Vet folk vad L-malar egentligen är?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

Ursprungligen postat av Janne E
    Loricariidae vet nog många vad det är men däremot så är det väldigt få som vet vad Harneskmal är för något.
    Tja, de kan ju alltid slå upp det i Nationalencyklopedin...

Det finns två korrekta benämningar på denna malgrupp:

Loricadae (med reservation för stavning) och harneskmal. Välj själv vilket som är enklast att skriva, läsa och uttala samt mest beskrivande.

L-mal är en förkortning som kan verka smidig att använda men när det finns ett giltigt, etablerat (finns med i NE!), och beskrivande svenskt ord är det knappast det mest lämpliga att använda i en tidskrift som genom tiderna ansträngt sig för att använda korrekta namn på fiskarna (Huh, jag har striden om Haplochromis vs Cyrtocara i (inte så färskt) minne... Det var tider det... )

Gjorde för övrigt en sökning i CBs artikelarkiv. 'Harneskmal' finns med i flera artiklar. När jag sökte på 'L-mal' fick jag inga träffar.

/Daniel, som tycker detta är en intressant diskussion, kanske mest för att jag egentligen borde tentaplugga... Kirurgitenta i morgon kl 8:00.
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 27 August 2008, 19:48.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Janne E
      Användare
      • April 2002
      • 382

Jag förstår ditt synsätt men "Harneskmal" är ett nästan utdött ord och flertalet känner inte till det över huvud taget, däremot Loricariidae eller Loricariid är det bra många fler som känner igen. Skulle man göra en sifoundersökning bland alla landets akvarister vilket ord de känner igen utav 'Harneskmal' och 'Loricariid' skulle jag tippa på ca 2% som känner igen och vet vad en 'Harneskmal' är medan kanske ca 30-40% vet vad en 'Loricariid' är. Sök inte på L-mal, jag gillar inte ordet själv men är smidigt att använda i diskusioner bland alla andra malnördar. Loricariidae och Harneskmal beskriver väl samma sak

Janne

Kommentar

• Lutt
        Användare
        • October 2005
        • 1919

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Man skriver flera loricariider på samma särr som fler haplochromiiner eller fler ciklider (eller cichlider som Sven Kullander föredrar att skriva det )

Men jag har ju glömt den vanligaste omskrivningen. Har man redan skrivit vad det är en gång så duger "mal" bra.

Det det handlar om är att det ska vara god lättflytande enhetlig svenska i en tidskrift och att saker som nilen-floden mm skrivs om. För mycket bindestreck i en text ska undvikas som att Nilen-floden-arterna blir arter i Nilen eller nilarter. L-mal har likartad problematik särskilt om det förekommer ofta.

Och igen, jag ville veta om folk visste vad Loricariidae och harneskmal är och svaret är uppenbarligen "nej" eller Rör Inte Ordet L-mal! Faschinerande hur starka åsikter folk har i frågan.
        Men L-mal är lika fel som att skriva malawiciklider...skriver man L-mal vet man att det är en mal inom släktet Loricariidae. Skriver man däremot bara mal kan det vara vad som helst, pangasius är också malar.

Det är inte ett problem utan en latmask.

L-malar går mycket snabbare att skriva än Loricariidae.

En sak ja vill ha svar på, är det verkligen ok att böja ordet Loricariidae som ni gör?

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

OT:
          För att citera en hel del kunder så kan vi kalla L-malarna för "sådana där städfiskar som äter skit..."

Harneskmalar tycker jag är utmärkt. Pansarmal är ju ett etablerat begrepp, det är väl knappast någon som säger C-malar för obeskrivna Corydoras - harneskmal blir då en logisk motsvarighet för L-malar. Har hört flera på jobb som undrar kring vad Panaque nigrolineatus har för L-nummer - när man då förklarar att fisken är vetenskapligt beskriven och därmed saknar L-nummer blir de nästan sura. Månne dags att råda bot på sådana missuppfattningar.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av Lutt
            Men L-mal är lika fel som att skriva malawiciklider...skriver man L-mal vet man att det är en mal inom släktet Loricariidae. Skriver man däremot bara mal kan det vara vad som helst, pangasius är också malar.
            Jag menade i löptext där man i någon mening innan redan skrivit vad det är. Ungefär som att man skrive hanen, inte Metriaclima zebra-hanen om man redan skrivit vilken art det handar om.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              OT:
              Har hört flera på jobb som undrar kring vad Panaque nigrolineatus har för L-nummer - när man då förklarar att fisken är vetenskapligt beskriven och därmed saknar L-nummer blir de nästan sura. Månne dags att råda bot på sådana missuppfattningar.

