Vet folk vad L-malar egentligen är?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Jag kan inte tänka mig att 80-90% vet vad en L-mal är. Det siffran gäller snarast sugmal. Jag hade aldrig hört ordet L-mal för fem år sedan. Alla hänger inte på Internet.
    Nu gällde ju mitt 80% tips Ciklidbladets läsare, dvs NCS medlemmar - eftersom det var om det som du frågade om.
    Men det är möjligt att kunskapnivån är så låg bland dessa - jag bara gissade på samma sätt som du gissar.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Nu gällde ju mitt 80% tips Ciklidbladets läsare, dvs NCS medlemmar - eftersom det var om det som du frågade om.
      Men det är möjligt att kunskapnivån är så låg bland dessa - jag bara gissade på samma sätt som du gissar.
      Tja, jag kan nog tänka mig att kunskapsvån är högre ute i stugorna hos dem som aldrig går ut på Internet, och du brukar ju själv säga att majoriteten inte går in på forumet. De kollar säkert inte in de dyra vildfångade malarna heller så för dessa, och nu gissar jag vilt, är L-mal ett relativt okännt begrepp.

När började BtN köra med L-mal, BtN Akvarieguid, BtN malar eller BtN L-malar? Jag skulle gissa att den stora majoriteten akvarieböcker på svenska inte har med ordet L-mal. Detta gäller säkert även de senaste tio åren.

Hursomelst och igen. Loricariidae och loricariid i första hand, L-mal med Loricariidae inom parentes i "pratiga" t ex hemma hos och liknande, och kanske harneskmal ibland. I en faktaruta blir det: Familj Loricaiidae (harneskmalar, L-malar).

Men nu finns ju inte dessa malar ens nämnda i varje nummer.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

Hursomelst och igen. Loricariidae och loricariid i första hand, L-mal med Loricariidae inom parentes i "pratiga" t ex hemma hos och liknande, och kanske harneskmal ibland. I en faktaruta blir det: Familj Loricaiidae (harneskmalar, L-malar).
        Låter som en vettig lösning.
        Men nu finns ju inte dessa malar ens nämnda i varje nummer.
        Nä, men vilken intressant diskussion det blev av det hela ändå!

Själv fastnade jag ju i NE-spåret och letade vidare inom akvaristiken där. Lite kul var det att upptäcka att grundaren av både Malmö Akvarieförening och Tidskriften Akvariet, Edvin Brorsson, står omnämnd i NE som 'banbrytare inom svensk akvariehobby'

Det kan inte vara många personer som hamnat i nationalencyklopedier genom att verka i akvariehobbyn...
        Senast redigerad av daniel_i_malmö; 29 August 2008, 15:02.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

Jag tycker du skall köra på t.ex. "Loricariider" eller "malar inom familjen Loricariidae" om du nu skall skriva en artikel Ola.

Ordet L-mal är i regel lätt att skriva på forum osv, men vill du ha en så fin artikel som möjligt så använd hela det Latinska namnet.

P-abborre = Pbass = Cichla
          Senast redigerad av Lutt; 29 August 2008, 16:00.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av Lutt
            Jag tycker du skall köra på t.ex. "Loricariider" eller "malar inom släktet Loricariidae" om du nu skall skriva en artikel Ola.

Ordet L-mal är i regel lätt att skriva på forum osv, men vill du ha en så fin artikel som möjligt så använd hela det Latinska namnet.

P-abborre = Pbass = Cichla
            Om man skriver så lär nog kvalitetsnivån på artiklen vara väldigt låg och innebära ett rejält klavertramp eftersom Loricariidae inte ens är ett släkte - men fint blir det säkert

Kommentar

• Lutt
              Användare
              • October 2005
              • 1919

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Om man skriver så lär nog kvalitetsnivån på artiklen vara väldigt låg och innebära ett rejält klavertramp eftersom Loricariidae inte ens är ett släkte - men fint blir det säkert
              uups menade familjen haha

Kommentar

• Janne E
                Användare
                • April 2002
                • 382

Ursprungligen postat av Ola
                Kanonbra.

