diskus kar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tom.Nordbeck
    Användare
    • June 2007
    • 133

diskus kar

hey ska starta ett diskus/sällskapskar och skulle gärna ta emot lite tips på hur karet ska va och hur diskusarna ska skötas på ett bra sätt.
    karet är på 660L

skulle också vara kul att se lite bilder på era diskuskar och få lite inspiration
    Tom.Nordbeck aka Midas_Tom
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • February 2008
    • 1032

Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
    hey ska starta ett diskus/sällskapskar och skulle gärna ta emot lite tips på hur karet ska va och hur diskusarna ska skötas på ett bra sätt.
    karet är på 660L

skulle också vara kul att se lite bilder på era diskuskar och få lite inspiration
    Hej!
    Det är en fantastisk tid att få planer och starta igång ett nytt akvarium.
    I synnerhet när det skall gå diskus i baljan.
    Följande frågor bör du ställa dig.
    - Skall diskusen vara solitär fisk?
    - VF eller odlat?
    Är svaret ja, så kör hygieniskt kar. Kan tyckas tråkigt och sterilt men det lönar sig i längden då vattenkvaliteten hålls på en högre nivå med enkla medel.
    Dock så är det enligt min mening helt ok med 5-7 mm fin sand på botten.
    Rötter är en självklarhet tycker jag. Bakom (plantera i kruka) eller i dessa planteras ex svärdsplantor som ger bra skugga och skydd för ökad tryghet.
    Någon trevlig tetra i övre vattenlagret och en grupp Corydoras på botten så får du en fungerande balja.
    Filter är viktigt. Tänk biologiskt filter i första hand beroende på att du behöver mata en heldel.
    Övrig bra o ha info. ph=6,4-6,8 hårdhet= så mjukt som möjligt. temp 28 grader
    Starta med en grupp på 6-10 djur blanda INTE VF och odlat.
    Det bästa rådet jag kan ge: skynda långsamt. ( se till att baljan är ordentligt i gång innan diskusen inhandlas) Mvh Anders
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• diskus
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 276

förslag...

....om akvariet ska vara ett vacker akvarium i vardagsrummet.

Diskus i inredd burk fungerar om du sköter om det minitiöst.

Ett inspel till övriga inlägg kan vara följande:
      Om du inte vill köra ett "naket" akvarium så kan en kompromiss vara att spackla ut ett tunt lager silikon på botten och "strössla" sand över detta så att du skapar en bottenyta i akvariet som ser äkta ut men som är lätt att hålla ren.

Lycka till

Björn
      Lite diskus, mal & malawi bilder
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Per B
        Användare
        • September 2005
        • 1250

Hade inte ditt 660 liters gått sönder? Skönt att det ordnade sig så fort!

http://www.ciklid.org/kop_salj/kop_s...a.php?nr=35996 =)
        Senast redigerad av Per B; 20 August 2008, 19:05.
        mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

Här är en bild på mitt altum och diskuskar, 720 liter.
          Mvh Alex

Kommentar

• Tom.Nordbeck
            Användare
            • June 2007
            • 133

tack för svaren..

jo det var mitt 660L akvarium som gick sönder och det är på lagning nu, fiskarna åker idag så efter det har jag all tid i världen att planera.. lär bli max 2 veckor om jag känner mej själv.

Alex ditt kar är en av anledningarna varför jag valde att köra diskus, riktigt snyggt kar. vad kör du för pumpar?

hur är det med bottenfilter ? skulle det fungera bra i ett sådant kar ? på bottenfiltret skulle det sitta ett pumphuvud på 1500L/H för kraftigt ?

vad skulle ni köra för filter till karet ? (660l)

kommer köra odlade diskus i burken ca 8-10st (och sen förhoppningsvis få ut något lekpar)

Kommentar

• Fisken94
              Användare
              • April 2007
              • 44

Får jag fråga en sak här?
              Kan man hålla ett discuslekpar i ett 80x30x40(LxBxH) med 9st
              Rödmunds tetror,8st ca 10-12cm ancistrusar och 3st 5cm L201?
              Är sugen på att ha och såg i en butik i stan att dom hade ett Golden Pigon par som hade lekt i butiken för 900:-.
              Men ifall man ser ifall dom klarar leken först innan man köper
              (har fått boka de ett tag),för vill ju ha ett bra lekpar som klarar leken inget som käkar sin yngel...

Men skulle det kunna funka?

Kommentar

• Anders i Askim
                NCS Medlem
                • February 2008
                • 1032

Hej!
                Tom du undrar om bottenfilter är ok?
                Detta är enligt min mening det bästa filter som finns!
                Dock så finns det förutsättningar som måste uppfyllas.
                -Bottenfilter är filter och får ej planteras.
                -Bottenfilter skall vara min 15 cm tjocklek på gruset som gärna får vara 4-6 mm i diameter.
                -Filtret skall slamsugas 1 gång/månad vid kraftig matning.
                Sköter man sitt bottenfilter och får igång det ordentligt så finns inget bättre.
                Dock är det ruskigt fult med en grusyta men vid odling och när man vill optimera vattenkvaliteten är det mkt bra.

Fisken-94
                900 kr för ett lekpar är billigt. Fiskarna kommer aldrig få upp ynglen till frisim i en sådan stressad miljö. Dels alla ancistrus som jagar på natten och tetror som är av mer skada än nytta. Är diskusparet snygga och verkligen en han o en hona.
                Köp dom!!!
                Akvariestorleken är inga problem.

