Ciklidbladet 3/2008

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Javisst!

Mvh/Andreas.

Kommentar

• nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

Hej!
      Ännu en bra tidning!
      Jag noterar att vår redaktör skriver; "en av de mer intressanta studierna visade att prinsessor som hade fötts upp med sina föräldrar hade högre social kompetens än deras syskon som hade fötts upp utan sina föräldrar".

Kan detta lära oss något om hur " riktiga " ciklider ska vara och hur uppfödningen av yngel bör vara. Jag tror inte, att det ska vara självklart med maximering av yngel fram till fullvuxna individer, vilket ibland har framskymtat i tidigare inlägg genom åren.
      Någon kommentar?
      Hälsn Nils
      Senast redigerad av nils42; 15 September 2008, 14:03.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av nils42
        Kan detta lära oss något om hur " riktiga " ciklider ska vara och hur uppfödningen av yngel bör vara.
        Ja...

Jag kommer sam sagt skriva om studien i nummer 4 så ni får vänta ett tag till...
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• oaken
          Användare
          • January 2008
          • 269

Hej!
          Ännu en bra tidning!
          Jag noterar att vår redaktör skriver; "en av de mer intressanta studierna visade att prinsessor som hade fötts upp med sina föräldrar hade högre social kompetens än deras syskon som hade fötts upp utan sina föräldrar".

Kan detta lära oss något om hur " riktiga " ciklider ska vara och hur uppfödningen av yngel bör vara. Jag tror inte, att det ska vara självklart med maximering av yngel fram till fullvuxna individer, vilket ibland har framskymtat i tidigare inlägg genom åren.
          Någon kommentar?
          Hälsn Nils
          Kvalitet är bättre än kvantitet

Bra nummer för övrigt.

Kommentar

• nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

Ursprungligen postat av oaken
            Kvalitet är bättre än kvantitet

Bra nummer för övrigt.
            Hej!
            Där slog du huvudet på spiken. Visst är det kvalitet det är frågan om. En del ciklidister " skakar " sina ciklider, för att få största möjliga utfallet av yngel. Dessa ciklidister borde, enligt mitt förmenande, bära tagelskjorta åtminstone i något år.
            Hälsn Nils

Kommentar

• Lozer
              Användare
              • March 2007
              • 54

Hej!
              Där slog du huvudet på spiken. Visst är det kvalitet det är frågan om. En del ciklidister " skakar " sina ciklider, för att få största möjliga utfallet av yngel. Dessa ciklidister borde, enligt mitt förmenande, bära tagelskjorta åtminstone i något år.
              Hälsn Nils
              Tror det finns en hel del ciklidister som gör så. Gör det själv inte, men anser att alla får göra som dom vill och att du skall skita i vad andra gör.
              "ALLT är värt ett försök"

Kommentar

• joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

Idag kom den - ser hur intressant ut som helst. Ska strax lägga mig i sängen och läsa mer noggrannt - är notorisk nattläsare (lite konkurrens får CB av Erlendur, den isländske deckaren...)

Men, det roliga var att när jag visade tidningen för min 6.5-åring (den mest akvariefrälste av sönerna) så snöt han den från mig, började bläddra och utropade: Vilka fina fiskar pappa! Det är positiv kritik det av en som ratar det mesta i tidningsväg...vad månde bliva.

Tack till redaktör´n och övriga bidragslämnare!
                MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

Ursprungligen postat av Lozer
                  Tror det finns en hel del ciklidister som gör så. Gör det själv inte, men anser att alla får göra som dom vill och att du skall skita i vad andra gör.

"och att du skall skita i vad andra gör." Något hårt utrryckt, det finns bättre sätt att utrycka sig om vi skall kunna hålla en god ton här.

nils42 har faktiskt en poäng i vad han säger, kvalitén på odlad fisk sjunker efter några generationer då allt sparas, även det som i naturen hade plockats bort.

För övrigt tycker jag att det var ett bra ciklidblad, med bra blandning på artiklarna.
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• nils42
                    Användare
                    • January 2003
                    • 931

Ursprungligen postat av jinnarparen
                    "och att du skall skita i vad andra gör." Något hårt utrryckt, det finns bättre sätt att utrycka sig om vi skall kunna hålla en god ton här.

nils42 har faktiskt en poäng i vad han säger, kvalitén på odlad fisk sjunker efter några generationer då allt sparas, även det som i naturen hade plockats bort.

För övrigt tycker jag att det var ett bra ciklidblad, med bra blandning på artiklarna.
                    Hej!
                    Även om man borstar av sig somligt, hade vi i alla fall vackert väder; jag menar förstås en utomordentligt variationsrik tidning även denna gång. Bra artiklar och också roligt att läsa om hur man förverkligar sina drömmar och övervinner svårigheter.
                    Trevligt med bokrecension och även blänk från vetenskapen. Ha gärna kvar även detta i kommande nummer, tycker jag själv.
                    Hälsn Nils

Kommentar

• Radioaktiva Räkor
                      Användare
                      • April 2008
                      • 53

Tummen upp till #3!
                      - Christoffer & Marielle - With a license to krill -
                      ~1800liter vatten hemma...

Kommentar

• Sacrium
                        Användare
                        • November 2005
                        • 353

Fick min igår. Riktigt bra tidning. Tummen upp till alla inblandade!

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

De bidde ingen tidning ida heller. Är det fler än ja som har hunger efter CB3
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• oaken
                            Användare
                            • January 2008
                            • 269

Ursprungligen postat av LN
                            De bidde ingen tidning ida heller. Är det fler än ja som har hunger efter CB3
                            Jag har då fått mitt för länge sen

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Ursprungligen postat av jinnarparen

Fast det var inte vad Nils42 pratade om, han drog paralleller mellan substratruvare och yngevårdande ciklider gentemot munruvare som i bästa fall vaktar sina yngel i 14 dagar vilket säkert inte ger speciellt mycket prägling eller uppfostran.

Att sortera bort svaga djur måste man gör oavsett man skakar en munruvare eller låter henne spotta själv.

Lyft gärna detta till en ny/egen tråd så vi kan fortsätta debatten.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• nils42
                                Användare
                                • January 2003
                                • 931

Ursprungligen postat av deelay
                                munruvare som i bästa fall vaktar sina yngel i 14 dagar vilket säkert inte ger .
                                Hej!
                                14 dagar är väl inte dåligt, eftersom vi bägge ju vet , att det finns en sälart som tar hand om sin avkomma i 4 dagar= diar den och sedan försvinner mamman.
                                Hälsn Nils

Kommentar

Arbetssätt...