Liten vattenbytarvarning i Växjö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    #31
    När jag drog igång mina kar förra året gjorde jag först helt vanligt. I med sand filter, vatten och vattenberedninsmedel. Värdena såg bra ut, i med fiskarna och massiv fiskdöd. Bytte hälften av vattnet, ännu värre fiskdöd. Sen fick jag låna ett osmosfilter av LN och kört allt vatten genom det och inte haft några mer problem. Dåligt vatten - end of story, case closed tycker jag...
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Guzrob
      Användare
      • October 2004
      • 389

      #32
      Men kan någon förklara för mig varför har inte jag problem då?

      Den frågan vill jag har besvarad av nån som kan vattenkemi. och inte av nån som tror att han kan och har gjort egna studier på ditt/sina akvarium hemma.

      Tack på förhand.
      :D:D:D:D

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

        #33
        Det förklarar vi med ren tur Vilken stadsdel bor du i? Som jag har förstått det är vattnet sämst på Öster och Teleborg...
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • endymion

          #34
          Ursprungligen postat av Guzrob
          Men kan någon förklara för mig varför har inte jag problem då?

          Den frågan vill jag har besvarad av nån som kan vattenkemi. och inte av nån som tror att han kan och har gjort egna studier på ditt/sina akvarium hemma.

          Tack på förhand.
          Det är väl inga konstigheter, du byter så mycket vatten att du hela tiden spär ut eventulla föroreningar i akvariumen. Dessutom skulle jag gissa att du byter så mycket vatten att eventuella fisksjukdomar spolas bort fortare än de hinner föröka sig. Men gissningvis klarar dina fiskar kloret eftersom du byter vatten 4 ggr per dag och därmed blir klordosen inte så hög per gång. Vem vet kanske askorbinsyran i fiskmaten också spelar in för att bryta ner klor.

          Gissningsvis kanske du skulle få mer problem om du istället bytte allt vatten en gång per dag med ett högre flöde som de flesta hobbyakvarister har.

          Dessutom finns det ju de som odlar fisk som inte ens har filter, utan bara en syresten per kar. Däremot byter de en stor del av vattnet per dag.

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

            #35
            En annan sak som slog mig är att vi har kloramin i Växjö-vattnet och så vitt jag har lärt mig är det minst aggressivt vid högt PH och mest aktivt vid lågt PH. Så därför är jag inte förvånad att mina survattenskar var helt omöjliga i Växjövatten utan filter.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #36
              Jupp så är det, ju lägre ph desto värre blir kloret.
              Kloret blir i runda slängar 10 ggr mera avdödande mellan ph 7,5 och 6,5.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #37
                Ursprungligen postat av endymion
                Klart de gör det, bara vräka i så slipper man problem (dubbel dos). En enda vecka hade jag problem med vattnet, förhöjda nitrithalter bara några dagar efter vattenbyte. Detta var en blåsig höstvecka, min teori är att det följde med massa microskopiskt litet organiskt avfall från sjön. Detta började sedan brytas ned när det kom in i de varma akvarierna, och ledde till förhöjda nitrithalter i akvarierna.
                Ja, det är sällan jag loggar in på NCS, men jag läser fortfarande inläggen ni skriver.
                Jag blev lite irriterad när jag blev avstängd i 3 månader utav en styrelse medlem utav det andra könet som inte ens tycker om ciklider.
                Och skälet var att jag hade, som hon skrev hoppat på en användare som också är av det andra könet och självklart inte heller tycker om ciklider.
                Dom orden jag skrev det var sant till 100 procent och det står jag fortfarander för. (men klart det är min sanning).
                Och det tycker jag faktiskt, att det var en dålig stil.
                Och hon hörde inte av sig innan hon stängde av mig så att jag åtminstone kunde få förklara varför jag skrev så, nej hon satt däruppe i närheten av Stockolm och bara tryckte på en knapp, snacka om envägskommunikation.
                Och vissa frågar sig varför det finns krig i världen, nej jag är inte förvånad.
                Ja detta är historia, nu till ämnet varför jag loggade in.
                Både Albin och Guzro har rätt.
                Det Albin skriver att han fick problem efter ett vattenbyte, och fick nitrit efter vattenbytet, den erfareneten har jag också, sen vad det är för något, kloramin, bakterier eller något annat ingen aning.
                Men något är det med vattnet, som är skumt, och jag tror att Albin ligger närmare vattenverket än Guzrob gör, därför så har Albin större problem med vattnet.
                Jag hade jättestora problem med vattnet i mitt gamla hus i säkert 2 år, det dog säkert 20000 fiskar på grund utav att vattnet var dåligt, plus att mina fiskar blandade sig med varandra och 90 procent av ynglen blev missbildade, och jag hade problem med att mina baljor aldrig kom igång det vill säga att vid varje vattenbyte så var det alltid någon fisk som snurrade runt och dog, och jag fick nitrit i mina baljor.
                Och varför har Guzrob rätt, jo jag tror att han ligger lite längre från vattenverket och han byter mindre vatten, i och för sig oftare.
                Nu när jag flyttade 2 kilometer till mitt nya hus, så har jag inga problem alls jag kan byta upp till 90 procent vatten, inga problem alls filterna funkar kanon ingen nitrit inga döda fiskar.
                Men vattnet kommer från samma vattenverk, men jag ligger lite längre ifrån nu.
                Nu kommer en del säkert att säga att det var kopparn från mitt gamla hus som gjorde att jag fick problem, nej i mitt gamla hus så var det mest plastslangar, det kanske var högst 2 meter koppar och min vattenberedare var inte kopparmantlad.
                Men däremot i mitt nya hus så har jag rätt så mycket koppar och det är inga problem.Janne