Hilsen,

P
              Den har nummer L190
              Men som sagt jag håller helt med om att detta med L-nummer har gått till överdrift - det är trots allt bara en form av handelsnamn och det är alltid bättre att använda dom vetenskapliga namnen

Kommentar

• Janne E
                Användare
                • April 2002
                • 382

Cichlidae = Ciklid eller Cichlid = Brokaborre
                Loricariidae = Loricariid = Harneskmal

Så om ni är beredda på att skriva Brokaborre eller Aborren i löpande text när det gäller ciklider så är det helt ok tycker jag att använda ordet Harneskmal för Loricariider

Corydoras kallar jag för Corydoras malar då "Pansarmal" är ett handelsnamn oftast för en specifik art av Corydoras även om det används lite mer allmänt.

Mvh Janne
                Senast redigerad av Janne E; 28 August 2008, 17:59.

Kommentar

• daniel_i_malmö
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1338

Så om ni är beredda på att skriva Brokaborre eller Aborren i löpande text när det gäller ciklider så är det helt ok tycker jag att använda ordet Harneskmal för Loricariider

Corydoras kallar jag för Corydoras malar då "Pansarmal" är ett handelsnamn oftast för en specifik art av Corydoras även om det används lite mer allmänt.

Mvh Janne
                  Nja, nu är det ju så att 'Ciklider' är ett etablerat svenskt namn och stavning för fiskgruppen Chichlider. Även detta enligt Nationalencyklopedin. Det finns alltså ingen anedning att använda den mindre etaberade benämningen 'brokaborrar'.

Din jämförelse borde alltså se ut så här:
                  Cichlidae = Cichlid = Ciklid (eller Brokaborre)

Och jag har aldrig uppfattat 'Pansarmalar' som en beteckning på en specifik art utan som en benämning på hela familjen. Till skillnad från Metallpansarmal, Dvärgpansarmal etc. Även denna gång håller Nationalencyklopedin med mig.
                  Senast redigerad av daniel_i_malmö; 29 August 2008, 07:35.
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Jag måste kommentera detta med handelsnamn! Ord som ciklid, gädda, tall, gran, blåsippa, harneskmal, gulfisk, gurami, osv. är inte handelsnam utan svenska. De är inte "skyddade" av "The Code" men de har en betydelse.

Ciklid funkar bra i löpande text. L-mal är en förkortning. Det är helt korrekt att ciklider hör till abborrfiskarna på samma sätt som loricariiderna hör till malarna. Jag har inte skrivit att jag ska använda harneskmal för loricariider, jag har skrivit att jag ska använda Loricariidae, loricariid eller harneskmal istället för L-mal.

Mvh Janne
                    Pansarmalar = Callichthyidae

Jag kommer köra på Loricariidae, loricariid och harneskmal för det mesta men L-mal om det passar bättre, L-nummer föregås av släktet. Förtydliganden finns inom parentes, så om det är en talspråksmässig artikel med ordet L-mal så sätter jag en parentes med familj Loricariidae första gången ordet L-mal används. Detta krävs alltså om harneskmal används. Familj Loricariidae får sättas in i en parentes. Frågan är om man kan använda Loricariidae utan att skriva L-mal. Kommer folk att förstå?

Nu kommer jag med en oseriös följdfråga:

Så ni som gillar L-mal (dvs inte Janne) och blir provocerade av termen harneskmal (troligen för att ni anser er vara L-malexperter men inte vatat att det finns ett inarbetad svenskt namn som till och med finns i NAtionalencyclopedien och tycker att ciklidioter inte ska ha en åsikt i saken håll er till era ciklider) ni anser förstås att vår svenska abborre är en P-abborre, ciklider är C-abborrar, smörbultar G-abborrar osv.
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 29 August 2008, 09:56.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Så ni som gillar L-mal (dvs inte Janne) och blir provocerade av termen harneskmal (troligen för att ni anser er vara L-malexperter men inte vatat att det finns ett inarbetad svenskt namn som till och med finns i NAtionalencyclopedien och tycker att ciklidioter inte ska ha en åsikt i saken håll er till era ciklider) ni anser förstås att vår svenska abborre är en P-abborre, ciklider är C-abborrar, smörbultar G-abborrar osv.
                      Vem blir provocerad - det känns väl i så fall snarare som om du känner dig mer provocerad över att folk idag kallar dessa fiskar för L-malar istället för harneskmalar som man sa på den "gamla goda tiden".
                      Just L-systemet har ju på gott och ont (mest gott) slagit igenom oerhört kraftigt - det finns ju som sagt andra liknande system som C-systemet och A-systemet (för Apistogramma) men dessa har inte alls slagit igenom på samma sätt.