Ursprungligen postat av Koi-fantast
                Fina namn = fin fisk. Fula namn = ful fisk.
                Det är lite så som du skriver, namn eller benämningar på olika fiskgrupper blir man antingen attraherad utav eller precis tvärtom så får man en bild utav hur fula och tråkiga dem är. Jag är helt övertygad om att vi inte skulle ha lika många ciklidister idag om denna grupp kallades för "Brokabborrar" och det skulle vara precis likadant när det gäller oss "Malnördar" om vi skulle använda ordet "Harneskmal", ord som "Ciklid" , "Loricariid" , "L-mal" har istället hjälpt till att öka intresset för dessa fiskgrupper. En vacker dag kommer ordet "Harneskmal" vara helt bortglömt hoppas jag och det enda som står i NE i framtiden är att detta ord användes förr i "Gammelsvenskan".

Mvh Janne

Kommentar

• Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

För egen del tillhör jag den unika procenten då som vet vad en harneskmal är och tycker det är ett fräckt ord. Loricariidae är däremot ett ord som Nahasaphetatitilon d.v.s. näst intill omöjligt att uttala på slentrian så jag förstår absolut varför folk hellre säger L-mal. Det är ju rent praktiskt. jag tror att hobbyn gräver sig egen död om vi envisas med att säga de mest knepiga namnen. Ärligt talat hur många säger "Laetocara Curviceps" hellre än kurvciklid om ni småsnackar fisk?
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• järnvägar
                    Användare
                    • March 2008
                    • 87

harneskmal

Tja själv kör jag mc så det är kluvet om man vill vara en av 1%. Men vad harneskmal är vet jag (mycket yngre än kjell är jag också)

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Detta är det sista jag skriver i tråden tor jag, men en av huvudorsakerna till att jag inte gillar L-mal är att det inte är "snyggt" i text. Det är lite som att man säger "dom" men skriver "de" eller "dem". Nu finns det en del "godkända" ord på samma form som e-post och T-ford.

Jag tror inte att 90% av Ciklidbladets läsare vet vad en L-mal är och ordet finns inte ens en (1) gång i Ciklidbladet tom. 2003.

Tyvärr funkar det inte att skriva ellmal och ell-mal är ännu värre (jag menar inte att jag ska "hitta på" ett ord men hade det funkat så hade det kanske utvecklats i den riktningen).

MC skulle definitivt skrivas ut till motorcykel om det stod "plötsligt vrålade en MC förbi på den slingriga grusvägen". I en hemma hos artikel där personen även var MC intresserad så skulle det inte skrivas ut.

Och tillbaka till ursprungsfrågan. Jag undrade om folk kände till harneskmal, men får en massa svar att folk ogillar det! Rätt festligt faktiskt. Vad är det för fel på det ordet? Jag är inte ironisk eller negativ eller så, utan jag tycker att det är intressant att ett ord jag tycker är rätt balt ogillas. Kanske är det för att jag när det gäller L-malar har en förkärlek för simpliknande monsterfiskar eller konstiga pinnar, medan andra ser dessa mycket vackra fiskar framför sig?

Själv gillar jag ordet Brokabborre. Jag startade en ciklidgrupp i Uppsala som kallade sig "Brokabborrens vänner". Idag hade nog "Brok-" bytts ut mot "Prakt-" eller "Färg-" eftersom det är i betydelsen färgrik/vacker som det användes. Det är nog en översättning av tyskans Buntbarsche som ju fortfarande används.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 01 September 2008, 11:32.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• endymion

Själv gillar jag ordet Brokabborre. Jag startade en ciklidgrupp i Uppsala som kallade sig "Brokabborrens vänner". Idag hade nog "Brok-" bytts ut mot "Prakt-" eller "Färg-" eftersom det är i betydelsen färgrik/vacker som det användes. Det är nog en översättning av tyskans Buntbarsche som ju fortfarande används.
                        Men det är många tyskar som inte gillar ordet buntbarsche, och hellre använder ordet cichlid.

