Vet folk vad L-malar egentligen är?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

Här är en länk som är lite intressant:

Särskilt om man relaterar den till den här länken:

Naturligtvis finns det ingen anledning att skippa L-nummer. Det är ett åtminstone hjälpligt sätt att försöka identifiera dem. Men deras korrekta beteckning när man talar om dem som grupp är Loricariidae eller Harneskmalar.
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 26 August 2008, 23:02.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Janne E
      Användare
      • April 2002
      • 382

Precis, gammalt forn-nordiskt ord direktöversatt från tyska "Harnisch"

Mvh Janne

Kommentar

• daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

Ursprungligen postat av Janne E
        Harneskmal är väl egentligen en direkt översättning från det tyska "Harnischwelse" så speciellt svenskt kanske det inte är, i gamla böcker finns många konstiga ord direkt översatta från tyskan.
        Lite kuriosakunskap om ordet harnesk i zoologiska sammanhang:

Enligt SAOB är harnesk ett etablerat ord inom zoologin.

Redan Linné använde ordet 'harnesk' inom zoologin för att beteckna djur med hårda skyddsplåtar:
        På landet flyga de små, i harnisk klädde, kårtlifvade Insecter. LINNÉ MusReg. V (1754).

En annan referens är ännu äldre:
        Tå Kräfwetan om Wårtijd är vthan Harnesk, gnager Ålen henne til dödz. IERICI Colerus 1: 310 (c. 1645).

I AJ Stuxbergs verk Sveriges och Norges fiskar (Gbg 1894-1895) används ordet för att beteckna det skyddande omhöljet hos vissa fiskar.

Allt enligt Svenska Akademien.
        Senast redigerad av daniel_i_malmö; 26 August 2008, 23:31.
        Centralamerika 2006

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Lutt
          Det låter fel att säga "flera Loricariidaer".
          Man skriver flera loricariider på samma särr som fler haplochromiiner eller fler ciklider (eller cichlider som Sven Kullander föredrar att skriva det )

Men jag har ju glömt den vanligaste omskrivningen. Har man redan skrivit vad det är en gång så duger "mal" bra.

Det det handlar om är att det ska vara god lättflytande enhetlig svenska i en tidskrift och att saker som nilen-floden mm skrivs om. För mycket bindestreck i en text ska undvikas som att Nilen-floden-arterna blir arter i Nilen eller nilarter. L-mal har likartad problematik särskilt om det förekommer ofta.

Och igen, jag ville veta om folk visste vad Loricariidae och harneskmal är och svaret är uppenbarligen "nej" eller Rör Inte Ordet L-mal! Faschinerande hur starka åsikter folk har i frågan.
          Senast redigerad av Ola Svensson; 27 August 2008, 10:01.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Koi-fantast
            Användare
            • November 2007
            • 555

Vetenskapliga artiklar bör benämnas korrekt.

I hobby-artiklar och hemma hos reportage funkar det bra med L-mal. I affärer är de ofta indelade efter L-nummer och det är enklast. "Locaridaer" tar tid att lära sig, så även för harneskmal, därmed inte sagt att man inte ska använda dem, dock inte i första hand.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Koi-fantast
              Användare
              • November 2007
              • 555

Exempel

Min L401, Hypancistrus sp. syns oftast vid bakgrunden på ett specifikt ställe där vattencirkulationen är som störst. Harneskmalen håller sig dagtid på detta ställe, men söker mer aktivt efter mat på natten. Detta gäller troligtvis de flesta Loricariidaer-arter.

Enkelt..
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av Janne E
                Precis, gammalt forn-nordiskt ord direktöversatt från tyska "Harnisch"

Mvh Janne
                Nej, det är direktöversatt från latinets lorica = bröstharnesk/ harnesk.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 27 August 2008, 11:06.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av Koi-fantast
                  Min L401, Hypancistrus sp. syns oftast vid bakgrunden på ett specifikt ställe där vattencirkulationen är som störst. Harneskmalen håller sig dagtid på detta ställe, men söker mer aktivt efter mat på natten. Detta gäller troligtvis de flesta Loricariidaer-arter.

Enkelt..
                  Skulle skrivas så här "Min Hypancistrus sp. "L401" syns oftast vid bakgrunden på ett specifikt ställe där vattencirkulationen är som störst. Malen håller sig dagtid på detta ställe, men söker mer aktivt efter mat på natten. Detta gäller troligtvis de flesta loricariiderna".

Alternativ till loricariiderna är förstås harneskmalarna, arterna i familjen Loricariidae eller förstås, L-malarna.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Skulle skrivas så här "Min Hypancistrus sp. "L401" syns oftast vid bakgrunden på ett specifikt ställe där vattencirkulationen är som störst. Malen håller sig dagtid på detta ställe, men söker mer aktivt efter mat på natten. Detta gäller troligtvis de flesta loricariiderna".

Alternativ till loricariiderna är förstås harneskmalarna, arterna i familjen Loricariidae eller förstås, L-malarna.
                    En undran - fler och fler går ju nu över till att skriva Hypancistrus sp. 'L401' istället för Hypancistrus sp. "L401".
                    Har sett att det förstnämnda är det som t.ex. i regel används för växter, medan det är lite mer varierande för fiskar.

Om jag fattat det rätt så skall man t.ex. skriva med enkelt citattecken när det gäller ett ifrågasatt genusnamn typ - 'Baryancistrus' demantoides, medan det bara rekommenderas när det gäller artnamn.