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Vem blir provocerad - det känns väl i så fall snarare som om du känner dig mer provocerad över att folk idag kallar dessa fiskar för L-malar istället för harneskmalar som man sa på den "gamla goda tiden".
                        Just L-systemet har ju på gott och ont (mest gott) slagit igenom oerhört kraftigt - det finns ju som sagt andra liknande system som C-systemet och A-systemet (för Apistogramma) men dessa har inte alls slagit igenom på samma sätt.
                        Knappast jag åtminstone. Jag ställde en enkel fråga som jag snabbt fick svar på men tråden lever vidare pga. L-malskramare (som om ordet behövde "kramare). Jag har redan bestämt ungefär hur jag ska göra och nu vet jag att jag bör ha med Loricariidae om ordet harneskmal används. Men folk blir upenbart provocerande över att jag tar mig rätten att ha en åsikt i frågan samt använda denna åsikt gällande normen i Ciklidbladet.

(om vi skulle börja diskuttera normen för att skriva datum eller skriva ut (nästan) alla forkortningar som centimeter med mera så skulle det säkert ta hus i helsike )
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Knappast jag åtminstone. Jag ställde en enkel fråga som jag snabbt fick svar på men tråden lever vidare pga. L-malskramare (som om ordet behövde "kramare). Jag har redan bestämt ungefär hur jag ska göra och nu vet jag att jag bör ha med Loricariidae om ordet harneskmal används. Men folk blir upenbart provocerande över att jag tar mig rätten att ha en åsikt i frågan samt använda denna åsikt gällande normen i Ciklidbladet.
                          Gör dig inte löjlig din harneskramare

Svaret på din ursprungliga fråga

Vet folk att L-malar hör till familjen Loricariidae och att det finns ett svenskt namn för denna familj: Harneskmalar? "Ordet" L-mal är ju rätt gräsligt ur språklig synpunkt och i Ciklidbladet vill jag helst skriva loricariida malar eller harneskmalar, men vet folk vad det är

Skriver man -
                          L-malar så vet ungefär 80% vad det är
                          loricariida malar så vet ungefär 40% vad det är
                          harneskmalar så vet ungefär 5% vad det är

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Skriver man -
                            L-malar så vet ungefär 80% vad det är
                            loricariida malar så vet ungefär 40% vad det är
                            harneskmalar så vet ungefär 5% vad det är
                            Jag tror du har fel och att siffrorna snarare är

Skriver man -
                            L-malar så vet ungefär 20-40% vad det är beroende på ålder
                            loricariida malar så vet ungefär 10% vad det är
                            harneskmalar så vet ungefär 1-5% vad det är beroende på ålder
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 29 August 2008, 11:49.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Koi-fantast
                              Användare
                              • November 2007
                              • 555

Min gissning när det gäller fiskintresserade:
                              L-malar så vet ungefär 90% vad det är
                              loricariida malar så vet ungefär 10% vad det är
                              harneskmalar så vet ungefär 1% vad det är

Även om ett namn finns med i Nationalencyklopedin så innebär det inte att det namnet måste användas. Vissa ord som ingen använder eller begriper försvinner och nya ord som är enklarare och mer lättbegripligt tillkommer. L-mal är för mig ett sådant nytt ord. Skulle man fråga ett barn som är fiskintresserad om de vet vad L-mal är så tror jag att de svarar en fin mal. L-mal har därför en given plats för mig. Loricariidaer eller Loricariider är fina namn som jag tycker att man ska använda om man kan. Fina namn = fin fisk. Fula namn = ful fisk.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Jag kan inte tänka mig att 80-90% vet vad en L-mal är. Det siffran gäller snarast sugmal. Jag hade aldrig hört ordet L-mal för fem år sedan. Alla hänger inte på Internet.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...