Kommentar

• Janne E
                          Användare
                          • April 2002
                          • 382

Det finns säkert ett antal personer som gillar orden "Harneskmal" och "Brokaborre" men det finns bra många fler som gillar orden "Loricariid" och "Ciklid".

Det är precis som Koi-fantast skrev:
                          "Loricariidaer eller Loricariider är fina namn som jag tycker att man ska använda om man kan. Fina namn = fin fisk. Fula namn = ful fisk."

Jag antar att man vill öka intresset för akvariehobbyn och få fler att upptäcka tjusningen med ett levande och vackert akvarium med vackra fiskar...inte skrämma dem med namn som får folk att tro att en viss grupp fiskar är fula och då avstå från att köpa dem.

Mvh Janne

Kommentar

• Tedde
                            Användare
                            • September 2006
                            • 100

Ursprungligen postat av endymion
                            Men det är många tyskar som inte gillar ordet buntbarsche, och hellre använder ordet cichlid.
                            konstigt.. med tanke på att mer än en grossist har ordet "barche" i sitt firma namn, och ofta nämner just ordet "buntbarsche" som förklaring till just ciklider..? på deras hemsidor.
                            I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

Kommentar

• daniel_i_malmö
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1338

Ursprungligen postat av Janne E
                              Det finns säkert ett antal personer som gillar orden "Harneskmal" och "Brokaborre" men det finns bra många fler som gillar orden "Loricariid" och "Ciklid".

Det är precis som Koi-fantast skrev:
                              "Loricariidaer eller Loricariider är fina namn som jag tycker att man ska använda om man kan. Fina namn = fin fisk. Fula namn = ful fisk."

Jag antar att man vill öka intresset för akvariehobbyn och få fler att upptäcka tjusningen med ett levande och vackert akvarium med vackra fiskar...inte skrämma dem med namn som får folk att tro att en viss grupp fiskar är fula och då avstå från att köpa dem.

Mvh Janne
                              Hehe, den här tråden lever än

Att 'harnesk' i harneskmal skulle vara ett fult ord eller beskriva något fult är minst sagt subjektivt. Jag tänker på blank, skinande rustning.

Harnesk är en beskrivande och tydlig motsvarighet till 'pansar' i pansarmal.

Att det försvenskade latinet Licoraiider (svårstavat... och nästan lika svårt att uttala som att stava) skulle vara ett finare ord luktar elitism och fikonspråk, vilket verkligen kan skrämma bort nyfikna genom att få akvariehobbyn att verka svårare än vad den är.

Är harneskmal bra nog för nationalencyklopedin är det bra nog för mig. Och det har ju varit bra nog för CB också, vilket en snabb sökning i artikalregistret visar.

Argumentet att fler skulle veta vad en Loricariid är än vad en Harneskmal är faller naturligtivs platt eftersom alla akvarieintresserade vet vad en mal är. Alla dessa fattar att en harneskmal är en sorts bottenlevande fisk. Förhållandevis få skulle kunna peka ut en Loricariid om de fick bilder på tio olika sorters fiskar.

Och förresten, hur snygga associationer ger pansar? Jag tänker på en lerig och skitig Tiger-pansarvagn på ryska fronten. Men jag tycker 'pansarmal' duger fint ändå.

/Daniel, som fortsätter med sina retoriska felstavningar...
                              Senast redigerad av daniel_i_malmö; 04 September 2008, 10:04.
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Koi-fantast
                                Användare
                                • November 2007
                                • 555

Daniel, kan inte du förklara varför ordet "harnesk mal" inte använts så mycket de senaste decenniet trots att det står med i nationalencyklopedin och varför ex. L-mal blivit så populärt?

Harnesk känns obsolet precis som silverrustningar gör i dagens krigföring. Pansar är ett mer generellt ord, och kan visserligen förknippas med Tiger, men likaväl med Abrahams eller Apache. På sikt kommer pansar att bli obsolet till förmån för konstgjorda material som kolfiber. Då kanske diskussionen står mellan Corrydoras eller Pansar.

Jämför L-mal, Loricariid mal, Harnesk mal
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

Arbetssätt...