Liten vattenbytarvarning i Växjö

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

OBS! fortfarande dåligt (ur akvariesynpunkt) kranvatten i Växjö.
    Enl. dagens SMP så är det oklart när det blir bättre.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Hank
      Användare
      • April 2002
      • 1321

Bytte i fredags, peppar, peppar, inga problem. Har bara "haplisar" och 2 st. ancistrus......
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Jo det kan gå bra, men ja vågar inte chansa så att ja har dragit ner på matningen till var tredje dag.

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Snackade just med vattenverket man kör just nu ut 0,45 i kloröverskott.
          Alltså fortfarande förhöjd klorhalt.

Kommentar

• drd
            Användare
            • December 2004
            • 1112

Undrar vad dom kör med för gräns på vattnet i kranen i usa, alla städer vi besökte under resan dit luktade som att stå i kommunens simhall !!

Gick ju inte att dricka varken i washington eller i new york
            Det måste ha varit värre för våra små fiskar där över......
            // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
            Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Per B
              Användare
              • September 2005
              • 1250

Jag minns och håller med drd!

Men grejen är att i USA dricker man inte kranvatten, där är det pale ale som gäller - vilket inte löser problemet för fiskarna.
              mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Säljer dom inte några vattenberedningsmedel i växsjö? Det löser problemet på några minuter... kan var värt det så slipper man sitta och oroa sig i flera veckor.
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• endymion

Klart de gör det, bara vräka i så slipper man problem (dubbel dos). En enda vecka hade jag problem med vattnet, förhöjda nitrithalter bara några dagar efter vattenbyte. Detta var en blåsig höstvecka, min teori är att det följde med massa microskopiskt litet organiskt avfall från sjön. Detta började sedan brytas ned när det kom in i de varma akvarierna, och ledde till förhöjda nitrithalter i akvarierna.

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ursprungligen postat av endymion
                    Klart de gör det, bara vräka i så slipper man problem (dubbel dos). En enda vecka hade jag problem med vattnet, förhöjda nitrithalter bara några dagar efter vattenbyte. Detta var en blåsig höstvecka, min teori är att det följde med massa microskopiskt litet organiskt avfall från sjön. Detta började sedan brytas ned när det kom in i de varma akvarierna, och ledde till förhöjda nitrithalter i akvarierna.
                    Hur kom du in på dom tankarna? jag menar, det krävs en del kunskap inom ämnet för att kunna göra någon felsökning och framför allt att komma fram till något i form av detta.

I princip innebär den teorin att dosen av kloramin som kom i akvariet var tillräckligt stark för att slå ut bakterierna i filtret, det krävs en hel del för det...

Som tur är har jag aldrig behövt uppleva den här typen av problem.
                    Det kanske är läge att kontakta någon på labbet hos ert vattenverk för konsultering i hur ni kan lösa detta på bästa sätt för era fiskar?

Har du provat EasyLife? det binder ju upp det mesta.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av deelay
                      Hur kom du in på dom tankarna? jag menar, det krävs en del kunskap inom ämnet för att kunna göra någon felsökning och framför allt att komma fram till något i form av detta.

I princip innebär den teorin att dosen av kloramin som kom i akvariet var tillräckligt stark för att slå ut bakterierna i filtret, det krävs en hel del för det...

Som tur är har jag aldrig behövt uppleva den här typen av problem.
                      Det kanske är läge att kontakta någon på labbet hos ert vattenverk för konsultering i hur ni kan lösa detta på bästa sätt för era fiskar?

Har du provat EasyLife? det binder ju upp det mesta.
                      Vet inte men jag kan inte fatta hur 50 st inkörda kar helt plötsligt uppvisar samma problem. Jag mäter nitrit så fort jag ser något problem eftersom victoriaciklider är väldigt känsliga mot det. Min teori var alltså att bakterierna inte hann med att byta ner all skit som kom med vattnet. De klarade alltså av den normala halten skit men helt plötsligt var det mer.

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Vet inte men jag kan inte fatta hur 50 st inkörda kar helt plötsligt uppvisar samma problem. Jag mäter nitrit så fort jag ser något problem eftersom victoriaciklider är väldigt känsliga mot det. Min teori var alltså att bakterierna inte hann med att byta ner all skit som kom med vattnet. De klarade alltså av den normala halten skit men helt plötsligt var det mer.
                        Testa att sätta upp en burk med en väldigt stor filtervolym så kan du ha det o mäta mot o testa stora vattenbyten för att kanske kunna komma fram till en lösning om det är där det kanske ligger.

Om du har en burk på 200 liter med måtten 100x50x40 så dela av den med en 10cm tjock filtermatta på 10ppi så blir det väldigt stor filteryta, kläm in den på en kortsidan så du får en liten yta bakom o lägga en pump på, får du nitrit när det är inkört så är det nog dags med kolfilter vid vattenkran.

Kommentar

• Guzrob
                          Användare
                          • October 2004
                          • 389

Jag bor oxå i växjö och har ca 35akvarier och har faktist alldrig hart några problem med vattnet som kommer från kranen. Jag byter ca 35% av vattnet i samtliga kar varje dygn. och har haft dessa rutiner i över 5 år. Jag får problem först när vattenbytet inte funkar som det ska. tex när min timer har stannat.

Så jag börjar fundera på om det kan vara fel på ditt sätt att filtrera vattnet i akvarierna Albin? Man kanske inte kan stänga av sidkanalsfläkten som du gör när du är i din fisklokal????
                          :D:D:D:D

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av deelay
                            Testa att sätta upp en burk med en väldigt stor filtervolym så kan du ha det o mäta mot o testa stora vattenbyten för att kanske kunna komma fram till en lösning om det är där det kanske ligger.

Om du har en burk på 200 liter med måtten 100x50x40 så dela av den med en 10cm tjock filtermatta på 10ppi så blir det väldigt stor filteryta, kläm in den på en kortsidan så du får en liten yta bakom o lägga en pump på, får du nitrit när det är inkört så är det nog dags med kolfilter vid vattenkran.
                            Jag förstår inte vad du skulle vinna med detta. Finns det inte mat åt bakterierna i vanliga fall, kommer det ju bli likadant även om filtermattan blir större.

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Jag förstår inte vad du skulle vinna med detta. Finns det inte mat åt bakterierna i vanliga fall, kommer det ju bli likadant även om filtermattan blir större.
                              Med det menar du att dina filter är optimalt anpassade för dina burkar, volym kontra belasting. Då finns det inte mer att göra än att hålla tummarna.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Guzrob
                                Jag bor oxå i växjö och har ca 35akvarier och har faktist alldrig hart några problem med vattnet som kommer från kranen. Jag byter ca 35% av vattnet i samtliga kar varje dygn. och har haft dessa rutiner i över 5 år. Jag får problem först när vattenbytet inte funkar som det ska. tex när min timer har stannat.

Så jag börjar fundera på om det kan vara fel på ditt sätt att filtrera vattnet i akvarierna Albin? Man kanske inte kan stänga av sidkanalsfläkten som du gör när du är i din fisklokal????
                                Skulle det vara att jag stänger av sidkanalfläkten skulle jag ju inte haft förhöjda nitrithalter i de kar jag bara hade ytterfilter i .... vilket jag hade. Sedan var det ju så att det blev aldrig några problem eftersom jag bytte vatten i tid, men hade jag inte varit uppmärksam hade jag troligen haft bukvattensot i ett flertal kar inom ett par dagar.

Kommentar

Arbetssätt...