Hur ser du på detta?

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      En undran - fler och fler går ju nu över till att skriva Hypancistrus sp. 'L401' istället för Hypancistrus sp. "L401".
                      Har sett att det förstnämnda är det som t.ex. i regel används för växter, medan det är lite mer varierande för fiskar.

Om jag fattat det rätt så skall man t.ex. skriva med enkelt citattecken när det gäller ett ifrågasatt genusnamn typ - 'Baryancistrus' demantoides, medan det bara rekommenderas när det gäller artnamn.

Hur ser du på detta?
                      Ciklidbladetstandrad har "namn" runt "handelsnamn" och ibland 'namn' runt släkten som vi "vet" är fel, t ex 'Cichlasoma' salvini. Detta betyder att vi använder Cichlasoma i väntan på revison (mer kunskap).

Jag vet inte varför man skulle skriva 'L401'. Det hade kanske varit vettigt att skriva t ex. Ancistrus 'dolicopterus' men där finns ett annat vedertaget sätt att skriva och det är Anncistrus cf. dolicopterus (cf = confer = liknande).

Kanske menar man att 'L401' används i väntan på beskrivning? Om så är fallet låter det som ett försök att "vetenskapifiera" L-numren.

kulle jag gissa så är det bara estetiskt och man menar "namn".
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Ciklidbladetstandrad har "namn" runt "handelsnamn" och ibland 'namn' runt släkten som vi "vet" är fel, t ex 'Cichlasoma' salvini. Detta betyder att vi använder Cichlasoma i väntan på revison (mer kunskap).

Jag vet inte varför man skulle skriva 'L401'. Det hade kanske varit vettigt att skriva t ex. Ancistrus 'dolicopterus' men där finns ett annat vedertaget sätt att skriva och det är Anncistrus cf. dolicopterus (cf = confer = liknande).

Kanske menar man att 'L401' används i väntan på beskrivning? Om så är fallet låter det som ett försök att "vetenskapifiera" L-numren.

kulle jag gissa så är det bara estetiskt och man menar "namn".
                        Det har inget med L-malar att göra utan det gäller för alla sp. - dvs även Pseudotropheus sp. 'polit' etc.
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 August 2008, 12:04.

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det har inget med L-malar att göra utan get gäller för alla sp. - dvs även Pseudotropheus sp. 'polit' etc.
                          Jo, jag har också sett det men trott att det varit ett estetiskt påfund. Om du får reda på bkgrunden så meddela mig gärna. Det kanske finns en väldigt bra orsak till att använda "enkelfjompar".
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Jo, jag har också sett det men trott att det varit ett estetiskt påfund. Om du får reda på bkgrunden så meddela mig gärna. Det kanske finns en väldigt bra orsak till att använda "enkelfjompar".
                            Det var Ad som nämnde det för mig, men jag kommer inte ihåg vad han sa om orsaken. Det var dock bara något som rekommenderades - till skillnad från när det gäller genus där man skall använda enkelfjompar. Sedan har jag hört andra som Mary Bailey instämma i det.
                            Som jag nämnde så har "enkelfjompar" tydligen använts inom "växtvetenskapen" rätt länge.

Så just när det gäller detta så verkar det väl egentligen inte finnas något vetenskapligt exakt vedertaget sätt att skriva - tyskarna kör ju t.ex. med sitt konstiga sätt att skriva "dubbelfjompar" på

Kommentar

• daniel_i_malmö
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1338

Oavsett vad resultatet blir beträffande Olas ursprungliga frågeställning tycker jag han ska all heder för sitt engagemang att ta upp denna typ av frågor till diskussion. Det enklaste för redaktionens del hade naturligtvis varit att bara låta varje författare kalla fiskarna precis vad de ville. Att detta hade varit fövirrande i längden förstår nog alla.

Genom att diskutera detta leder det förhoppningsvis till genomtänkt och konsekvent namngivning, vilket är det viktiga.
                              I motsats till att låta slentrian, slarv, lathet, och 'alla andra gör det' styra (vilket iochförsig låter som en bra sammanfattning av argumenten för att använda 'L-malar' [sorry, kunde inte låta bli ]).

/Daniel, som nu har gett sig fan på att lycka klämma in ordet harneskmal i sin nästa CB-artikel...
                              Senast redigerad av daniel_i_malmö; 27 August 2008, 17:24.
                              Centralamerika 2006

Kommentar

• Janne E
                                Användare
                                • April 2002
                                • 382

Ursprungligen postat av Ola
                                Och igen, jag ville veta om folk visste vad Loricariidae och harneskmal är och svaret är uppenbarligen "nej" eller Rör Inte Ordet L-mal!
                                Loricariidae vet nog många vad det är men däremot så är det väldigt få som vet vad Harneskmal är för något.

Ursprungligen postat av Ola
                                Nej, det är direktöversatt från latinets lorica = bröstharnesk/ harnesk.
                                Du ser Daniel, det är ännu äldre än vad jag trodde, först kom romarna på ordet "Lorica" sedan översatte tyskarna det till "Harnisch" och sedan när tyskarna kom till Sverige för ett ex antal hundra år sedan översatte vi det till svenska "Harnesk"...det är ett gräsligt ord för något så vackert som en L-mal

Men jag håller med, L-mal säger nog inte så mycket för de flesta men däremot så är "Loricariid" både det äldsta ordet och det vackraste ordet för alla L-malar.

Janne

Kommentar

Arbetssätt...