Synodontis Eupterus "jamar"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Synodontis Eupterus "jamar"

Idag, när jag matade fiskarna fick jag höra något som jag aldrig hört förut.
    I karet där mitt Parachromis Dovii par går finns det en Synodontis Eupterus också.
    Malen råkade komma för nära de nya doviiynglen så hanen bet tag i malen och drog iväg med den.
    Malen utstötte då ett tydligt ljud under några sekunder, det kan väl närmast beskrivas som att det lät något i stil med wewewewewewe.
    Inte förrän doviin släppte malen så tystnade den.

Någon som varit med om något liknande?
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

När jag flyttade min red tail mal till ett större akvarium, så gick håven sönder och han hamnade på golvet. När jag tog tag i malen med båda händer och lyfte den, så skrek han högt uääää uäääää uääää.
    Jag tror att vissa malar är ena rediga skrikhalsar!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• HenrikV
      Användare
      • February 2007
      • 697

En kompis till mig hade en riktigt gammal chokladmal. När han av någon anledning behövde lyfta upp roten som malen satt fast på, släppte den inte taget ens ovanför vattnet. Däremot släppte den ett "surrande" ljud ifrån sig. Precis som en transformatorstation...

Kommentar

• Anders i Askim
        NCS Medlem
        • February 2008
        • 1032

Ursprungligen postat av jinnarparen
        Idag, när jag matade fiskarna fick jag höra något som jag aldrig hört förut.
        I karet där mitt Parachromis Dovii par går finns det en Synodontis Eupterus också.
        Malen råkade komma för nära de nya doviiynglen så hanen bet tag i malen och drog iväg med den.
        Malen utstötte då ett tydligt ljud under några sekunder, det kan väl närmast beskrivas som att det lät något i stil med wewewewewewe.
        Inte förrän doviin släppte malen så tystnade den.

Någon som varit med om något liknande?
        Hej!
        Visst är det kul och intressant att upptäcka nya saker i vår hobby.
        Knorrandet och många gånger kraftigt spretande med fenorna är ett skydd.
        Fåglar som tar mal får något att fundera på och detta kan räcka för att klara livhanken som mal.
        Mvh Anders
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Markus_A
          Användare
          • December 2005
          • 418

Jag har också hört diverse konstiga ljus från synodontis malar, jaguar mal (Liosomadoras oncinus) och vissa harneskmalar.

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Både scalarer och botior har knackljud för sig. Har missat botiornas ljud, men när scalarerna har fightats har jag hört svaga knackljud.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...