Bikarbonat till allt ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Bikarbonat till allt ??

    Vi som har kommunalt vatten har ju oftast Ph på 8,5. Det innebär ju att vid vattenbyte så är PH högt o sen sjunker det med tiden. Vissa fiskar verkar
    vara väldigt känsliga mot PH-svängningar så jag undrar om det inte är lika bra
    att köra med bikarbonat till rubbet, dvs alla fiskar och ej enbart malawi o tanmgaynika ??´. Tex tetror, västafikanska cilkider osv.
    Alternativet är ju att inte ha fiskar som har lågt Ph naturligt eller att behandla
    allt kranvatten innan byte ( väldigt besvärligt). Så vad tror ni om detta ??
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    #2
    "Sjunker med tiden" borde väl oftast gå att åtgärda genom regelbundna vattenbyten? Sedan har väl vatten som inte är alltför mjukt en ganska bra buffringseffekt. Problemet skulle alltså uppstå först då man från början har högt pH och lågt dH, något som i och för sig verkar ganska vanligt när det gäller kommunalt vatten.

    I det senare läget finns olika vattenberedningsmedel varav bikarbonat är ett. Varför inte använda det medel som ger fiskarna det mest biotoplika vattnet, det vill säga använd bikarbonat om de vill ha högt pH och annat medel (Amtra Trop eller liknande) om de vill ha lägre pH.

    Men vad vet väl jag, jag håller just på att lära mig vad mjukt vatten är...
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av Per Bjellert
      "Sjunker med tiden" borde väl oftast gå att åtgärda genom regelbundna vattenbyten?
      De höjer pH med NaOH så regelbundna vattenbyten för att hålla uppe pH är knappast att rekomendera. Det blir instabilt och sjunker med CO2 tillförsel skulle jag gissa t ex via firrarna. Har du tokmjukt vatten är det en bra idé att dra upp kH med bikarbonat åtminstone till 3-4 (höftar nu).
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • November 2005
        • 1294

        #4
        Här i Luleå har kranvattnet PH=8,5 och DH= 3,5

        Kommentar

        • leab
          Användare
          • July 2006
          • 58

          #5
          Hårt vatten vet jag vad det är.

          När jag duschar känns vattnet hårt

          /Leif

          Kommentar

          Arbetssätt...