                Kommentar

                • AnnikaY
                  NCS Medlem
                  • December 2002
                  • 228

                  #38
                  Och jag finns fortfarande här och läser vad du skriver Janne. Det du skriver är ingalunda någon sanning utan bara dina åsikter.

                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Ja, det är sällan jag loggar in på NCS, men jag läser fortfarande inläggen ni skriver.
                  Jag blev lite irriterad när jag blev avstängd i 3 månader utav en styrelse medlem utav det andra könet som inte ens tycker om ciklider.
                  Och skälet var att jag hade, som hon skrev hoppat på en användare som också är av det andra könet och självklart inte heller tycker om ciklider.
                  Dom orden jag skrev det var sant till 100 procent och det står jag fortfarander för. (men klart det är min sanning).
                  Och det tycker jag faktiskt, att det var en dålig stil.
                  Och hon hörde inte av sig innan hon stängde av mig så att jag åtminstone kunde få förklara varför jag skrev så, nej hon satt däruppe i närheten av Stockolm och bara tryckte på en knapp, snacka om envägskommunikation.
                  Och vissa frågar sig varför det finns krig i världen, nej jag är inte förvånad.
                  Ja detta är historia, nu till ämnet varför jag loggade in.
                  Både Albin och Guzro har rätt.
                  Det Albin skriver att han fick problem efter ett vattenbyte, och fick nitrit efter vattenbytet, den erfareneten har jag också, sen vad det är för något, kloramin, bakterier eller något annat ingen aning.
                  Men något är det med vattnet, som är skumt, och jag tror att Albin ligger närmare vattenverket än Guzrob gör, därför så har Albin större problem med vattnet.
                  Jag hade jättestora problem med vattnet i mitt gamla hus i säkert 2 år, det dog säkert 20000 fiskar på grund utav att vattnet var dåligt, plus att mina fiskar blandade sig med varandra och 90 procent av ynglen blev missbildade, och jag hade problem med att mina baljor aldrig kom igång det vill säga att vid varje vattenbyte så var det alltid någon fisk som snurrade runt och dog, och jag fick nitrit i mina baljor.
                  Och varför har Guzrob rätt, jo jag tror att han ligger lite längre från vattenverket och han byter mindre vatten, i och för sig oftare.
                  Nu när jag flyttade 2 kilometer till mitt nya hus, så har jag inga problem alls jag kan byta upp till 90 procent vatten, inga problem alls filterna funkar kanon ingen nitrit inga döda fiskar.
                  Men vattnet kommer från samma vattenverk, men jag ligger lite längre ifrån nu.
                  Nu kommer en del säkert att säga att det var kopparn från mitt gamla hus som gjorde att jag fick problem, nej i mitt gamla hus så var det mest plastslangar, det kanske var högst 2 meter koppar och min vattenberedare var inte kopparmantlad.
                  Men däremot i mitt nya hus så har jag rätt så mycket koppar och det är inga problem.Janne

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #39
                    Ursprungligen postat av AnnikaY
                    Och jag finns fortfarande här och läser vad du skriver Janne. Det du skriver är ingalunda någon sanning utan bara dina åsikter.
                    Ja som jag skrev, detta är MIN sanning, sen mina åsikter, det har du inte en blekaste aning om, som tur är.Janne

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

                      #40
                      Äntligen verkar vattnet vara bättre, gjorde ett 30% igt vattenbyte igår och ett 50 % igt i dag i samma burk och fisken ser ut att klara det bra.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1554

                        #41
                        Ursprungligen postat av LN
                        Äntligen verkar vattnet vara bättre, gjorde ett 30% igt vattenbyte igår och ett 50 % igt i dag i samma burk och fisken ser ut att klara det bra.
                        Du är en riktig gambler... jag gör inga byten med ofiltrerat växjö-vatten förrän nya är inkopplat.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...