Mvh Anders
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Lägger in några bilder på min diskustank med. Btn bakgrunden står på en 5 cm filtermatta så det blir lite bottenfilter effekt med hjälp av power headen bakom. Sedan finns ett 2080 pro 3 Eheim också. Fiskbeståndet är
                  6 Red Cover, 12 F1r VF heckel x VF alenquer, 6 L183, 20 Corydoras sp. green stripe, 200 kardinaler o 20 Schackbrädor.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

• c90368
                    Användare
                    • September 2007
                    • 890

En film på mitt 400-liters Discus kar.

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Som du ser går jag mot strömmen och har fullt med växter, göder med PMDD och tillsätter co2. Dessutom har jag "bara" ett Fluval 404 filter.

Men i och med att karet var väl inkört när Discusarna kom, så fungerar både växter och bottengruset som aktiva biologiska filter.

Jag matar med Stendkers frusna Discus mat, som innehåller oxhjärta, de äter inget annat ännu och jag matar så ofta jag "hinner". Det innebär på vardagar för det mesta bara en gång eller max två.

Discusarna har jag haft sedan slutet av maj och allt fungerar perfekt, de två par jag har leker varannan vecka ungefär.

Just det, byter 30-40% av vattnet varje vecka.
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

Kommentar

• Tom.Nordbeck
                      Användare
                      • June 2007
                      • 133

okej tack för svaren blir nog bottenfilter då med ett powerhead huvud på 1500l/h

längtar tills jag får hem karet och kan börja

snygga kar ni har där och fina diskus också!
                      hur stor chans är det att man får ut något/några lekpar av ca 10diskus?

Kommentar

• Tom.Nordbeck
                        Användare
                        • June 2007
                        • 133

en sak till. Vad ska jag köra för foder ? har för mig att det är bra att variera lite ? hur funkar vanligt flingfoder? räkmix? oxhjärta skräpar nog ner för mycket för att jag ska hålla en bra vattenkvalitet, eller ?
                        vad kör ni med för foder ?

Kommentar

• Ron426
                          Användare
                          • May 2008
                          • 112

Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
                          en sak till. Vad ska jag köra för foder ? har för mig att det är bra att variera lite ? hur funkar vanligt flingfoder? räkmix? oxhjärta skräpar nog ner för mycket för att jag ska hålla en bra vattenkvalitet, eller ?
                          vad kör ni med för foder ?
                          jag har "tetrabits" som e som korn. som innehåller näring discusen behöver. men i huvudsak kör jag på röda mygglarver. och då jag matar med tetrabits har jag lite tetrarubin (flingfoder) blandat där i, så små tetror får mat ochså.

jag kör 540liter. kör ett vattenbyte i veckan och kontrollerar PH värdet noga.

min inredning är rötter, en konsgjord bakgrund, växter som svärdplanta och vattenpest samt lite annat. har även en krokodil som bubblar så vattnet syresätts.

mitt fiskval består av 10 discus, varav två vildfångade, resten odlade. tre silver scalare och en marmor scalare samt en vit/gul scalare variant. neontetror, rödmunstetror, koppar tetror. corydoras (metallpansarmalar), långsträckta pansarmalar. praktbotior och L-malar. samt bilfisk för lite liv vid ytan. alal dessa går ihop utmärkt för mej. även om många sejer för och emot scalare och discus tillsammans.

bottenmaterialet e vanligt akvariegrus (eller vad de kallas? små runda stenar).

de olika discus typerna jag har, jag har valt sådana jag själv tyckt varit fina i min smak. så det e ett blandat urval. jag rekomenderar dem (men det e bara min personliga åsikt) här kommer bilder på dem, har två av varje sort, men jag visar bara en bild per par för att visa:

vildfångad grön discus (stora)

Royal blue

Blue Diamond

Golden Pigeon

Pigeon Blood

sammlingsbild (en del av dem syns, och bilden e lite gammal nu, då pigeon blood inte är med, samt att de mindre vuxit lite

akvariet (väldigt gammal bild då inte de vildfångade e där, inte heller scalarer. samt jag hadde lite algproblem som du ser. och växterna är nu lite om-möblerade)

sedan e de ju varierad smak och tycke, vissa vill ha discusar som bara matchar i färg, t.ex bara blå sorter eller rent av bara samma. jag har valt variation.

hoppas de gav lite hjälp och inspiration!
                          Senast redigerad av Ron426; 22 August 2008, 20:24.
                          http://i33.photobucket.com/albums/d9.../DiscusSig.jpg

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                            Tänk pü att du bör ha som regel 50 lit vatten per fullvuxen fisk,sen ska du inte som sagt här ha VF ihop med odlat och är du nybörjare pü diskus bör du börja med odlade varianter,600 lit akvarium kan ha 14-15 diskus ihop med bla tetror NYckelhülsciklider, en del scalarer,sen har vi ju detta med foder där rekommenderar jag bla D-50 PLus samt Stendkers fina foder finns pü Akvarielagret och köpa, Stendkerfodret har allat som ett bra diskusfoder ska ha.Lycka till/Ann-Mari

Kommentar

• Tom.Nordbeck
                              Användare
                              • June 2007
                              • 133

okej.. snygga fiskar och snyggt kar Ron.
                              hur stimmar dina koppartetror ?

det blir antagligen 4blue turquise och 4red turquise, 8 diskus alltså möjligt att det blir fler med tiden men börjar med dem, kan det blir problem med att det bara är 8st i ett såpass stort akvarium? kommer ha massa tetror och annat smått i karet också..

bor i halmstad så kan inte köpa stendkert fodret i stockholm..

Kommentar

Arbetssätt...