"

Mvh Janne

Kommentar

Arbetssätt...